davahl 0 Postad 13 November , 2006 Hej. Har precis fått tummarna loss och köpt min första riktiga motorbåt, efter att ha tvingats vistas på en segelbåt alla somrar under hela min barndom. Har tidigare haft en ryds 530 dc men valet föll nu på en wellcraft excel 23 fot. Saken är den att jag är totalt lost på allt vad service/underhåll/meck innebär så nu behöver jag era tips. Har fått båten vinterkonserverad sedan provturen. Så jag antar att jag inte behöver göra något förrän till våren? Vad bör jag se över till våren rent motormässigt, var köper man bra oljefilter? Vilken olja ska man ha? Vilken bensinoktan? Vad ska jag absolut byta eller se över? Vad dricker en sådan motor? Vilka varningstecken finns på att något inte är ok? Vad byter man varje år? Tack för svar.. //Rookie. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zantax 0 Postad 15 Januari , 2007 Tjaba.. Jag e oxå nybörjare men lite har man snappat upp. Drevet behöver: Ny impeller och packningar. Ny olja. Du bör även montera av drevet och smörja knuten med fett, kolla och känn samtidigt stödlagret om det vrekar ok(kullager stort som en snusdosa). Om det finns spår av vatten och rost där inne kan det va dags att byta bälj. Kolla googla på derv och sprängskisser så får du en uppfattning. Motorn behöver: Ny olja och filter. Bränslefilter. Tändstift. Smörj reglage tex gas o växlings virar. Det är väl en liten universal check... Finns massor man kan kolla.. Det finns mercruiser servisehandböcker hos välsorterade bokhandlare -Bra att ha när man är ny.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser