Mussli 0 Postad 13 November , 2006 Hej Har en yamaha 20hk -02 som inte går riktigt bra. När jag köpte den nös den men då skruvade jag på förgasaren så att den gick fint. Efter ett tag började det igen,den nös och tjuvstannade på tomgång.I mellanåt går den hur fint som helst. Va kan det vara för fel,blåsan blir inte hård när man ska pumpa fram soppa heller. Kan det vara membranet eller, någon som vet?? MVH Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 13 November , 2006 Tror med största sannolikhet att det är membranet. Har varit ute för samma tendens på flera båtmotorer. Membranet ska vara rakt. Är det kupigt är det dags att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whiskymannen 0 Postad 14 November , 2006 hoppas du kan köpa membranet löst,på farsans mins 20a som ochså nyser så skulle han behöva köpa hela dosan som membranet sitter i o de kosta runt 2-2500kr så den motorn får fnysa vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 14 November , 2006 Om membranet i pumpen inte orkar pumpa på tomgång, hur ska det då orka på fullgas? Jag tror inte att felet ligger där. Kolla lågfartsmunstycket att det inte sitter halvt igen, kolla också vattenavskiljaren/filtret.Justera sen lågfartsmunstycket. Det kan räcka med 1/8 varv skillnad mellan bra tomgång och nysningar så att den stannar. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 14 November , 2006 Hade liknande på en äldre yamaha 20. På min var det bränsleanslutningen mellan slang och motor som inte var 100 tät. Det sögs in lite luft på tomgång som gjorde att tomgången blev dålig med otaliga tjuvstopp som följd. Nya orginal anslutningskopplingar löste problemet. /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 14 November , 2006 Tack för alla råd,ska ta tag i det så fort jag kommer ifrån de blötaste stället i sverige just nu...Väröbacka-Västkusten.(utejobb på bruket) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reimars 0 Postad 14 November , 2006 Hej! Du har inget fel på pumpen.Nysningen beror på för mager blandning.Luftskruven skall normalt vara öppen 1 1/2 varv.Testa med att hålla förlinan fast i bryggan,starta motorn o lägg i backen.Motorn skall orka dra på tomgång utan att nysa.Skruva fast luftskruven tills motorn nyser,o öppna den så mycket att den går jämt.I sommarvärme går det bra med normal blandning,men höstluft fordrar en aning kraftigare bensintillförelse.Jag känner inte till 20 hp Yamaha,men jag har själv en 30:a med 3 förgasare,o med mitt system går det bra att justera alla 3. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 27 December , 2006 Hej igen Har bytt ut en läckande bränsleanslutning men blåsan blir bara hård ibland....Har legat förtöjd vid bryggan med backen i på tomgång och justerat tills den går bra, men sen plödsligt nästa dag nyser den någon enstaka gång. Har även kört sakta och sen när man ska upp i planing så svarar den inte på gasen med en gång.Väl i planing går den alltid som en klocka. Är det någon som har mer tips eller råd.?Kan det vara membranet ändå? //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 27 December , 2006 Hej!! Jag har en äldre Yamaha 20 som led av ungefär samma symtom..Men till slut blev det så illa att jag fick ro hem...urk..Bytte slanganslutningarna men det blev inte bättre,så jag mekade upp soppa pump boxen. Membranet var bra men däremot så satt där 2 st små gummiläppar som funkar som backventiler, en var helt kass som att den liksom smällt i hop till en klump.. Dessa gummiläppar fanns att köpa men inte som lagerlagd vara hos den lokale Yamma återförsäljaren, kom ihåg att dom kostade rätt mycke lösa också. Så jag fick köpa en komplett ny pump( en sån fanns naturligtvis i lagerhyllan) Den var dock inte så jäkla dyr, under tusenlappen vill jag minnas. Nu funkar den å går fint i alla väder och jag slipper ro i flera timmar hemmåt.. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser