Musik 0 Postad 8 November , 2006 Hejsan Efter att ha läst på forumet ett antal olika varianter av hur man konserverar sjövattensystemet har jag bestämt mig för att stoppa slangen till pumpen i en hink med vatten (som jag ser till är full hela tiden) och sedan kör motorn ett tag. När jag sköljt klart stannar jag motorn och fyller hinken med glykolblandning och kör till blandningen kommer ut. Frågan är hur mycket glykolblandning behövs för att fylla systemet? Jag vill ju inte att glykolblandningen tar slut innan det runnit igenom. Jag har en sötvattenkyld Yanmar 3GM30F om det kan vara till någon hjälp. Är faktiskt lite nervös, har aldrig gjort detta förut, därför vill jag veta om jag tänker rätt. MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 9 November , 2006 Hej, jag kan inte svara på exakt hur mycket det går åt men jag kan berätta hur jag gjorde. Jag köpte ca 20 liter och hällde i en hink som jag lät motorn suga ur, vid avgasröret ställde jag en hink som samlade upp vätskan som kom ur avgasröret och den kollade jag med en vanlig glykolmätare tills jag hade fullt frysskydd på vätskan (-30c). När det var klart så slog jag av motorn och hällde tillbaka glykolblandningen i en dunk (både det som var kvar i hinken där motorn fick suga ur och det som hamnade i hinken efter avgasröret) som jag sparar till nästa år då det blir dags att vinterkonservera igen. Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 9 November , 2006 Den absolut optimala glykolblandningen för så högt frysskydd som möjligt är 56% men troligtvis behöver du inte ha så pass stark blanding. som någon sa runt 30/70 kanske funkar? inte så nog utan bara du har lite glykol så förhindrar du iaf att motorn fryser sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 9 November , 2006 I särklass enklast tycker jag är att låta blandningen cirkulera i samma kärl. Då slipper man både slabbet med att fylla hinkar och risken att något tar slut. För min del ställde jag ett avlångt barnbadkar under sköld/bälgar efter att drevet demonterats. I med 15-20 liter glykolblandning, sugslang och låt motorn gå några minuter så är saken klar. Några liter stannade i motorn (AD41) och resten sparade jag på dunk till nästa år då det bara är att toppa upp med något starkare blandning för att kompensera ev utspädning. Två detaljer bara: man får naturligtvis inte köra längre än att blandningen blir ljummen, dvs några minuter. Vidare är det ingen nackdel att inleda med en separat hink rent vatten om båten gått i saltare vatten än mina. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 9 November , 2006 Ok, jag börjar känna mig mer säker nu. Tack för det! Men ryms det verkligen 15-20 liter i systemet? Det bli till att köpa 8-10 liter glykol isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 9 November , 2006 Hur mycket som krävs beror helt på sjövattensystemets volym i din motor. För en maskin som 41:an (också sötvattenkyld) kändes min blandning på två dunkar glykol, dvs typ 16 liter, som minimum medan motorn går om det inte ska bli kritisk nivå i cirkulationskärlet. Ungefär fyra liter stannade i motorn men en hel del rinner låååångsamt ut efteråt - tänk på att samla upp också den skvätten i ett kärl eftersom kylvätska är mindre bra för djur & natur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 November , 2006 Jösses va ni håller på... ni skrämmer vettet av han. Skrev i en annan tråd hur jag gjorde och jag köpte bara 4 liter för 60:- och har två liter kvar av dom fyra. 1)Kör motorn (gäller sötvattenskyld) med någon, eller några spänner vanligt vatten så att saltvattnet blir urlakat systemet. Behövs inte om båten ligger i sötvatten. 2)Blanda en soppa som tål runt 18 grade minus och starta motorn så att den får suga in blandningen i sjövattensystemet och då det oftast är lång väg på vissa båtar (Motor i mitten) från motor till avgasutsläpp så får man stanna motorn och göra om det. Montera en slang på avgasröret för uppsamligen till en dunk så det inte skvätter och med denna metod, så vet du att hela systemet har fått glykol och att du inte spiller glykol i onödan som skadar djur och natur. 3) Sista körningen så brukar jag dutta i några dl extra och kör tills hinken är tom. Lämnar kvar slangen som jag hänger så att inte glykolblandningen kan rinna ut och detta enbart för att det inte ska komma luft i systemet. Luften gör så att rosten arbetar fortare. 4) Under vintern gör jag någon start och då är det smart att spara det som kom ur avgasarröret för man ska inte torrköra impellerpumpen. Så gör jag med min MD 21a och där den står nu så pallar den 27 grade minus. Sprängverkan är 0 Mvh/Orven Ps. Finns billiga glykolprovare på BilTema eller liknande. Kostnad = några tior Och OBS läs på skalan glykol och inte Metanol. Annars så står det i regel på dunken och som Jimmy nämnde här ovan så behövs %en inte föjas till punkt och prickar så en blandning som är nerår 10 grader, gör så att det inte blir sprängverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 12 November , 2006 Har idag konserverat mitt sjövattensystem, det gick alldeles utmärkt tack vare era hjälpsamma tips. TACK !!! Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser