Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Jolly-Roger

Men Herregud vad pysslar Kustbevakningen med??

Rekommendera Poster

Var det någon som såg TV programmet Kustbevakarna??

Jag är helt förbryllad över att dom fortfarande finns kvar då vi nu är med i EU och schengen styr vilka som får komma in i landet.

Om dom inte ens får ta beslut om vad som ska hända med en stulen båt så känns dom jäv... meningslösa.

Sen åka runt med dubbla V8:or och samla vittnesuppgifter åt polisen som ändå måste komma dit?

Sen ska dom skjutsa Ambulanspersonal??? Hur vore det om det fanns en snabbgånde läkarbåt istället?

Snacka om meningslöst slöseri med skattemedel!

Lägg ner kustbevakningen inomskärs och skaffa en polisbåt,läkarbåt och en brandbåt istället och blir det något över så ge det till sjöräddningen.

Då räcker det med att en båt kommer och löser uppgiften.

Rätta mej gärna om jag har fel men dom heter kustbevakningen VA? Det är fa. inte kust varken i Nacka,Vaxholm eller på Djurö.

Låt Polisen sköta hastighetsövervakningen på sjön precis som på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju lågiskt och ekonomiskt att byta ut en båt mot flera med olika uppgifter, men vad vet jag.

Såg inte hela programmet, men kan valet av båt ha något med eftertextens tack till Anytec Marine att göra??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det gäller dubbla v8:or så är det väl en fråga om att vara på plats innan det är för sent. Hur snabbt tror du amjulansmännen hade kommit ut om det hade funnit 1 läkarbåt i skärgården. hur vana tror du att ambulansmännen är med skärgården, höghastigetsnavigering osv? och om du nu säger att de ikan väl finna flera läkarbåtar i så fall, vad tror du att det siulle kosta?

Tyckite du inte att det var ganska bra att de va så pass snabbt på plats vid ribben med killen som dött? sjppolisen kom ju bra mjycket senare. Precis som någon annan nyss skrev, 

din teori om tt istället ha en separat båt för varje verkar knappast billigare..

Mera personal inom oliika områden, mycket längre tid innan hjälp är på plats osv.. Det finns ju7 ett behov av någon som kontrolear sjöfyllleri och fortkörning, hur ror du det siulle se ut i tex sthlms skärgård omj inte KBV fanns. Visst de kanske inte är otimalla i dagens läge men det är ju på gång med att e ska få utöiade befogeneter osv.

Det verkar som att det största pro0blemet är at de heter kustbevakningen, vore det bättre att döpa de tilll skärgårdbevakningen i STHLM och KBV resten av landet. Du kanske inte tänkte på att de arbetar längs hela sveriges kust och inte bara i STHLM. Vad har namnet för betydelse?  En sista liten frga bara, var du killen som åite fast för fortkörning som tydligt berättade att de va han so0m betalade deras löner?

Sen en annan undran, de va inte så att du tyckte deras j0obb så ganska så mysigt ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det gött med 8:or

Avgaspuffar i härlig symbios,man blir lugn och harmonisk ända in i själen.

men usch och fy om det är någon annan som får ha de, och du dessutojm måste betala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gärna se en snabbgånde läkarbåt istället för en KBV-båt med dubbla V8:or.

Tänk nu om killen i Ribben faktiskt hade vart vi liv men alvarligt skadad,vad skulle dom gjort åt saken??? Komma med glada tillrop eller vad? 

Hade det inte vart bättre med en ambulansbåt på plats? 

Eller den stackars tjejen med brutna benet som fick vänta på att dom skulle hämta ambulanspersonal istället för att en båt ämnad för syftet kom till platsen direkt?

Men som det är nu så är det bättre att sätta en laserpistol i handen på en KBV-man och se till att han drar in pengar till statskassan än att bry sig om invånarnas lidade och hälsa.

Namnet har i sig lite betydelse men det du inte fattat är att när vi gick med i EU så försvann deras viktigaste uppgift.. Att bevaka kusten mot folk som inte hade i vårt land att göra och bevaka militära områden.

Istället för att minska deras anslag och personal så flytta man dom inomskärs med en laserpistol i handen istället..

Tyckte man att sjöfylla och fortkörning på sjön var ett sådant jätte bekymmer så skulle väl Polisen fått anslagen istället?? Eller hur??

Och ja !!klart det verkar vara ett mysigt jobb!!! Glida runt i skärgården i 50 knop och låta skattebetalarna tanka och laga båten.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om kilen vart i liv så kom ju ambulansmännen med helikopter strax efter KBV båtenså då var det problemet löst.En snabbgående lkarbåt säger du vart skulle då den vara stationerad Jag antar att du är mycket väl medveten om hur stor stlms skärgård är? Med andra ord, hur snbbt tror du den skulle kunna vara på plats jämfört med KBV? Och en läkrbåt i Sthlms skärgård, vad hjälper det folk uppe i norrtälje skärgård, eller längre upp mot Gävle? ska vi ha en läkarbåt där också? Som sagt vad tror du detta skulle kosta?

Att ma sätter en laserpistol i handen på dekanske är just för invånarnas lidande och hälsa, det förebygger olyckor. Tänk om KBV hade haft mer resurse, då hade de kanske kunnat varit i sandhamn tidigare den kvällen och stoppaat killen med ribben innan olyckan skedde? Kul att du säger att jhag inte fattat att deras viktigaste uppgift försvann då, har jag sagt något om den saken? Det har du givetvis rätt i men det finns fortfarande mängder med uppgifter för KBV, miljöbevakning är en stor uppgift som de pysslar med till sjöss. Sjöfylla är väl ett ganska så stort bekymmer me tanke på att det varje år omkommer människor på grund av detta. Ett sådant jäätebekymmer har jag aldrig påstått att det är. Men i din värld vore det alltså bättre att köpa en läkarbåt, utbilda X antal läkare för att vara på sjön. Sedan köpa en brandbåt och utbilda x antal brandmännen inom detta område och sen utöka polisens resurser för sjöfylla osv. Med andra ord, flera båtar, sämre täckning inom rimlig tid, flera att utbilda.. 

Jag kan hålla med dej som jag sa tidigare att kustbevakningen kanske inte är en helt perfekt verksamhet i dagens läge, mycket pga att de har alldeles för lite resurser. men det blir nog bättre när de får mer befogenheter och kan yföra lite mer uppgifter... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg inte programmet igår, men kbv gör så mkt mer än som du beskriver. Tex så har de stora oljesaneringsresurser. Dessutomgör de stora insatser vid olika sjöräddningsuppdrag.

En snabbgående läkarbåt? Drar den mindre än en snabbgående kbv-båt?

Sedan är bränsleförbrukningen en ganska liten kostnad (inte oväsentlig) i sammanhanget så om båten drar 5 l/nm eller 8 l/nm spelar inte så jättestor roll. Det är personalen och dess omkostnader som är den dyra kostnaden.

KBV-personal har oftast en viss sjukvårdsutbildning och kan de vara snabbt på plats är det bara en fördel i väntan på läkarbåt/helikopter.

KBV gör ett bra jobb, möjligen kanske den skulle samordnas mer med den nästan obefintliga sjöpolisen och få mer befogenheter.

/PG 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag vet så är all kvb personal utb ordentligt i livräddning samt att dom själv bygger upp livräddande kunskaper när dom e ute...

Inte ens Ambulanshelikoptern var där före kbv, vad säger det?

Jo att personal som är van vid miljön samt rutin slår det mesta...

Sen om tjejen med ont i benet... Ja, var va läkarbåten? Kanske på nått viktigt uppdrag som att skjutsa nån hjärtsvag skärgådsbo?

Man kan diskutera i oändlighet om var och på vad man ska satsa resurser.

Är inte en läkarbåt sponsrad av lanstinget?

KBV tas från statskassan...

Olika kassor att ösa ur! Både för och nackdelar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men, varför inte ersätta KBV med sjöpoliser i samma båtar?

Det kan t.om vara samma personer efter rätt utbildning (polisutbildningen är faktiskt bara två år och de har säkert vissa bitar redan).

Alla vet vad en polis har för befogenheter och skyldigheter.

KBV verkar de hamna mitt i mellan på något vis. 

Borde inte det vara en enklare lösning än att mala de byråkratiska kvarnarna så KBV får större befogenheter?

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så programmet igår. Självklart skall de ha en snabbgående båt !!!!  I Sthlms skärgård finns många snabbgående båtar de måste stoppa .....Det såg man ju i programmet om inte annat.........Polisen har ju inte direkt mängder med personal tillg. alltid så därav fördröjningen misstänker jag...

Du såg inte brandbekämpningen de gjorde ?? Brandkåren behövde inte ens komma....

Snabbgående ambulansbår kan jag köpa , men jag tror att Kbv har betydligt större kännedom om skärgården o kommer till plats fortare än vad en ambulansbåt som kanske är ute några gånger i månaden gör. Dessutom måste rätt amb. personal var tillgänglig ( krävs utb att köra snabb båt säkert...). Den utb har Kbv.......o de är där alltid......

Stulen båt= stulen bil. Får en bärgare bara ta med sig en bil som är stulen ?? Tror inte det ......

Meningen med kustebevakningen är ju just att de skall bevaka våra kuster !! Att programmet handlar om de som är stationerade i Sthlms skärgård får man ta. Det finns ju många mer ställen... än så länge ....

Låter mest som om du är avis på att de åker omkring o glassar i en båt med V8:or.. det är nog inte lika kul höst o vinter.. o dessutom se det som de får se.......bl.a dödsfall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att man fokuserar på lite olika patruller under serien, Cobran var bara en av dem. Sedan har ju KBV lite andra rejälare flytetyg också, förhoppningsvis får vi se lite mer av dem längre fram i serien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kustbevakningen tycker jag gör ett bra jobb!

Jag är gärna med och betalar deras lön likväl som jag sponsrar SSRS med pengar.

Vad som visades i första avsnittet är som någon sa innan bara en liten

del av kustbevakarnas roll. Mycket av kustbevakningens arbete handlar om miljösanering men även att se till att man inte ostraffat dumpar olja på svenskt vatten. Man förhindrar även tjyvfiske på svenskt vatten.

Nu vet jag inte hur det är i Stockholms skärgård men på västkusten skulle

det iallafall råda anarki på sommaren om inte kustbevakningen hjälpte sjöpolisen med hastighetskontroller mm.

Självklart är det en god tanke att öka sjöpolisens resurser men varför inte utnyttja resurser som redan finns?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det så ska kustbevakning vara kvar så ska dom ängna sig åt det dom gjorde för 5 år sedan. D.V.S bevaka vårt kustband,värna om miljö och fågelskydd samt bistå i sjöräddning.

Men i mycket mindre skala då vi nu är med i EU och dom flesta militära områdena inte finns kvar längre.

Men som det är nu inomskärs så är det ju helt förkastligt.

Varför ska vi skicka 2 båtar när det bara krävs 1 för att lösa uppgiften?

I min mening så ska Polisen sköta lag och ordning även på sjön! Varför ska vi ha någon form av halvpoliser som inte får ta några beslut?

Dessutom så kan poliser ingå i vanlig polistjänst vintertid.

Ser inte heller någon mening att skicka en P-Lisa på ett bankrån och dessutom i en Corvette... För så är det med kustbevakning nu.

Ni som tycker det såg proffsigt ut att köra patienter på motorluckan ska kanske fundera lite..

Heilicoptern är väl ett utmärkt redskap men i skärgården finns det väldigt få gräsmattor eller släta ytor att sätta ner den på.

Då får man snällt vänta läkarbåten som kan vara flera timmar bort då den inte gör mer än 20 knop eller vänta på att KBV ska hämta Ambulanspersonal .

Dom hann ju före brandkåren ?? var det någon som kläckte ur sig!! HALLÅ !!! Det var en borgar brandkår med Ö-bor!!!

Att det inte finns snabbgånde läkarbåtar beror på att det är en stor kostnad och dom genererar inga pengar alls.

KBV drar ju in pengar till kassan med sin laserpistol.

I varje kommun står det en eller flera ambulanser men i skärgården finns det bara en läkarbåt???

Varför ?

Låt Polisen göra polisjobb och ge dom medel att upprätthålla lag och ordning.

Skaffa en Ambulansbåt med lite pulver i för att kunna komma snabbt på plats så att den skadade slipper lida i onödan.

Skicka ut kustbevakningen i kustbandet där dom hör hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser inte heller någon mening att skicka en P-Lisa på ett bankrån och dessutom i en Corvette... För så är det med kustbevakning nu.

Va, det kan ju inte vara rätt - skall inte kustbevakningen jobba längs kusterna, och vad gör en P-lisa anställd där?!!

Allvarligt talat, jag förstår inte hur du menar.

Anledningen till att man hade en snabb båt var att andelen snabba båtar ökat och det kan du kanske hålla med om att det vore löjligt om KBV´ s båt enkelt kunde köras ifrån. Ingen klagar på att polisen kör runt i Stridsbåt 90 (eller ver det 70?) som förmodligen är både dyrare i inköp och drift, var är skillnaden?

Om du dessutom menar att det var fel att man skickade personal från KBV, SSRS, ambulans och polis samtidigt när man fick in ett larm om en man som fallit 35 meter och låg skadad delvis i vatten är det väl kanon att man skickar alla tillgängliga enheter för att kunna minimera risken att någon dör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De sa ju det i programmet att när sjöräddningen fått ett prio 1 larm så drar de alla resurser som finns tillgängliga. Sedan när bilden har klarnat o de har fått in mer uppg. blåser de av de enheter som inte behövs. Detta för att inte upptäcka på plats att oj vi skulle behöva ha hjälp av dessa o dessa.....o så rinner det bort värdefull tid.

Ang Brandkåren ( av Ö-bor). De borde ju ändå bo i närheten, eller ??? Kanske tar ett tag att samla ihop....men KBV hade ju till o med släckt o börjat packat ihop när de kom..................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte riktigt så enkelt. För att bli sjöpolis skall du ha jobbat som landpolis i minst 5 år. Efter 5 år kan du säka till sjöpolisutbildningen.

Grejen är väl den att KBV utbildningen innehåller mycket som inte ingår i polisutbildningen. Hur mycket tror du tex en polis vet om oljeutsläppsbekämpning? Det vill säag att utbildningestiden skulle bli nästan det dubbla, eller åtminstone 3½-4år och dessutom skall du enligt krav som finns nu ha jobbat som polis i 5 år. men det är en bra tanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

J varför skickar man flera mbulanser tille n bilolycka om det finns fleratillgängliga? jo fört att i fall att skulle finnas, ifall att det är 3 personer inblandade istället för 1 som den som larmat sagt osv...

Vet inte hur väl du kollade men som någon sa så dras alla resurser iväg först för att när mn sedan får koll på situationen kunn blåsa av det som inte behövs, men säg att en av båtrna stannar, då kanske det är utmärkt att två är på väg. eller något annat oförutsätt..

Så på vintern behövs det inegn assistans i våra skärgårdar alltså?

Och som jag skrev i tidigare inlägg vad tror du det skulle ksota att ha både polis och kustbevakningesutbildad personal. (läs tidigare inlägg)

Kanska inte så proffsigt angående motorluckan, men vad var alternativet? Du tror inte de kom snabbare till kaj än din läkarbåt som just varit ute på ett uppdrag vid fejan och skulle bner till sandhamn när larmet kom? Vad det gäller helikoptern, precis som du säger, det är få ställen att landa på, men då är väl kbv utmärkt att transportera ambulanspersonalen från närmsta landningplats til olyckan? Eller ska vi återigen ta läkarbåten som är 60M bort? Ja just de, de va en ö brandkår, OCH vart va riktiga brandkåren då? nej just de, de hann aldrig ens dit?

Ja men om KBV drar in pengar te stdskassan me lasern så finansierar de väl i princip sej själva allts? Dörmed behöve rinte du betala något och om du ändå saknatr läkarbåten så kan ju du sponsra den privat och se till så att en sådan kommer att finnas. Många ambulanser på land ja. problemet är väl just det att det är snåldjåpar som du som gör att det inte finns pengar till detta.

