Crona 4 Postad 13 November , 2006 Jag har uppmärksammat en trevlig segelbåt från Polen. Delphia! Någon som har en sådan eller provseglat den? Hur är kvaliten i förhållande till priset? www.delphiayachts.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 14 November , 2006 Någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 November , 2006 Tja, det ser på papperet ut som en trevlig båt. Såg båten på mässan, hade relativt höga förväntningar men det gick inte att få dem riktigt uppfyllda... som tex på pris. Båtens väldigt trevliga röda skrovfärg, som jag som gammal marknadsförare trodde var ett sorts signatur, den kostar extra... Mycket av utrustningen kostar extra. Däremot har de faktiskt klart lägre pris på nästan all extramonterad utrustning jämfört med tex Bavarias prislistor. Allt är relativt, va? För mig så är priset lite för högt i förhållande till Bavaria och Hanse om jag tittar på det kvalitetsintryck jag faktiskt får. När sedan seglingsegenskaper och andrahandsvärde är oklart så blir, för mig ialla fall, pris / prestanda inte riktigt tillräckligt bra... Beslag och block på däck upplevde jag också generellt som en storlek mindre än tex Bavarias. Men åsikter har alla. Min åsikt är att jag var dum som inte köpte en Solana första året, den kostade klart lägre än jämförbara båtar då... Sedan gick priset upp nästan 1 MSEK på ett drygt år och jag tyckte den vart för dyr... Vore kul att veta hur en Delphi seglar? (bifogar min bild från mässan)Mängden båtar jag inte ännu köpt överstiger lätt mängden båtar jag ägt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla Postad 14 November , 2006 Hej Har sett två grundstötta, en 40 o en 37 ingen trevlig syn. Men å andra sidan ingen grundstötning e trevlig o se. Mycket skeptisk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 14 November , 2006 hmm, har du en HR? Har du gått på grund med den någon gång? Jag vet ju inte om man bygger några båtar för att dem skall tåla grundstötning! Men det finns säkert båtar som tål det bättre än andra. Precis som med bilar! En del blir det bara skrot av om man krockar! Men är man orolig att gå på grund så skall man nog inte ha båt överhuvudtaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla Postad 14 November , 2006 Hej Hmm själv , jo jag har en gammal HR , men frågan fick jag för mej rörde ett annat båtmärke. Förlåt mej. Svarade tokigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 14 November , 2006 Synpunkter från en som egentligen inte vet nåt om båten... Vad vill du ha för båt? Du var inne på en 49-fotare förut så storleksmässigt passar 37 fot med 3 kabiner mycket bra om du vill kunna hantera den själv men ta med gäster. Skall ni ALLTID vara fler ombord kanske du skulle gå upp lite i storlek. Sen tror jag att Delpia är en typiskt cruser till rimliga pengar dvs underriggad med sådär seglingsegenskaper. Är det de du vill ha kanske båten är nåt för dig, vill du segla mer aktivt (läs kryssa) skulle jag nog titta på andra båtar... Det jag inte tycker om är: Skotskena på rufftak, fast bord i sittbrunnen, för liten kölvikt, för små segel. Men som sagt jag har aldrig seglat den Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 28 Mars , 2007 Jag måste säga att jag tycker riktigt bra om Delphia 33. Layout, både i sittbrunnen och nere i kajutan. Jag har tittat in i skrymslen och tycker kvaliteten är bra på både plast och trä. Personligen tycker jag den verkar bättre än Dufour, Jeanneau och Bénéteau. Tala gärna om vad ni tyckte var mindre bra. Seglingsegenskaper vet jag ju inte så mycket om än förstås. Jag vet att man kan välja att ha storskot i sittbrunnen i stället för 33an även om jag nog föredrar rufftaket ändå. Naturligtvis en avvägning mellan gott om plats i sittbrunnen och seglingsenkelhet. Priset ligger väl klart över Bavaria och snarare bredvid Hanse, Jeanneau, Dufour etc.hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 29 Mars , 2007 På www.fendern.se finns en Delphia ägare att fråga, har visst en 29:a men ändå! användarnamn på fendern: jason /Susanne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Piloten 1 Postad 29 Mars , 2007 Hej, Jag har själv en Delphia 37. Jag är mycket nöjd med seglingsegenskaperna och kvaliteten på det mesta är helt överlägset Bavaria som vi övervägde innan vi bestämde oss. Hållfasthet och dimensionering är också bättre en Bavaria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 29 Mars , 2007 Men Piloten.....Hur seglar den?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Piloten 1 Postad 30 Mars , 2007 Min bedömning är att den står sig riktigt bra i förhållande till konkurrenterna i klassen. Jag har standardsegel och rullstor. Det är svårt att ge ett objektivt svar på frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser