Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Pajuvesi

motorval till marieholm 24

Rekommendera Poster

Hej igen! Tack för länkarna som jag fick av er ang. konserveringen av motorn. Nu har jag lite funderingar på att byta motor till en större typ 6:a eller 8:a så man inte behöver ha så högt motorvarv utan kan njuta av turen. Tänkte kan ev. en penta 8:a bli för tung att sätta i? Om inte vad skiljer sig mellan dreven eller är det möjligt att bara byta sprängkåpan? Idag har jag Aq130 med 280drev och vet att även penta8:an har 280drev skillnad mellan dessa drev? Skiljer det mycket mellan cheva 350 och penta8:an eller kan man även ta en cheva och lägga i? Tackar för förslag,länkar m.m och svar på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej pajuvesi..

en liten undran bara.. vad har du för mars respektive maxfart med den motorn som du har i nu.. alltså Aq 130 med 280 drev? har kikat på en marieholm 24 med samma snurra och drev. så jag vart lite nyfiken när jag såg att du hade samma motor. vad tar den i brännsle??

mvh crille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ujujuj..var ett tag sedan jag var här såg jag9.gif\ vad min motor tog i somras var nog runt 2L/distansen kanske något mer...men marsch/toppfart var inget jag lyckades mäta för knomätaren ville inte gå ordentligt6.gif\
Eftersom jag köpte den av en äldre herre som inte tagit upp den på 7 år vågade jag inte köra nåt längre ut på öppet hav dels sjövanan samt båtovissheten.
Men alla som var ombord var klart nöjda21.gif\ och villiga för längre färd i sommar. Hoppas du får se svaret fast det är länge sedan jag postade inlägget.
Har du en marieholm 24 eller skall kanske köpa?
Mvh Janne 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan.

jag har köpt en marieholm nu. eller jag har lagt handpenning och väntar på att den ska komma upp. det vart en med en Aq250 och 290 drev. vet inget vad soppa fördrukning kan vara på en med sådan motor men det vet jag förhoppningsvis till sommaren =).. marsfart ligger en bit över 20 knop iallafall..

är på jakt efter ett tag till den nu bara. men hittar ingen som tillverkar tak till dom där båtarna.. men skam den som ger sig..

mvh crille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag en fast taksektion över mittkabin å endast en liten kapelldel bak. Funkar bra men ska ändra det till bättre. Har en lösning på kapellutseendet men behöver en smart lösning för ställningen,när den kommer kommer båten att bli 21.gif\ å ha. Du kan göra som förra ägare gjort så slipper du ett stort kapell å blir svalare i mittkabin under heta dagar(det är ju då man är på båten oftast) Vill du se bilder så säj till ordnar jag det så får du se hur det ser ut i verkligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte tagit upp båten och kollat botten?

Då kan jag förstå att den inte är så lätt att få upp i plan!

Ska inte 140 kusar klara det annars? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå den ligger på bockar men förra ägaren hade inte gjort det på 5-7 årsmiley-cry.gif\ Nu är den renskrapad å bara väntar på ny färg på hela båten. Var max en vecka sedan jag fick det avslutat.
--Hur länge kan den behöva luftas?
--Jag fann porer som liknar små maskhål vad har orsakat detta?
Dessa porer var bakom bottenfärgen så dom har funnits där innan dom målade den sist oxå.
--Är det bara att lägga i gelcoat i hålen eller behöver man slipa rent runt dom å göra en ny glasfiber och sen gelcoat?
Sen är där några skador som skett vid grundstötning inga stora men dock skadat så pass så fibrerna i glasfibern syns.
--Gör jag även där en ny form av glasfiber och avslutar med gelcoat eller räcker det med glasfiber eftersom jag ska bottenmåla den? 
Jag har fått uppfattningen att gelcoaten är en yttre yta som sluter tätt så att glasfibern inte suger vatten samt även ger båten färg.
--Detta korrekt eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser att du har tak på din. vet du vart taket kommer ifrån? jag vet att nautic 900 (vet? jag tror rättare sagt =)) taken ska passa på marieholm. men vart får man tag i dessa? hde gärna velat ha ett fast tak på den med luckor i .. känns lite rejälare än den där ställningen som är i den nu.

mvh crille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taket är en enkel sak21.gif\. Taket består av .......Kanalplast som är målat på ovansidan för att förhindra hettan på sommaren:))21.gif\ I bakkanten sitter det vinkelplåt av aluminium som det sitter bult å mutter som möjliggör att tacket vippas upp i framkant med en hylsa som följer med och spärrar taket i öppet läge=bättre än luckor som man sticker upp huvudet i14.gif\ Om du vill kan du överta det när jag fått min nya konstruktionsmiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pajuvesi

Skadan kan du laga med glasfiberväv och polyester. Eller epoxy och väv.

Sen kan du slipa ner så det blir jämt och ev spackla ytterliggare med gelcoat- el epoxyspackel. Observera att epoxy fäster på gealcoat (som rubbats upp) men gelcoat fäster ej på epoxy.

Om du vill göra allt grundligt kan du epoxybehandla botten först innan du lägger på bottenfärg.

T ex International GelShield (Plus el 200).

http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp

/Bo

Senast ändrad av bossee | 08 april 2007 | 16:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för info. Har gjort en beställning för kostnadsförslag så nu är det igång.
Ska ut å spackla...bara det slutar å regna5.gif\
Var blev det av med Påskvädret som skulle vara upp till 17grader varmtsmiley-undecided.gif\ Nåja hinner kanske göra iordning den iallafall till sjösättningen i maj/juni9.gif\ har ju en del kvar såsom målning å kapell till å börja med...hinns det med skall även insidan få en duvning,mittkabin till å börja med genom att ändra planlösningen för kök å sittplatser14.gif\

Båten är ju ganska dåligt planerad för att vara familjebåt..men skall bli kanon vart efter man blir klar...det som ej hinns i år får vara till nästa år21.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...