Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
kyllergaard

När/hur sover man på en långfärdsegling

Rekommendera Poster

Undrar hur seglare som seglar längre sträcker sover, t.ex. när man seglar på öppet hav eller längs kusterna.

Min fråga är alltså inte ifall de sover bra eller dåligt , utan när och hur sover dom? Det borde rimligen vara svårt att sova när man ensamseglar och kan möta på hinder eller annan fara.

Mvh

Kyllergaard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man sover 15 minuter i taget med hjälp av en äggklocka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man flera kan man väl gå vakt som på riktiga båtar. 4timmar vaken, 8timmar sömn, 4timmar vaken osv. Eller 6timmar sömn och 6timmar vakenhet om man bara är två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag seglar för det mesta själv men har aldrig gjort nån riktig långsegling. De längsta etapperna jag seglat är Kungshamn - Kristiansand som är ca 110 distansminuter. Den båten jag hade de gångerna var en havsfidra och sträckan tog mellan 30 - 35 timmar. Jag tror inte jag sov, men jag lade mig och vila i en kvart upp och kolla ner och vila i en kvart. Hade som Gantika sa en äggklocka ställd på 15 minuter och en kraftig väckarklocka som jag satte att ringa varje  timme, utifall att.

De som seglar ensama över oceanerna går nog och lägger sig och sover och hoppas att inget händer - och det gör det väl sällan. Handelsfartygen har ju sina stråk och där har man säkert större uppmärksamhet.

Mest seglar jag ju längst kusten och då kan det ofta bli relativt långa dagsetapper 30 - 60 distansminuter. Brukar ofta svajankra eller ligga i SXK´ s bojar. Skall man segla en lång sträcka ensam, kan man ju segla långa etapper, ankra för att sova några timmar, äta och förbereda mat för dagens etapp och sen fortsätta.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske skall förtydligas att kvarten gäller när man har tom horisont runt om. Man kan ju inte ligga för nära kusten då kan ju båtar dyka upp på snabbare tid än en kvart. Särskilt små snabba motorbåtar. Så långt ut annars är det bara falsk säkerhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...