Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Eustace

VHF-frågor

Rekommendera Poster

Jag fick olika besked igår på mässan. Den ena sa att bärbar VHF har tillräcklig räckvidd i Östersjön, den ena sa att de inte har det utan tyckte jag borde köpa en stationär. Har dock (nog) bestämt mig för en bärbar i alla fall då jag seglar ensam och det vore tryggt att kunna ha en i bältet. Ni får gärna dela med er av erfarenheter kring de bärbara runt 2000:- coh gärna påtala fördelar och nackdelar med bärbar resp. stationär.

I övrigt har jag funderat på en ensamseglar-klubb här på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom räckvidden så brukar en stationära VHF ha D-DSC. Dvs din gps är kopplad till din vhf. När du trycker på nödknappen så skickas position  till sjöräddningen. De båtar som har en bättre vhf-plotter kan även ta emot ditt nödanrop/position. PTS har båttyp och ägare registrerad så att sjöräddningen vet vad dom ska leta efter.

Å andra sidan kan du inte ta med en stationär vhf i flotten.

/Marcus

www.bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En VHFradio har normalt en räckvidd ungefär till horisonten. Så det som är avgörande är antennens höjd. Om jag jämför våra två VHF:er, en stationär Sailor på 25 Watt och en bärbar Yeasu på 5 Watt så spelar de inte i samma division.

Det händer ofta att jag hör ett anrop i den stationära samtidigt som den bärbara är tyst. Jag använder den bärbara för anrop endast när målet är inom synhåll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaaah, vill ju så gärna tro på bärbar. Men hur är kontakten med VHF:n när ni är i sittbrunnen? I dåligt väder? Och är det inte skillnad på ut- och ineffekt, d.v.s. att man kan höra mer än sända t.ex. Stämmer det där med horisonten så är det ju riktigt trist. En av försäljarna menade i övrigt att om man har mast inte behöver ha en enmetersantenn utan att det räcker med en liten knubbig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det lättare att höra än att höras, men det är ju höras som är viktigast.

Antennen bör nog vara minst metern lång och avsedd för marin VHF. Det finns också antenner för amatörradio som inte passar för de marina frekvenserna.

När du väljer en antenn, se till att den har en förstärkning på minst 3dB.

Det har ingen stubbantenn utan det krävs en riktig blindkäpp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sticker in en liten fråga här bara.

Måste VHF antennen sitta ett visst avstånd från GPS?

Har hört att man kan få störningar???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, dom stör varandra inte normailt sett. Vid sändning på VHF finns det alltid en teortisk risk att GPSen tappar singnalerna från satteliterna, men man pratar oftast inte så långa stunder i VHFen så det ska kunna blir något problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ungefärliga räckvidden vid VHF-telefoni kan räknas ut med formeln

a=2,1 x (roten ur h), där a är avståndet i M och h är antennens höjd över vattenytan. Om man som ex räknar med att en kuststations antenn sitter 250m högt och båtens i toppen på en 9m hög mast får man: a= 2,1 x (roten ur 250 2,1 x (roten ur 9)=33,2 6,3 = 39,5 M. Under gynnsamma förhållanden kan räckvidden bli avsevärt längre i praktiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte satsa på både fast och bärbar?

Har en bärbar Cobra från Jula för 1000 kr, fungerar bra.

För bättre räckvidd med bärbar, koppla till en fast monterad antenn.

Har du bara masttoppsantenn. Skaffa en reservantenn så du kan sända om masten gått överbord.

Reservantenn kan tillverkas av en coaxialkabel.

post-571-1394234834,9179_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men uteffekt hänger väl inte bara ihop med typ av antenn? Det skiljer ju ganska mycket watt på en bärbar och en stationär. Cobran för 1000:- är väl den som anses vara bra att ha i jollen för att nå moderskeppet, HH100VP eller nåt sånt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den lilla Cobran fick jag kontakt med Sth Radio utanför Tistlarna  sydväst göteborg.

Använt den till att ropa upp fartyg inom synhåll.

Har den som reserv och till nöds om jag måste gå i flotten.

Bild Cobran i VHF-hållaren Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder flitigt både stationär och bärbar. Den bärbara är jättebra för att prata med andra i samma vik/hamn/fjärd/jollen dvs sådana som man ser. Helt kass till allt annat. Den stationära med antenn i masttoppen spelar i en helt annat division. Använder också ofta bärbara som funktionär på kappseglingar, jättebra för startbåten som behöver prata med läbåten (typ 250 meter) värdlöst för att prata med märkesbåten eller banläggaren (typ 1,5M). Om du nödvändigtvis bara vill ha en bärbar så se till att den går att ansluta till yttre antenn som då ska sitta i masttoppen (via RG213-kabel). Uteffekten betyder mindre, antennhöjden allt. Batterikapaciteten i bärbara är minst sagt varierande, utbytesackar kostar allt mellan 400 och 2000:-.
/Greip 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Stockholm radio kan du läsa mer:

http://www.stockholmradio.com/

Därifrån kan du också beställa boken Lärobok för VHF-certifikat. Alla dina frågor om väder och antennhöjd besvaras. Däremot angående uteffekt, antennval etc. finns säkert bättre länkar. Kolla runt på forumet, så hittar du gamla trådar om ämnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med flera av de andra, riktig antenn (även t o m om den sitter på pulpit) ger en helt annan räckvidd och mindre brus och knaster.

Men det här med kontakt i sittbrunn, jag ser att många installerar VHF:en djup nere i båten vid navigationsbord etc och där är man ju knappast om det är skarpt läge! Jag tycker att enda vettiga placeringen är under rufftaket precis vid sidan om skjutluckan, då kan man komma åt kanalväljare och även sträcka in handen och ta mikrofonen med ut i sittbrunn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kan du gå i land istället för att anropa sjöräddningen välj bärbar VHF.

Skall du ha vatten under båten väl stationär VHF.

Bärbar VHF är som det flesta skriver bara ett kompliment till en stationär och inget annat.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som alla andra skriver är det skillnad på stationär och bärbar. Det går ju att använda bärbar som stationär också med en extern antenn och monofon. Det är inte samma uteffekt men känsligheten i att höra beror ju på radion inte att den är bärbar eller stationär. Kan vara bra att ha båda funktioner kan tyckas, frågan är uteffekten...

/Salstad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...