Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
masten

Ryds 568 gt med Mercury 75Hk

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av en Ryds 568 GT med Mercury 75Hk 2-taktare.

Vad har den för prestanda, gärna med 2 vuxna alt 4 vuxna?

Vad har den för bensin förbrukning?

Räcker effekten till att dra vattenskidor?

Tyvärr så är det nu brist på 90Hk 2-taktare så jag känner mig lite orolig att 75Hk ska vara för lite!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mercury 75 ELPTO är en mycket bra motor. Har en test på 70-80 hk utombordare om du vill kolla lite.

90-115 hk är nog att föredra på den båten då den är ganska stor, men 75 hk lär räcka för normalt bruk.

Det är väl för att det från och med 2007 handlarna inte får sälja nya 2-taktare som inte klarar miljökraven som det har blivit brist på dessa eller?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tar gärna del av din test!

Du har helt rätt att förbudet som kommer 2007 har gjort att vissa modeller är redan slutsålda.

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har en 510 GTI med 75 hk Mercury ELPTO och den är det sprutt i vill jag lova (loggen visar ca 38 knop med två pers). Till en Ryds 568 gt hade jag dock skaffat mig en 90:a Mercury. Det är rätt gött att kunna ligga på dryga 4000 rpm och samtidigt hålla en bra marchfart. Ljudnivån och bränsleförbrukningen blir då låg samt att det är skonsamt för motorn.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla mwd Skanstull Marin. De har väldigt bra priser. Sen vet inte jag om de fortfarande har kvar 90 ELPTO. Den är nog att föredra. Min går fint, lungt och snålt i normalfart. 75:an fungerar, men sedan är det här med andrahandpriset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...