Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
Musik

Ingen nivåmarkering på slutet kylsystem - Hjälp!

Rekommendera Poster

Kolla bilden på min kylare (värmeväxlare?). När jag öppnar locket och kikar ner i påfyllningshålet ser jag knappt någon glykolblandning. Jag vet dock inte hur mycket jag ska hälla på eftersom det inte finns någon nivåmarkering på röret upp till locket. Ska det var ända upp till inloppet för vattnet (Slang med blå slangklämma)?, alltså några centimeter ifrån locket.

MVH Göran

post-17865-1394234835,3078_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är inte om du har vatten i detta kärl utan att du har i värmeväxlaren/motorn.

Vad som händer om du fyller på för mycket är att det åker ur behållaren när vattnet blir varmt (expanderar).

Jag skulle rekommendera dig att fylla på tills det är halvfullt under locket, så kommer det sköta sig själv när du sedan kör med motorn och den blir varm.

I locket sitter en säkerhetsventil/hål som släpper ut övertryck och vatten.

Håll bara koll på vattentempen.

Själv har jag borrat ett hål (1 mm)i locket eftersom ventilen kan låsa sig på gamla lock. Det fungerar bra.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

5 krona i locket lite på sniskan funkar kanon kör med motorn övertycket går ut och tar med sig lagom med vatten sen drar du ner locket utan 5 krona då r det lagom nivå.  detta funkar även vid läckande kylare så man slipper köra helt locklöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...