kenlar 0 Postad 11 November , 2006 Hej! Jag har motorbåt sedan ett antal år, men blir mer och mer sugen på att skaffa en segelbåt pga ett antal faktorer, utrymmet under däck, ekonomi, samt att mer glida omkring (resan är målet). Men, det är ett antal nya saker/termer som jag inte förstår när jag läser annonser mm, kanske någon seglare här skulle kunna hjälpa mig. Jag tittar på båtar i 30-34 fots storlek, 5-6 kojer, inombordare, familjesegling men ändå styv/sjövärdig om det blåser på, självslående fock. Det jag undrar över är: 1. Praktisk skillnad mellan fenköl och långköl ? 2. Skillnad mellan 7/8 rigg och mastheadrigg ? Jag vet inte ens vad termerna betyder. 3. För-/nackdelar med mast på däck respektive genomgående mast. 4. Praktisk skillnad blyköl, järnköl eller ihålig köl typ HallbergRassy? 5. Finns det några andra stora skillnader som man måste bestämma sig för innan man börjar titta närmare på olika modeller? Jag skulle vara mycket tacksam om någon hjälpte mig att räta ut frågetecknen. //Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 11 November , 2006 Hej, kul med omvändare! En fenkölad är mer ömtålig för grundstötning. Oftast är en långkölad långsammare pga, dess större våta yta. Kan dock kompenseras av mer segelyta istället. Kolla in Vagabond 31. En mastheadrigg betyder att förstaget går ända upp i topp i masten, en 7/8-dels eller som det egentligen benäms Partialrigg kan vara lite olika beroende på var på masten förstaget sitter. Kan skilja från 9/10 ner till 3/4. Mastheadriggade är sällan utrustade med självslående fock då genuan utgör dess huvudsegel,( stort försegel, mindre storsegel) Medan partialriggade har sitt huvudsegel i storen och kan med fördel använda självslående för enkel hantering. Kolla in Dominant 95 Att ha en genomgående mast blir styvare rigg, lämpar sig för havssegling, men även en mast på däck kan vara styv beroende på riggningen med vajrar. Blyköl är alltid att föredra, en inplastad är dock känsligare då skadorna vid grundstötning oftast trasar sönder plasten rejält. när det gäller val av båttyp så är det väldigt individuellt vad man kan trivas med. /wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 11 November , 2006 Hej!Själv har jag gjort det omvända, bytt från segel till motorbåt. 1. En långkölad båt seglar sämre på kryss. Den har ett lägre djupgående vilket är en fördel i naturhamnar. 2. På en mastheadriggad båt är förseglet större. Det är svårare och hantera och sikten framåt blir därmed sämre. Samtidigt seglar båten någorlunda bra med endast försegel. En 7/8 dels riggad båt har fördelen att man kan ha en självslående fock. Den seglar någorlunda bra med endast storsegel. 3. Har ingen uppfattning 4. Järnköl kräver underhåll. Den har dessutom en infästning via kölbultar som måste inspekteras. En inplastad blyköl fungerar utmärkt så länge plasten är tät. 5. Bestämm dig för om du vill ha ett spjut eller en bra bobåt, Eller kanske en mix av båda? Kolla lystal, utrymme, planering osv. En segelbåt måste enligt min mening vara utrustad med en bra motor. Det blir många timmar med motor trots att det är en segelbåt. Kolla upp motorns kondition och styrka. Kolla även upp de andra motorerna, segeln. Segel är dyra och har en livslängd på kanske 10-15 år. Lycka till! /Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 11 November , 2006 1. Den mest praktiska skillnaden märks nog vid hantering i hamn. Långköl har större svängradie och backar sämre. Svängradieskillnaden märker du också i slagen. Långkölen skyddar däremot propellern bättre. Tänkte på det vid upptagningen i år då de kortkölade att fullt med långa vattenväxter virade runt propellern och hade svårt att ta sig fram till slipen genom all beväxning. Min långkölade hade knappt någon skit i propellern. Likaså , som nämnt, tål långkölar grundsmällar bättre. Du som är van vid motorbåt kommer glädjas över att segelbåten inte glider nämnvärt i sidled, jämfört med motorbåt, det blir lite mer som skridskoåkning. Men du kommer hata att backa. 2. De andra har redan svarat vettigt. Det är balansen mellan försegel och storsegel det handlar om. Vill du ha självslående, kör partialrigg. 3. Vissa båtar med mast på däcket har problem med maststöttningen (under däck) vilket orsakar skador på rufftaket. De med genomgående mast kan ha problem med tätningen då det regnar och masten tar visst utrymme under däck. Men genomgående anses nog vara en bättre konstruktion. 4.På blyköl hamnar vikten längre ned vilket gör båten stabilare. Järnköl rostar och kräver därför mer underhåll. Min förra hade järnköl men märkte aldrig av någon rost. 5. Börja kolla olika modeller direkt. Åk till marinor och se många olika typer. Precis som med hus så går man i högre grad på känsla än på förnuft. Däremot som ovan seglare så bör du nog fundera över vilken typ av seglare du och de du ska ha med dig är. Se till att få provsegla olika typer. Tung båt är ofta långsammare men rör sig lugnare i sjö och även i hamn. Procent kölvikt av totala deplacementet säger något om styvheten. Likaså djupgående och bredd. Och du som är van vid motorbåt bör nog söka en sittbrunn som känns okej. Du bör utifrån det också fundera på hur båten tar sig in i en naturhamn. Om avståndet från förens spets till kölens framkant är långt så funkar det bättre än någon med kortare avstånd men med grundare köl. Långsmala båtar brukar vara bra i detta avseende. Det sista var lite onödig överkurs men håll till godo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser