Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
NiclasV

Vad bör man göra innan man sätter på drevet igen ?

Rekommendera Poster

Hej !

Fick av drevet i höstas.  Men vad skall jag gör med det innan jag sätter tillbaka det ? Skall man tvätta av det,dvs dricknut och splines etc, och sedan bara fetta in det igen innan man sätter tillkbaka det  Eller vad skall man göra. Det är ett Volvo SX drev

Cheers,

NV 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men där står det inte vad man skall göra med drivknut och splines etc. Man hänvisar till GDS boken men en sådan finns inte ännu för SX dreven. Det kollade jag med drevia i sommras.

Någon som vet ?

Nic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om drevknutarna har smörjnipplar så skall du trycka in fett i dom, om inte så är dom infettade från fabriken.

Splinsen fettar du in med lämpligt fett. Själv använder jag ett fett som innerhåller teflon.

Att du redan kollar så att det inte är glapp i knutarna antog jag, om inte så gör det noga. Rostiga, klappa, konstiga knutar byts alltid.

Tvätta knutarna skall du inte, men du kan torka av dom samt splinsen med lite lacknafta. Om man tvättar så är det lätt att det kommer in vatten, olja, eller lacknafta inne i lagren som finns i knutarna.

Var nogrann, ta det försiktigt och framför allt kläm inte fingrarna vid montering.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det för övrigt är ett äldre drev kan det löna sig att borra upp ett hål i drivknuten och skruva i en smörjnippel... ökar livslängden med många år!

//Billy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...