marinmike 0 Postad 9 November , 2006 Någon som vet hur man konserverar en B20 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 9 November , 2006 Kolla på Drevias Tips-sidor http://www.drevia.se/konsbens.html där hittar du bilder och diverse tips... //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 9 November , 2006 Hej! I den här tråden så får du tips! Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 9 November , 2006 konserverade min MD7B idag. Bara att köra in glykol/vatten 50-50blandning i sjövattenintaget, och när det börjar komma ut glykolvatten genom avgasröret/kylvattenhålet, vet man ju att det är glykol i systemet som frostskyddar. Ta ur impellern och sätt dit en ny till våren. Olja kan man också byta till våren. Ta ur tändstiften och häll lite diesel eller olja i varje cylinder. Glöm inte att glykola eventuell pentrypump ombord också. Försök även få bort gammalt slagvatten under motorn. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 9 November , 2006 På min Uttern bruka jag sätta på en slang innan impellern. Slangen satte jag sedan på det lilla lufthålet på en vanlig stor plastdunk. Dunken la jag sedan på ovanför motorn med självfall. Funkar super bra då jag hade 100A drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 9 November , 2006 Funkar skit om du har sjövattenkylning. Om inte termostaten är helöppen far det mesta av glykolen rakt ut i avgaserna utan att någonsin passera motorn. För att få termostaten helöppen måste du pressa motorn på fullgas en bra stund. Eller låta samma vatten snurra till det är hett. Enklare då att fylla i glykolblandingen för hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 9 November , 2006 Ta bort termostaten eller värm på med en hårfön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 10 November , 2006 Funkar inte bra att ta bort termostaten, den är nämligen 3-vägs på B20n och TVINGAR vattnet genom motorn när den öppnar. Tar du bort den far den mesta av glykolen rakt ut i avgasröret i alla fall utan att gå via motorn alls. Tappa ut vattnet och fyll på 50/50 blandning för hand, bäst, billigast,säkrast och miljövänligast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 10 November , 2006 Hej! Om du är intresserad hur Volvo Penta anser att du skall konservrea din B20 (AQ130) så kan du ladda ner instruktionsboken här. Står förövrigt mycket matnyttingt i den. Ha det bra. Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 November , 2006 Hur menar du? På min B18 satt ingen termostat när jag köpte båten. Har inte heller satt i ngn e-som tempmätaren visar ganska normal driftstemp ändå. T.o.m för varmt vid förhöjt tomg.varv.. Tror du att detta skulle kunna avhjälpas om jag sätter i termostaten? Låter så...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 11 November , 2006 Japp. Termostaten ska sitta i mässingshuset längst fram på toppen. Huset har två ansutningar 1. Kylvatten in (från limpan) 2. Kylvatten ut (dumpas i avgaseran via kröken) att den är i förbindning men block/topp direkt. I stängt läge går vattnet inte via motorn. I öppet läge tvingas vattnet gå via motorn. Tar du bort termosatten går vattnet minsta motståndets väg dvs det mesta far rakt ut och bara en liten del går via motorn. Den kan alltså bli överhettad om du kör utan termostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 13 November , 2006 Alldeles briljant. Det ska testas nästa gång båten åker i sjön. I slutet på november Då en följdfråga: Är det en specialtermostat t marinmotorerna, el funkar det m en biltermostat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 14 November , 2006 Det är skillnad på temperaturerna. Om motorn är sjövattenskyld har man en lägre arbetstemperatur, tror det är en 55°c eller något sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 14 November , 2006 Om du kör i saltvatten bör du ha marintermostat som har lägre temp, detta för att förhindra att salt och dyligt fälls ut vid högre temp. Kör du i sötvatten funkar en vanlig biltermostat nästan lika bra. Kolla bara att du får en som har samma utseende på den rörliga plattan så den verkligen kan ändra flödet, genom att täta mot taket i mässingshuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 November , 2006 Kör enbart i sötvatten och har sjövattenkylning. Hur vet jag att dom har samma funktion/utseende (marin vs Biltermostat)? Det satt nämligen ingen termostat i när jag köpte tvålkoppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 14 November , 2006 läste häromdan att nån rekommenderade att ta HETT vatten glykolblanding och låta motorn suga det - då öppnar termostaten tidigare pga att det den suger in e varmt... själv ska jag nästa år prova att låta det som går ut i avgaskröken gå tillbaka i dunken man suger ur - så det inte går så mycket glykol och heller inget kommer ut, men man får nog ta det lite lungt och kolla så avgasslangen ej blir överhettad då... Plus att sista skvätten bör gå ut och hamna i ljuddämpare vattenlås... tänk på att glykol e GIFTIGT så låt det bara inte flöda ut i vattnet eller på marken - det dödar både vilda djur och båtgrannens hund om den råkar slicka i pölen på backen... detta gäller ÄVEN på våren, varför det är bra att ta fram en hink vatten och göra på samma sätt som på hösten fast utan glykol för att köra ut glykolen i en hink INNAN båten sjösätts! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser