Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
elgstrom

Drevproblem

Rekommendera Poster

Hej

NÄr jag skulle kolla oljan i drevet på ett VP 280 drev upptäckte jag att oljan var gråaktig (vattenblandad). O-ringen på under skruven som man fyller på olja hade gått av. Behöver man skölja ut restera av oljan.

 

Tacksam för svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att fylla på olja & sedan tömma drevet tills dess att det bara kommer ny & fin olja ur drevet. Oljan är inte särskilt dyr, ett drev däremot....

 

Mvh/Linde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! mitt tips är att skölja ur drevet med diesel. Fyll på några gånger och töm, låt sedan dieseln rinna ur ordenligt sista gången. Fyll sedan på med ny olja.

Att skölja bort vatten indränkt olja med olja är svårt. Oljan sitter fast på kuggar, mm. och släpper inte så lätt.

 

Mvh

 

jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det kan ju hända att någon packbox inte är riktigt tät.De två senaste numren av praktiskt båtägande beskriver rätt ingående hur man packar om ett 280 drev.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fel av mig. vid närmare eftertanke håller jag helt & hållet med flipperjens.

 

Diesel ska man använda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den gråa emultionen som blir av olja/vatten skyddar bra mot rost.

 

Så det är inte farligt att bara tappa av och hälla i ny olja enl. min mening.
Det farliga är fritt vatten och det kommer förhoppningsvis först ut vid oljeavtappn. och kan vara svårt att få bort med diesel också om det ligger i nån ficka. Bäst då att ta isär.

 

Det kan vara bra att inte lämna drevet avtappat på hösten och vänta till våren att fylla har jag hört. Då syret kan göra att det snabbt börja rosta. Ser man att det är en skvätt vatten som kommer ut innan den gråa oljan kommer så kan det ha blivit rostigt och bäst är att öppna ock kolla.

 

Tätningsringarna har inte alltid rostfri skruvfjäder så fjäderspänsten kan vara=noll och tätningen sammalunda. Bäst då att byta dem innan nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...