Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
marinmike

vinterkonservera

Rekommendera Poster

Gäst Nissed

Hej!

 

I den här tråden så får du tips!

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

konserverade min MD7B idag. Bara att köra in glykol/vatten 50-50blandning i sjövattenintaget, och när det börjar komma ut glykolvatten genom avgasröret/kylvattenhålet, vet man ju att det är glykol i systemet som frostskyddar. Ta ur impellern och sätt dit en ny till våren. Olja kan man också byta till våren. Ta ur tändstiften och häll lite diesel eller olja i varje cylinder. Glöm inte att glykola eventuell pentrypump ombord också.

Försök även få bort gammalt slagvatten under motorn.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Uttern bruka jag sätta på en slang innan impellern. Slangen satte jag sedan på det lilla lufthålet på en vanlig stor plastdunk. Dunken la jag sedan på ovanför motorn med självfall. Funkar super bra då jag hade 100A drev.

post-20084-1394234834,2382_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar skit om du har sjövattenkylning.

 

Om inte termostaten är helöppen far det mesta av glykolen rakt ut i avgaserna utan att någonsin passera motorn.

 

För att få termostaten helöppen måste du pressa motorn på fullgas en bra stund. Eller låta samma vatten snurra till det är hett.

 

Enklare då att fylla i glykolblandingen för hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar inte bra att ta bort termostaten, den är nämligen 3-vägs på B20n och TVINGAR vattnet genom motorn när den öppnar.

 

Tar du bort den far den mesta av glykolen rakt ut i avgasröret i alla fall utan att gå via motorn alls. 

 

Tappa ut vattnet och fyll på 50/50 blandning för hand, bäst, billigast,säkrast och miljövänligast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej!

 

Om du är intresserad hur Volvo Penta anser att du skall konservrea din B20 (AQ130) så kan du ladda ner instruktionsboken här.

Står förövrigt mycket matnyttingt i den.

 

Ha det bra.

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? På min B18 satt ingen termostat när jag köpte båten. Har inte heller satt i ngn e-som tempmätaren visar ganska normal driftstemp ändå. T.o.m för varmt vid förhöjt tomg.varv..

Tror du att detta skulle kunna avhjälpas om jag sätter i termostaten?

 

Låter så...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Termostaten ska sitta i mässingshuset längst fram på toppen.

 

Huset har två ansutningar

 

1. Kylvatten in (från limpan)

 

2. Kylvatten ut (dumpas i avgaseran via kröken)

 

att den är i förbindning men block/topp direkt.

 

I stängt läge går vattnet inte via motorn. I öppet läge tvingas vattnet gå via motorn.

 

Tar du bort termosatten går vattnet minsta motståndets väg dvs det mesta far rakt ut och bara en liten del går via motorn. Den kan alltså bli överhettad om du kör utan termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles briljant. Det ska testas nästa gång båten åker i sjön. I slutet på november ;)

 

Då en följdfråga: Är det en specialtermostat t marinmotorerna, el funkar det m en biltermostat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är skillnad på temperaturerna. Om motorn är sjövattenskyld har man en lägre arbetstemperatur, tror det är en 55°c eller något sådant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör i saltvatten bör du ha marintermostat som har lägre temp, detta för att förhindra att salt och dyligt fälls ut vid högre temp.

 

Kör du i sötvatten funkar en vanlig biltermostat nästan lika bra. Kolla bara att du får en som har samma utseende på den rörliga plattan så den verkligen kan ändra flödet, genom att täta mot taket i mässingshuset.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör enbart i sötvatten och har sjövattenkylning. Hur vet jag att dom har samma funktion/utseende (marin vs Biltermostat)? Det satt nämligen ingen termostat i när jag köpte tvålkoppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste häromdan att nån rekommenderade att ta HETT vatten glykolblanding och låta motorn suga det - då öppnar termostaten tidigare pga att det den suger in e varmt... själv ska jag nästa år prova att låta det som går ut i avgaskröken gå tillbaka i dunken man suger ur - så det inte går så mycket glykol och heller inget kommer ut, men man får nog ta det lite lungt och kolla så avgasslangen ej blir överhettad då... Plus att sista skvätten bör gå ut och hamna i ljuddämpare vattenlås...

 

tänk på att glykol e GIFTIGT så låt det bara inte flöda ut i vattnet eller på marken - det dödar både vilda djur och båtgrannens hund om den råkar slicka i pölen på backen... smiley-cry.gif\   detta gäller ÄVEN på våren, varför det är bra att ta fram en hink vatten och göra på samma sätt som på hösten fast utan glykol för att köra ut glykolen i en hink INNAN båten sjösätts!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...