Krevlorneswath 0 Postad 14 November , 2006 Någon som har lite bilder på Havsfidror som dom vill posta? Jag befinner ju mig i Oslo, och min Fidra ligger i Portugal. Har inte sett henne ænnu, och har bara några få bilder. Vill gærna se lite inredningsbilder. Egentligen kan denna tråd bli en allmæn bildtråd. Storfidror ær ju också fina att se på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 14 November , 2006 Hej,här kommer lite bilder på Mimmi.Håller på att bygga ny ruffinredning. Jag har blandat ganska friskt med olika träslag som jag har haft liggande på hyllan.Furu,teak,mahogny,ek och ask. Gemensam nämnare ärdock att träet ska hålla hög kvalitet. Kojsidorna t.ex är från gamla hyllplan från en skola. På plankens ca 24mm tjocklek kan man räkna till 40-50 årsringar. Sådant trä går knappast att köpa idag, det kallar jag ädelträ. Har gjort ett nytt huvudskott mellan ruff/förpik och ett nytt pentry håller på att ta form. Ny Rufflucka modell dubbeldörr. Under ruffdörren är en nav.-plats där den nedfällbara luckan fungera som kartbord. Bakom luckan ska oxå elcentral och radio monteras. Skrovsidorna är garnerade/isolerade med 12mm furuplank som skruvas på stringers, fast limmade med PL400 på skrovet.Under ruffarna ska vattentankar monteras,samt en vattentank i fören. Allt trä oljas med kallpressad linolja, allt eftersom jag monterar. Oljningen kommer att fortgå hela vintern, tills träet är mättat, därefter lackar jag med en matt oljelack till våren. Efter ruffen väntar förpiken på samma behandling.Där ska toa,septitank, batterier m.m. in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 14 November , 2006 Ruffluckan modell vedbod, i 35mm massiv mahogny. Ska förses med låskista och dörrhandtag. Håller som bäst på att leta efter lämplig storlek. Någon som har ett tips? Gångjärnen i rostfritt, hittade jag på Bauhaus, stabilare och billigare än jag kunnat hitta i båtaffären. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 14 November , 2006 Pentryt börjar ta form. Pumpen från Biltema gick på 250 pix Bänkskivan i körsbär, blev över när vi byggde om köket, den borde funka. Båten som hobby behöver inte kosta skjortan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 14 November , 2006 Mimmi i somras. Fönstren är igenplastade på bilden, men nu är nya monterade, ett fönster på varje sida i 8 mm Lexan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 14 November , 2006 Hej-hej Anders, vad fin hon börjar bli. Är det ingen som har bilder på andra fidror, det skall väl finnas andra överbyggnader på Havsfidrans skrov, äldre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krevlorneswath 0 Postad 15 November , 2006 Jæpp, jættefin ær hon! Jag blir mer och mer avundsjuk på ditt blåa skrov. Mitt segelkapell ær också blått, och det skær sig vældigt mot det svarta skrovet. Jag har førresten inga fønster på min Fidra. Sækert någon som plastat igen dom, før det kan væl inte ha varit så originalt på någon modell? Sjøsækert ær det ju, men antar att det blir jækla mørkt. Får se i januari, antar jag. Vill se mera bilder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krevlorneswath 0 Postad 22 November , 2006 Ingen som har fler bilder? Vi behøver lite aktivitet hær! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 22 November , 2006 Hittade det! Fidran Nästa storsäljare i Fisksätra-programmet var Havsfidran som visades första gången på Allt för Sjön 1963. Hon var en vidareut-veckling av sportFidran som visats redan året före. Så här kom fidran till: En god vän till mig hade funderat på att bygga en liten, knubbig segelbåt i trä, berättar Torild. Lage Eklund ritade upp den och visade mig sedan resultatet. Det hela slutade med att vi gjorde en slankare konstruktion som vi beslöt oss för att bygga i plast. Första fidran var sportversionen som var helt öppen och såldes skrovfärdig. Så småningom gick fidran att köpa i fem olika versioner: Sportfidra, Ruffidra, Havs-fidra, Motorfidra och Fiskefidra. Lage Eklund ritade skrov, däck och det sportbetonade däcket. Han hade också i uppdrag att rita Storfidran men blev förhindrad av sjukdom. Fidran hade måtten löa 6 m, lvl 5 m, största bredd 2,20 m och vid vattenlinjen 1,80 m. Segelytan var 16,7 kvm. Deplacement 1350 kg varav 500 kg i kölen invändigt som ballast. En svensk-amerikan tog sedan patent på det sättet att ballasta båtar. Ett patent som Fisksätra snabbt löste för 10.000 kr. Fördelen var att man slapp bulta kölen vid skrovet. Källa, http://www.paranter.org/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 24 November , 2006 HejNya rufffönster i 8mm Lexan är skruvade på utsida ruffsida och skruvarna täcks av en Alu-profil....snyggt och prydligt utifrån,men insidan såg inge bra ut,så jag gjorde ett par fönsterbågar för att snygga till det lite. Först gjorde jag en fyrkantig ram av mahogny, sågade till profilen med handklingan och rundade av hörnen med bandslipen, putsade och oljade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 24 November , 2006 Så här blev det. Efter lite justeringar så var det bara att trycka dit dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 December , 2006 Hej Krevlorneswath Under de 10 år jag seglat havsfidra har jag tagit massvis med bilder. Minst en bild i varje hamn jag legat i. Dessvärre har jag ingen större ordning på dem. Hittade en bild på orginalpentryt taget under en myskväll någonstans i Norden. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaskelot 0 Postad 22 Januari , 2007 Sitter i samma sits med båt och jag på olika stællen. Hamnade på den hær sidan vilket fick mig att bli vældigt glad. http://holmers.com/Havsfidra/havsfidra.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krevlorneswath 0 Postad 29 Januari , 2007 Fantastiskt! Hur hittade du sidan? Jag hittade ingenting när jag sökte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaskelot 0 Postad 31 Januari , 2007 Vet inte riktigt hur men snubbalde iaf över den.Ser att du befinner dig i oslo. samma här. kanske borde vi ses över en kopp svindyrt kaffe å diskutera. är ny inom fidra svängen, även inom båtsvängen å drar till istanbul från göteborg på ensamseglats i maj. men sällskapet här är inte direkt segelmänniskor. men iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kyrcman 0 Postad 3 April , 2007 Köpte i Januari min havsfidra i Uddevalla, och sjösatte den 29 Mars, och seglade i helgen hem den till Göteborg. 2 övernattningar i mars, utan riktig värmare eller kök... Nåja, lade upp ett par bilder under fotoalbum från seglatsen. Men väl hemma i göteborg är det nu dags att ta itu med den invändiga vårrustningen. /Kyrcman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser