Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
dc-hajen

21 eller 24 weekender??

Rekommendera Poster

Hejsan,

jag har fastnat för Fjords Weekender men kan inte bestämma om jag ska satsa på 21 eller 24. Den enda skillnaden verkar vara storleken, tacksam för Era kunniga inlägg!!

Peter Bohman, Uppsala

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

Jag ska inte säga att jag är kunnig.

Men min erfarenhet av båtlivet är att det är bättre och gå på den större.

Det är ganska stor skillnad på utrymme fast dom ser lika ut.

70cm mer på längden och 40cm på bredden det är mycket utrymme.

Lycka till i funderingarna

mvh fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Då borde det finnas några saker som kan fälla avgörandet:

- Större båt ger större bärighet och t ex fler personer kan åka i båten utan att den behöver stånka sig fram på höga varv för att orka plana (om motorn är tillräckligt stark).

- Större båt borde ha lite bättre övernattningsmöjligheter (lite större plats för de sovande), men 24 wekkender har ändå bara hukhöjd i ruffen.

- Större båt går lite stadigare i grövre sjö.

- Större båt kan behöva större trailer/båtupptagningsvagn - har du körkort och dragbil för det (om det är aktuellt)?

- Större båt brukar ha större motor och drar mer bränsle. Dyare alltså att använda, åtminstone om du drar på lite.

- Större båt kan vara dyrare att försäkra.

24 Weekender kräver ca 225 hk (toppfart ca 34 knop i bästa fall) för att plana nåtsänär lätt och gå bra i planing på rimligt varv. 170 hk (toppfart ca 26 knop) är för klent på den båten. Slingrig gång i låg fart (under 15 knop). Kräver trimplan för att hålla emot lutningstendenserna vid sidvind.

Risk för motorbyte om det inte redan gjorts då den tillverkades 1968-1980 och motorn/motorerna har vid det här laget rätt många år på nacken.

Kan även vara klokt att kolla på Fjord 725 SE också.

Fjord 21 Weekender passar familj med 2 vuxna och två barn vad gäller övernattning. 4 vuxna kanske kan övernatta.

Kolla i ett nr av Praktiskt båtägande där de gick igenom 21 Weekender i minsta detalj. Det var nåt nr för nåt år sedan. Kolla biblioteket.

Om du inte skall vara ute i veckor och heller inte åka mycket i grov sjö samt kan stå ut med det mindre utrymmet i 21 Weekender verkar mycket tala för den: inköpspris, försäkring, bensinförbrukning m m blir lägre. Du kan satsa på en 21 Weekender med bytt motor kanske så lär den hålla i många år till. Liten båt - små bekymmer, stor båt - stora bekymmer (vad det nån som sa, ligger kanske lite i det).

Skall du ut på främst turer över helgen dvs några dagar (weekend) så kanske 21 Weekender kan räcka? Ju längre du tänker vara ute på sjön i ett sträck desto rimligare borde 24 Weekender vara m h t större utrymme.

Lycka till.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar,

jag har kollat på fjordklubben(ska gå med) samt beställt testen från Praktiskt båtägande. Familjen består av 3(4 i feb) och ett krav är att den inte får vara för trött. Har idag en gammal 21 fots dc med B20 och med vänner i båten blir det för segt!

Forts följer/

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hello,

Om du fastnar för 21:an bör du också kika på SeaRay:s motsvarighet som kom senare och givet känns lite modernare, 21 seville MC. De producerades 86-88. Har haft min ett år och är mycket imponerad vad som ryms i en så liten båt!?

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hade en 21 weekender med superfräsh AQ170, och tyckte att det var för lite motor. Med 4 vuxna och 4 barn, var den MYCKET tung att få upp i plan.

Även en 21:a behöver en V8, om det ska bli bra.

Båten är dessutom mycket rank, pga smalt skrov och hög tyngdpunkt.

Välj en 24:a om du har möjlighet!

Suncab

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående om att det är bättre med en V8. Jag har ingen egen erfarenhet av 24:an annat än att den ju ser trevlig ut...

Men jag har haft två 21-fotare.

Först en Weekender med en 170 hästare och den gick bra i sjön men var trög upp i planing. Sedan bytte jag till en fin HT21 med en stor V8. Det är som en helt annan båt ( även med hänsyn då tagen till att HT är något lättare )

Med en V8 så gliiider man bara upp i plan och dessutom drar den ca 10% mindre bränsle i lagom marchfart runt 25-26 knop. HT är en kultmodell...

Men ska du sova över med två barn så är kanske en 24:a värd att titta på?

Till sist, modellen är inte rank utan tillräckligt stabil vid stillaliggande ( en ren vanesak ) men V-botten ger utmärkta sjöegenskaper. Du ger upp och söker hamn långt före att båten börjar få problem...  Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Våren 2005 köpte vi vår Fjord 21 weekender med en nyrenoverad AQ 170 och 280-drev. Familjen består av 2 vuxna och 2 barn, 7 och 9 år gamla. Båten fungerar utmärkt som både badbåt och för ett par övernattningar. Båten har toa, pentry och rinnande vatten utan att det känns speciellt trångt (förutan toan såklart). Detta i en 21 fotare !!!

Motorn har vi haft en del problem med. Den har bl a gått varm två gånger och vi har nu bytt till en V6:a på 4,3 liter med insprutning och dp-s drev (duoprop). Båten som förut kändes mycket seg upp i planing och krävde höga varv för att ligga kvar där, har knappt någon planingströskel längre. Såväl ljudnivå som förbrukning är väsentligt lägre. Båten går säkerligen väl så bra med en V8 men V6:an räcker till knappt 35 knop med en marchfart på ca 25 knop. Detta räcker gott och väl för oss. Sammanfattningsvis en helt annan båt än tidigare !!!  Det enda jag kan anmärka på är att den kan upplevas något känslig i sidled, trimplan är ett måste. Tyngden och v-botten gör att båten går riktigt bra i lite grövre sjö.

Hälsningar

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...