Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
conny76

Förbud mot båttrafik vart tredjeår för förbättrad miljö

Rekommendera Poster

Alla människor belastar miljön mer eller mindre med sitt handlande och konsumtion.

Förbjud människor att skaffa mer än ett barn så räddar vi planeten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att vi ska stänga av Sverige helt och hållet!

Eftersom vi är störst i världen så blir miljpåverkan enorm.

Ett mycket klokt initativ att komma med idén till att begränsa men total avhållsamhet är bäst.

Har själv varit i Kina (Shanghai) och Brasilien (Curitiba) och där är miljön helt underbar. Luften är så ren att man till och med kan andas den till skillnad från skiten här i Sverige. Vi borde kunna få lika bra om vi stänger av allt.

zzzzzap

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att det är bättre att ha EN bilfri dag i hela sverige, så skulle det vara samma som vad alla fritidsbåtar släpper ut på EN sommar!!

Tack för ordet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vinterhalvåret då isen ligge borde motsvara 1 av 3 år ?

vi som kör i östersjön borde glädjas av en sådan miljöträngsel avgift.

alla kan ha elektroniska dosor som registrerar en ev. båttrip.

man undrar om det inte skulle vara enklare att komma ihåg ett

förbud vartannat år ?, eller varför inte helgförbud ?

helgförbud måste vara lättast att komma ihåg.

fast 2 av 7 är inte samma som 1 av 3 ?

/jugge 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken bra debatt! Kul att se folks reaktioner, även om de flesta är skrämmande föraktfulla mot miljöintiativ. Ingen verkar tro att det kommer något gott utav det, inte under överskådlig framtid.

Ganska skrämmande att 20-30% av bensin- & oljeblandningen i tvåtaktaren går rakt ut i havet.

Utsläpp från båtmotorer går väl ändå inte att jämföra med biltrafikens utsläpp i luften? Luften cirkuleras lättare och delar pestpartiklarna över en större volym, medans vattnet som har högre densitet är mer trögflytande, vilket gör att gifterna i skärgårdsvattnet inte sprids på samma sätt utan flyter runt lokalt i känsliga vattenmiljöer. Därför är giftnivåerna direkt kopplad till den sjö eller hav som havbåttrafiken färdas i, det är Östersjön det gäller o det går inte att avfärda med att det är en piss i atlanten. Snarare är det så att en mindre sjö / mindre hav med tung trafik har en mindre volym vatten, varvid belastningen på sjömiljön blir procentuellt större. Rätta mig om jag har fel.

Just nu är det inga ideala drivmedel eller tekniker på marknaden (?!), men då borde de bästa möjliga alternativen premieras med lägre skatt. I mitt fall ska jag börja köpa bio-olja och alkylatbensin, det kanske gör nån abborre glad. I väntan på nya clean-tech-tekniker med så liten påverkan på miljön som möjligt. Självklart ska man inte ställa undan båten vart tredje år! :) Man ska kunna köra för fullt med miljövänlig teknik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Connys ide är inte dålig! Tvärt om, den är jättebra! Alla ideer som kan bidra till en bättre miljö är bra ideer. Frågan är mer om det inte är att skjuta lite brevid målet.

Visst påverkar fritidsbåtarna miljön men att förbjuda båtfolk att idka sin favoritsysselsättning var tredje sommar skulle nog leda till att de istället åker på chartersemester eller kanske tar bilen ned till Medelhavet med alla utsläpp det innebär. Nej, vi ska inte sluta leva utan vi ska börja tänka på hur vi lever! Som man brukar säga: Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

I mitt fall så har jag valt att ha segelbåt efter att ha varit motorbåtskille länge. Jag har försökt ta reda på om jag kan köra min gamla snurra på alkylatbensin (se separat tråd), kör redan på miljö-olja och jag köper den miljövänligaste bottenfärg jag kan hitta. Alla kan göra dessa små saker och om vi ökar efterfrågan på t.ex. alkylatbensin och andra miljövänligare produkter så kommer priserna gå ned.

Så Conny, din ide är toppen men jag får alltid en bitter smak i munnen när man ska förbjuda folk att göra det som är dåligt...uppmuntra istället att göra det som är bra!

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej, denna ideé kan jag inte köpa. Jag har gjort min del i båt-miljön när jag köpte en miljövänlig motor. Ska jag vara fast på land var 3de år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Skrivet: 29 november 2006 | 20:42

---------------------------------

Skrivet: 13 juni 2007

Vilken bra debatt! 

--------------------------

bra debatt med ett halvår mellan inlägen??

så säsongsbetonade verksamheten båtar servic tillbehör skulle dö ut vart 3 år undrar hur det kommer påverka prisbilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men det är väl bra att debatten återupptogs då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är också vad det är båttrafiken som är så miljöfarligt.

Är det dieseln? Bensinen? Bottenfärgerna? Så sent som för bara ett par dagar sedan kunde man läsa på Text-TV:n (SVT) att det är en mycket större kris på Östersjön än vad man tidigare hade befarat. Orsaken är naturligtvis av flera anledningar, men enligt testerna från forskarna så är den allra största boven bottenfärgerna. (Om jag inte missförstod texten helt tokigt.) De uppmätta värderna var faktiskt rätt skrämmande!

Nästa fråga blir då: Vilka bottenfärger är det som skadar?

Ja, enligt forskarna så drar fritidsbåtarna som är bottenmålade ett rätt stort strå till den blöta stacken, men yrkestrafiken hade visst en ännu större del i detta. Trots förbud mot vissa bottenfärger så innebär det inte att de tillåtna bottenfärgerna är tillräckligt ogiftiga enligt forskarna. Dessutom så finns det rätt många som fortsätter att använda sig av de förbjudna bottenfärgerna. Det går ju fortfarande att köpa dessa utomlands och med hjälp av Internet så är ju detta tyvär en baggis!

Jag tror att upplysning är nummer 1 så att folk verkligen fattar hur situationen egentligen ser ut. Tror inte att alla förstår det. Jag tror att det kan vara lite svårt att ta det till sig då problemet är väldigt omfattande. Jag kanske inte heller begriper det. Dessutom kan det kanske också vara förenat med ett motstånd att ta till sig detta eftersom en del kan uppleva denna bissart tråkiga verklighet som ett hot för sin egna frihet.

En mycket bra sak som jag gissar skulle hjälpa till väldigt mycket för en bättre marin miljö är om det gick att köpa in båttvättar i mängder runt om kusterna. Om priserna på dessa tvättar och på användandet av dessa för den enskilde båtägaren hade varit tillräckligt billiga så hade man kunnat tvätta sina båtskrov istället för att måla dem med giftiga färger.

På det sättet skulle fritidsbåtägarna kunnat dra ett till strå till stacken även om det inte skullelösa giftutsläppet från yrkestrafiken.

Men än så länge är tvättmaskinerna på tok för dyra i inköp för att t.ex. båtklubbar och marinor skulle ha råd med det.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smidigt att skriva ett sånt förslag på en Båtentusiast sida :)

Lägg förslaget här istället så får du nog lite mer gensvar

www.mp.se

MVH

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tobbe,

Har inte dessa ställt till med tillräcklig skada???

Att länka till deras hemsida, ett svek mot hela båtsverige.

smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

I natt jag drömde någonting som.......
Man drog ut järnväg till de 2 milen från staden där jag bor så jag slipper åka med min mijlöfarliga bil.... och den gick en gång i kvarten och alltid i tid.......och gratis.....

....En hel dränger arbetslösa/slashasar/ungdomar och knarkare och arbetslösa från annat land sattes i stora galärer och rodde mig runt på sjön.Ibland fraktandes även gods av olka slag, såsom billiga LCD storTv skärmar ända från Kina......

.....Det var såååå vänligt mot naturen.....
....Sedan så stängde Gud av Etna för ett enda utbrott skitade ner ju lika mycket som bilarna i Europa på ett helt år, så Etna var förbjuden alltså....
Däremot så fick varje familj ha kvar minst två TV apparater, tre MP3 spelare och två Dvd spelare samt alla plastburkar och plastpåsar och engångsförpackningar och en massa annat nyttigt som är livsnödvändigt. 
Sedan så drömde jag att Gud i en appelations domstol faktiskt frikände bönderna för det var ju allom bekant att gödningen kom sedan långt tidigare från fosfaterna som släpptes ut med tvättmedlen och passerade reningsverken. Stackars bönder har fått skit för det och Gud kunde inte sätta alla som tvättat kläder fort i ett Surf  i fängelse i efterhand. Deras fosfater är fortfarande på väg mot botten på Östersjön men Gud lovade att hälla betong över det som ett sätt att begrava det hela Tillsammans med Beskyddarverket som har rekommenderat det renare tvättet i ett surf med tre doseringar per dag och person utprofat enligt Utprovningsverkets rekommendationer. § 1-2-3-4 och 1-3-4-3

Det dråpliga var att Han även gav på käften åt en dumskalle, Han ville inte berätta vem det var. När jag fråga Gud vad den stackarn har gjort suckade Han och sade nåt om nåt miljötjafs som en som inte vet bättre och släppte iväg ett utlåtande på nån chat-sida eller sånt. Han var inte säker för de hade inga hotline i himmelen. Och ingen Guide på det Marina området heller.
....Sedan vaknade jag å såg min segelbåt gunga vid bryggan och jag tänkte vilken dröm.......
Tog en promenad och såg att fåglarna har naturenligt skitat ner hela däcket. Småglina stimmade runt hela bryggan och det stackars gräsandparet utan ungar satt och solade och orkade knappt maka sig undan när jag skulle ombord. Vattensnoken börjar känna igen mina steg så den ringlar inte undan lika snabbt och den ensamma hägern har hittat en partner.Sothönan slutar att tuta sitt varningsläte när jag kommer, hon känner igen mig åsså.

Det var en konstig dröm jag drömde, för det var väl en dröm? 
Undrar...
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att komma med ett förslag om båtförbud vart tredje år är bland det absolut dummaste jag hört. Fullkomligt idiotiskt!!!!

Med ett sådant förslag förstår man att förslagställaren inte har mycket koll på det här med miljö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så dålig i magen som jag är idag så borde jag frysas in vart tredje år...

Snacka om växthusgaser...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

21.gif\ smiley-smile.gif\

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, problemet med växthuseffekten kan nog vara löst...det kanske räcker att förbjuda Rinaldoo varje år för att få bukt med problemet, för det verkar ju vara han som förpestar tillvaron för oss andra! 14.gif\

Ja, och han erkänner det också he he! Något företag som kan sponsra vår vän Rinaldoo med lite Samarin så är problemet kanske löst...21.gif\ 

Eller ska vi skippa i sponsorerna och skramla ihop till honom kanske...

Och ett tips Rinaldoo: Se nu till att du inte smittar andra med din magsjuka för annars är jordens undergång ytterst nära! 2.gif\

Nä, gubbar och kärringar i Nobelstiftelsen...glöm nu inte vem som ska ha Nobelpriset i Miljövård nästa år!! Krya på dig!!

Hälsningar:

Roddarn Einstein

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är väll så att de största co2-utsläppen kommer från boskaps avföring, kossor m.m.

Tror jag har läst det någonstanns, Fast det är inte så vanligt att det tas upp i debatter ^^,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bra att tänka på miljön.. men va fan det får finnas gränser.. allt är så fel i detta landet.. jag menar det ska inte löna sig att ta bilen till tex gbg (5 mil hemifrån) istället för buss. visst det blir billigare att åka buss om man är ensam.. men är man två så blir det billigare att ta bilen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte göra tvärtom. Man får köra ett år, så ställer man upp båten på land i tre år, då vinner man ju ännu mera miljö. Och när man gjort det så får man en kanot, att använda under 2 år..

Undrar även varför trådskaparen har klorblekt t-shirt på sig. Det finns faktiskt gråa (naturfärgade).

Senast ändrad av Reine | 16 juni 2007 | 21:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förbjud bonderna att göda och släppa ut gifter som sedan rinner med åar och älvar ut i havet ,kolla vad som hände med de stackars renar som drack i lisebergsån i vintras. Då kan man ju tänka på hur torsken mår.

Hamnade i trafik kö i gbg för någon vecka sedan. Blev förvånad. Kolla hur många som samåker till o från jobbet i GBG Räknade att det var 1 som samåkte (de var 2st i bilen) på 100st bilar alla satt en och en.Att dom orkar sitta stilla i flera timmar,packa ihop er 4 och 4 så kommer ni hem 3ggr så fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Roddarn för allt stöd..Efter ditt tips om Samarin drog sambon direkt till apoteket (hon fick väldigt bråttom) så problemet är i stort sett löst med undantag av enstaka kebabsåser som ställer till det ibland..2.gif\

Lite mer seriöst.. En sketen Boeing förbrukar 2800kg jetbränsle på en timme.. Det tar ungefär 4,5 timme till de flesta semesterorterna runt medelhavet.. Till min favoritvik har jag ung. 1 distans..dvs ung. 2-3 liter Tur o retur...Ska vi börja dra in på fritidsnöjen så tycker jag vi ska börja i en helt annan ände än våra fritidsbåtar. Flyg som går hit o dit för 299:- t.ex. Kan verkligen inte hålla mig ifrån en otrevlig ton när jag hör förslag om att ställa båten på land var tredje år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vafaaan!!!  Är det en amatörpolitiker som blajar igen??  Vilket jäkla förslag..Förresten!!  Det är nog en som vill skapa debatt bara, för så dumma människor finns inte..eller??

post-22516-1394235116,5818_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns så mycket idioter.

Varifrån kommer alla 13.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tycker inte jag.

Däremot tycker jag att flygbränsle, som är den värsta soppan efter det bränslet handelsfartyg använder, skall beskattas. Det skall beskattas såpass kraftigt att flygplan kommer att använda bättre bränsle. Dessutom skall det vara så dyrt att man ha bara varannat år råd att resa på chartersemester. Övrigt tid kan man åka båt eller besöka Liseberg, eller varför inte Skåne :-)

/Sven 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bir inte lätt att genomföra förslaget om att man bara skall ha råd att åka utomlands vartannat år.

Då måste man tvinga folk att betala semesterresan i proportion till vad man tjänar!

Dessutom dra inte sjöfarten över en kam.

Den båten jag jobbar på kör med samma bränsle som de flesta villapannor går på..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kor och grisar släpper även ut massa koldioxid och metangaser.

Vi förbjuder dem var tredje är, eller varför inte utrota dem helt.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...