Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Musik

Ladda fler batterier samtidigt?

Rekommendera Poster

Avsulfateringsfasen tex fungerar genom att man skickar strömpulser i första fasen. Kör du med 300 Ah istället för 90 Ah så lär det inte hända så mycket i batteriet, pulserna räcker inte till för det ska hända något.

 

Sen kan vi ju debatera om det är en bra funktion eller ej i en annan tråd

 

Det är alltså inte laddaren som går sönder, det som händer är att laddningen inte blir optimal då laddaren inte kan hantera batterier den inte är specad för.

 

Samma sak med övriga steg, programmen i laddaren kommer inte att jobba optimalt då den inte är programmerad för att hantera alla batteristorlekar.   

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek är inte unik, de flesta dyra laddare använder ungefär samma laddfaser. Ctek är bara en i mängden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Innan jag köpte min CTEK laddare så funderade jag också om den var för liten, så jag ringde till CTEK och fick snacka med en tekniker. Han sa att det bara tog längre tid att ladda batterierna om batterikapaciteten översteg den rekommenderade. Underehållsladdningen var det inga problem med.

Vintern är ju lång så jag tyckte inte det var så farligt om det tog lite längre tid för att ladda batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fan vilket sopföretag Ctek verkar vara.

 

Först har man sida upp och ned med datablad och teoretiska modeller och berättar om hur deras laddare är optimerade med olika laddfaser, hu och häpna upp till 8 st.

 

Sen ringer du och det framkommer det är skit samma om man kör megastora batteripackar, det visar väl att det var 99% bullshit i alla förklaringar Ctek ger, för inga av de faserna blir ju likadana om man hänger på 300-400 Ah batteribank som last, det orkar ju aldrig en sådan svag laddare att skapa de faser i laddingen man pratrar så fint om.

 

Då kan man ju lika gärna köpa bilteams grejer då som kostar en bråkdel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske att ta i åt andra hållet.

 

Jag tycker CTEK verkar vara en bra och smart batteriladdare. Laddningsfaserna blir ju samma oavsett hur mycket man hänger på. Laddaren mäter ju spänningen för att avgöra när batteriet är fullt, inte hur mycket ström man hällt i. Det tar bara lite längre tid som sagt.

 

En simpel Biltema laddare laddar batterierna lika bra som smartare laddare. Skillnaden är att CTEK går ner på underhållsladdning och inte kokar bort batterivattnet om man lämnar den inkopplad länge, typ veckor och månader.

Laddar man bara över natten eller upp till ett dygn så spelar det ingen roll vilken laddare man har skulle jag tro.

 

Avsulfateringspulserna blir det kanske inte så mycket av om man har en stor hög med batterier som strömmen fördelas i. Å andra sidan är det kanske tveksamt om det där med avsulfatering fungerar, diskussionen pågår som sagt.

Min egen uppfattning är att man får sucka och köpa nya batterier när man börjar tycka att batterikapaciteten är för dålig. Livslängden borde vara åtminstone en 5-7 år om man är lite försiktig och inte djupurladdar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbade under en massa ar med batterier/likstrom for just telecom, dar STORA batterier ar norm och en MYCKET dyr investering som man vill racker lange (garna upp till 20 ar., floaded lead-acid batteries).

 

Haller darfor med Anders i det mesta. Vill dock bara kommentera foljande:

Laddar man bara över natten eller upp till ett dygn så spelar det ingen roll vilken laddare man har skulle jag tro.

 

Det ar val ganska sant sa lange man VERKLIGEN talar om en laddare som levererar likspanning, vilket egentligen inga laddare gor till 100%. Det finns alltid en liten komponent vaxelspanning som slinker igenom, speciellt pa switchade laddare. Ju mera vaxelspanning som slinker igenom, ju mera skada pa batterierna. Generellt, ju dyrare laddare, ju battre battre kvalitet pa likspanningen.

 

Detta var dock en kommentar i marginalen och troligtvis inget som ar sa dar oerhort relevant i diskussionen om batbatterier, dar mycket annat an just en liten laddstrom (dryga 3A i CTEK fallet) kan skada ett batteri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lastar ned en liten Ctek med 300-400 Ah batteribank lär det inte bli mycket kvar av deras flashiga laddcykler, det orkar den aldrig dra runt dessa utan kvar blir ju mest valig reglerad ladding.

 

Biltema har laddare som går över i underhållsladding så du kan lämna dem på hela tiden. Varför kasta bort pengar på något dyrt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med laddare är antagligen frågore för en hel tråd i sig själv...
 

Som vanligt är det väl i viss mån så att du får det du betalar för? Och om man har behov så betalar man väl gärna... Jag själv, som gärna ligger ute i skärgården i ett antal dagar långt från närmaste eluttag vill gärna ladda in så mycket jag kan igen under en enda natt när jag kommer in i en hamn.

 

Då skulle jag själv (till min nya båt som jag ska köpa) titta på en laddare som kan ansluta en temperatursensor och en spänningssensor från batteribanken. DÅ kan nämligen en intelligent laddare lite styra de olika sekvenserna i en modern laddning efter hur mina batterier mår så att säga.

 

Sedan tittar jag på hur mycket jag kan tänkas förbruka under säg 5 dagar ute och där är mitt behov att ladda under säg 12 timmar ansluten i hamn?

 

Det säger sig självt att en laddare som är liten inte orkar trycka in så många amperetimmar som jag gjort av med? Behovet får styra min lösning.

 

Räkneexempel. OM jag har en solpanel kan det ändå tänkas att jag gör av med ca 50 Ah per dygn, nog väl lågt räknat, och det blir på 5 dygn ca 250 Ah.

 

Om jag då är ansluten med sladd under 12 timmar så ska alltså ca 21 A tryckas in varje timme. Det är då minimikravet på min laddare. 

 

OM du tycker att 21 A låter mycket ur ett landströmsuttag så är det inte vid 240V utan vid 15V. Det är egentligen bara 315W plus lite förluster i laddaren, vilket du lätt tar ut från en anslutningsstolpe även om hamnen är full... Slutsatsen:  jag ska ha en intelligent laddare på > 25A.

 

Den Cetek som jag har för att ladda mitt MC batteri mm klarar max 5A... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att det är en hel del fel i ditt resonemang.

 

Om du har tagit ut 250 Ah ur batterierna måste du återladda minst 250 x 1,3 = 325 Ah.

Skall du sedan göra det på 12 timmar så är det ju 27 A i snitt över tiden i teorin. I verkligheten är det ju så att i början kan du ladda mycket mer än på slutet. Batterierna tar inte emot mer laddning än de vill ha. Inre spänningsfallet stiger med ökad laddning.

Det enda sättet att öka laddningströmmen är att öka laddningsspänningen (ohms lag) vilket är en mycket dålig ide.

Är det sedan så att du är rädd om dina batterier så rekommenderar batteritillverkarna att man skall inte ta ut mer än 10% av kapaciteten för att kunna upprätthålla livslängden med många cykler. Dessutom vill batteritillverkarna att man helst inte laddar med en faktor som är större än 0,1, dvs laddar ett 100 Ah batteri med en ström överstigande 10 A.

 

Så slutsatsen är att du får nog köpa en laddare på minst 50 A och räkna med att byta batterier efter en 3-4 år om det inte är så att du har en batteribank på uppåt 1000 Ah eller mera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oupps, kanske räknade fel i hastigheten här, men det är väl vinsten med att sticka ut hakan lite? Någon ser vad som inte stämmer och jag kan lära mig
Vad är den där faktorn på 1,3  du räknar med till exempel?

 

Annars har du helt rätt. Jag själv gissar att jag behöver minst tre gånger så mycket batterikapacitet som jag använder. Dvs, använder jag 250 Ah måste jag ha en kapacitet av minst 750 Ah ombord. Antagligen mer då batterier åldras lite även om jag överladdar ibland för att hålla sulfatering i schack...

 

Har dessutom läst mig till att vanliga marinbatterier inte är optimala i båt pga att de är lite känsliga för laddströmmens storlek, klarar inte urladdning så bra och är dåliga på totalt antal uppladdningscykler. Men de är billigast dock... i inköp, kansek inte som totalekonomi om du använder båten mycket? 

 

Men - tillbaka till laddning, är det inte så att batteriladdaren anpassar sin ström efter batteriets behov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Är en nybliven ägare till en Flipper 700.

 Det sitter 2 underhållsbatteriet på 75A vardera och ett startbatteri på 75A.

 

Det sitter en Wallas 1800 värmare i den, kylskåp som drivs med gasol och 12v,Normalt med lampor (skall bytas mot diodlampor), och så skall jag koppla in en 12v dator med extern skärm .

 

Det finns även en solcellspanel på den som jag inte vet vad den ger.

 

 

Vad skall jag satsa på för storlek på laddare xs7000 eller räcker det med

xs3600 ???

 

Mvh

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju kraftigare dess snabbare laddning vid elstolpen. Drar du ur 50 Ah så tar det 10 timmar med 5A 20 %. Batterierna tar inte hur mycket ström som helst så en riktigt kraftig t.ex 30 A går inte 6 ggr så snabbt men det blir bra fjutt i början.
 
Ska du ha dator och kanske en TV på och lite grundbelysning så behöver du 10-15 A till det och då behöver du nästan en 20A för att få till lite laddning.
 
Kolla alltså hur mycket ström laddaren kan ge. Jag föreslår en 20-25A så har du resurser för mer elförbrukning. Datorerna är rätt hårda på ström 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Använd en tångamperemeter så kan du kolla upp vad din solcell ger i laddning, bra att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...