elgstrom 1 Postad 11 November , 2006 Hej NÄr jag skulle kolla oljan i drevet på ett VP 280 drev upptäckte jag att oljan var gråaktig (vattenblandad). O-ringen på under skruven som man fyller på olja hade gått av. Behöver man skölja ut restera av oljan. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 11 November , 2006 Mitt tips är att fylla på olja & sedan tömma drevet tills dess att det bara kommer ny & fin olja ur drevet. Oljan är inte särskilt dyr, ett drev däremot.... Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 11 November , 2006 Hej! mitt tips är att skölja ur drevet med diesel. Fyll på några gånger och töm, låt sedan dieseln rinna ur ordenligt sista gången. Fyll sedan på med ny olja. Att skölja bort vatten indränkt olja med olja är svårt. Oljan sitter fast på kuggar, mm. och släpper inte så lätt. Mvh jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 13 November , 2006 Hej Det kan ju hända att någon packbox inte är riktigt tät.De två senaste numren av praktiskt båtägande beskriver rätt ingående hur man packar om ett 280 drev. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 13 November , 2006 Fel av mig. vid närmare eftertanke håller jag helt & hållet med flipperjens. Diesel ska man använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 November , 2006 Den gråa emultionen som blir av olja/vatten skyddar bra mot rost. Så det är inte farligt att bara tappa av och hälla i ny olja enl. min mening. Det farliga är fritt vatten och det kommer förhoppningsvis först ut vid oljeavtappn. och kan vara svårt att få bort med diesel också om det ligger i nån ficka. Bäst då att ta isär. Det kan vara bra att inte lämna drevet avtappat på hösten och vänta till våren att fylla har jag hört. Då syret kan göra att det snabbt börja rosta. Ser man att det är en skvätt vatten som kommer ut innan den gråa oljan kommer så kan det ha blivit rostigt och bäst är att öppna ock kolla. Tätningsringarna har inte alltid rostfri skruvfjäder så fjäderspänsten kan vara=noll och tätningen sammalunda. Bäst då att byta dem innan nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser