Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Crona

Jeanneau 49ds Vs. Bavaria 49

Rekommendera Poster

Nu står det mellan dessa två båtar. Najaden får jag utesluta då priset är betydligt högre. Det kankse kan bli en Najad vid 65 ;-). Någon som har råd om vilken båt som är bättre vad gäller kvalitet seglingsegenskaper & andrahandsvärde? Någon som känner till lystalet på dessa två? Jeanneau 49 DS samt Bavaria 49.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta nåt om båtarna så känns Jaenneau så mycket bättre!

Jeanneau har iaf tidigare varit ombonade och av bra kvalité. Seglingsegenskaperna vet jag inte så mycket om men jag gissar att de tycker om >10m/s och halvvind båda två???

En fråga, skall du byta från Maxi 77 till 49-fotare???

Inget litet steg, skall du ha Maxi´ n som jolle? ;-)

Lycka till / Håkna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytet är ju inte aktuellt förrän om ca. 2-3 år. Jag har jobbat till sjöss i 13 år. Och storleken är ju inte direkt avgörande, priciperna är ju mer eller mindre demsamma. Hade även tänkt ha en bogproppeler vid så pass stor båt. Underlättar betydligt vid trånga passager. Men man får ju planera lite mer för gästhamnar och dylikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeanneau har bäst användardokumentation av sina båtar. Elsystem, rigg, vvs, var tomrören går etc. Detta gäller oavsett vilket annat fabrikat man jämför med.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför väljer folk att köpa hus med 6 sovrum & en total yta på kanske 300M2? Förmodligen för att man gillar & trivs med stora ytor. Man kanske skall bjuda in hela familjen på lite segling. Varför inte bjuda med kunder etc. Det finns många orsaker varför man väljer en större båt. Men det kan säkert bli en 33 eller 37 fotare därimellan. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Marcus,

Har du en Jeanneau? och vilken isåfall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får köpa hur stor båt du vill...

Själv försöker jag låta bli att köpa en X-119 eller Banner 41 men de är bara dryga 3 meter breda. En Bavaria 49 är nästan 4,5m bred!

Letar själv efter en större båt för att kunna ta med en annan familj men jag tänkte hålla mig runt 11 meter...

Som sagt, du får köpa vilken båt du vill men med storleken kommer problem, tänk på hur du vill använda båten.

Du skall hitta en hamnplats, kunna hantera avmastning och lyft av båten, kunna ta emot vid angörning mm. Försök sedan hitta en populär gästhamn i Juli där du kommer in efter kl 11 på förmiddagen ;-)

Så inget ont menat tidigare, god natt / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag ingen båt just nu, men jag jobbar professionellt med båtar.

Jeanneau ska ha beröm för den bästa användardokumentationen. Varje gång som jag kommer till en Jeanneau, så underlättas mitt arbete av dokumentationen. I slutändan gör det att installationer och service blir billigare. I söndags så visade jag användarpärmen, på en Sun Odessey 39DS, för en riggare(mitt område är marinelektronik). Även han blev mycket imponerad.

Ovanstående gäller oavsett vilken båt man jämför med.

/Marcus

www.bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...