Du svarade aldrig om det var du som åkte dit? Du verkar vara lite av en bitter snubbe som åkt dit och är avundsjuk ju :P

Du är lite som gamla fiskarna hemma som åkt dit för smuggling osv, de är lika tjuriga på KBV som du..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg fram emot programmet, trots att det var på 5:an. (Jag tror SVT gjort det mycket bättre) Jag känner själv en par kustare. De gör ett jädrans bra jobb. Jag har både blivit stoppad och hjälpt av dem. Men jag måste hålla med några av er; varför inte ge sjöpolisen och ambulansbåt-och flyg mer resurser? Alla pengar som Kusten kostar tror jag skulle räcka till en hel del båtar, flyg, helikoptrar och löner för sjöpolis och sjukvård. Hälsningar Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kustbevakningens roll har inte ändrats mycket dom senaste 5 åren förutom vad det gäller ex hastighetskontroller och nykterhetskontroll. Vad gäller bevakningen av militära skyddsområden låg den uppgiften i huvudsak på Marinen med stöd från sjöpolisen samt kustbevakningen.

Vad gäller att skicka 1 eller 2 båtar så är det grunläggande inom all sjöräddning att du skickar allt du har tills du har fått en klar bild av läget. SSRS jobbar på precis samma sätt!

Lite udda jämförelse du hade mellan P-Lisor och Kustbevakare.

För att bli P-Lisa behöver du ju ingen direkt utbildning men en kustbevakare utbildas ju i ett antal år innan dom sitter och kör Cobran!

Dessutom har ju många av dom en bakgrund från fiske och sjöfart.

Vad gäller dina övriga kommentarer om läkartransporter mm så får jag nog säga att jag hellre ligger på en motorlucka än ligger och väntar på en annan bättre transport. Vad du också glömmer är att dom flesta ambulanstransporter i skärgården görs av SSRS.

I mina ögon låter det som att någon kustbevakare har varit elak mot dig någon gång. Försöker du säga att det skulle kännas bättre om du blev bötfälld av en sjöpolis?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt vad du inte fattar.

Ja givetvis är det bättre att skicka mycket resuser och sen backa av på dom som inte behövs men det är ju helt meningslöst att skicka en resurs som man inte har någon användning av.

Staten prioriterar böteslappar före invånarnas hälsa som det är nu.

Verkar ju helt absurt att skicka KBV för att ta foton på sjunken båt för att sen ändå skicka dit polis.

Åka och glo på dö snubbe för att sen informera föraren om att det kommer att bli en utredning??Tror att han skulle kunnat räkna ut det själv och sen kommer polisen iaf och tar över.

Sen skjutsa folk i bår på motorluckan!! Ingen kommentar!!

Det hade ju vart betydlig bättre med en Snabb ambulans båt som kan stöttat helikoptern där dom inte kan landa.

Rätt männinska och rätt utrustning på plats så snabbt som möjligt måste väl ändå vara målet.

Vet inte om du fått fernissa i ögonen eller nått.Tycker du det ser ut som en styrpulpetare på min profilbild??

Nää det var inte jag som vart stoppad.

Vet inte var du fått snåljåp ifrån.

Betalar till sjöräddningen och troligen mer i skatt än vad du får i lön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk ett steg till, om inte KBV skulle bötfälla och k0ontrollera, nykterhet/fart, hur tror du det skulle fungera i skärgården då? Mera olyckor, mer kostnader! mera liv som går till spillo.

Det är väl lätt i efterhand när man vet att båten var stulen osv? Visste de det innan? Nej just det, men det kanske hade vrit bättre att skicka en polis som har bättre betlt än kustbevakaren för att kolla det?

Du baserar allt på 60 minuter tv-program. Du tror inte att KBV gjorde lite mer än att upplysa föraren om att det skulle bli en utredning?

Visst, din SNABBA ambulansbåt är bra, men du måste ha ganska så många sådana för att vara lika snabbt spå plats som KBV faktiskt oftast är.

Ett annat exempel, Öregrundgrepen. Om en allvarlig olycka inträffar i Kärnkraftverket i forsmark. Vem ska då evakuera och kontrollera hela den kuststräckan? Ambulansbåten igen eller? Jag håller fullständigt med om att det vore bra med en ambulansbåt men inte genom att ta bort kustbevakningen.

Ja för mej så tycker jag det liknar en liten styrpulpet, rattade för närmare bestämt en timme sedan 155 meter färja så i jämförelse... :) En rätt fin styrpulpet däremot, trist att den är gjord i matlåde material bara..

Jadå du tjänar nog mer än mej i dagsläget, men när jag är lika gammal som dej kommer mina barn få lika mycket i veckopeng som du tjänar på ett år nu :P

Vad är alltså ditt förslag på hur man borde lösa allt?

Om du klagar får du alltid komma med en vettig lösning.. på alla problemen inte bara ambulansbåten.

Miljöfrågan

Bevakningsfrågan, fortkörning, fylla, smuggling osv..

Olycksfrågan

Brandfrågan

osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehehehe!!!! jag håller med er alla på olika frågor. Det gör väl inget om don står och kör lite laserpicka när det är lugnt. Det jag fundera mest på va -Köper man en så snabb båt för att man har svårt att hitta. Asså för att vinna förlorad tid? Jag uppfatta det som att det inte va ovanligt att dom kunde hamna lite vilse. Nä. köp två långsamma å hitta rätt 21.gif\....och för att jag ska kunna köra ifrån dom 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet ligge rite hos Kustbevakarna utan som vanligt hos dom som vi väljer att styra landet.

Vi har Polis, Kustbevakning, Tull, Militär, Brandkår, Ambulans, Sjöräddning, mm. Upps.

Varför har vi inte en enhet som kallas vad som helst.

Vet ni om att olika instanser inte kan kommunisera mellan sig vid vissa tillfällen, utan blir tvugna att ringa på mobilen. Upps.

Kustbevakningen och Polisen är beväpnade men Tullen måste be någon av dessa organisationer följa med vid ett ingripande för dom får inte ha annat än batong. Upps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara tilläga att i Söder, Kalmar,Karlskrona,Karlshamn.

Är dom i Cobra-gruppen lika tö*tiga.

(men här nere åker dom Hydrolift) Och ja, den är jag avis på *när den funkar den ligger väääldigt ofta inne för motor och drev problem*

Det dom klarar av är ungefär fart o nykterhetskontroll.

Annars kan dom mest bara iaktaga vad som händer medans andra privat och andra instanser gör nytta (typ brandkår som åker ut med privatpersoner)

JA jag har både sett och upplevt detta.

Dom större KBV båtarna gör säkert nytta långt ute till havs. Oljeutsläpp,fiskekontroll etc. eloge till dem.

Men sånna småbåtar som Cobra-gruppen etc....*suck*

Ta väck dem snarast och få hit en Polis båt samt

ge SSRS statligt stöd istället!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det mest sevärda i den serien är väl den föredetta skådespelaren Sara Zetterquist?
Numera Kustbevakare till yrket.

/W 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låg det nästan lite sanning i.

Ett tips, bege dej te sjöfartshögskolan i Kalmar.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Nästan?
Sjöfartshögskolan? E det där de snygga bejbsen finns?8.gif\

/W 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror knappast att det finns ngn som hittar så bra i skärgården och som är så bra på att navigera i höga farter som kbvs skeppare.

Att de inte hittar beror i flesta fall på dåligt angivna positioner. Många öar, vikar, holmar och skär har lika eller liknande namn och förväxlas lätt.

/PG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Jolly-Råger och alla andra skeptiker:

Kustbevakningen ingår i en helhet som innefattar många olika grenar.

Kustbevakningen, till skillnad från ssrs är en polisiär verksamhet

som i stort har samma befogenheter som polis. Att polisen sedan tar över i Sandhamn eller på någon ö beror på att det är svårt att fortsätta arbetet med att forsla in den anhållne då det inte finns hjul på båtarna. (men det är ju uppenbart) KBV läser 2,5 år där det ingår fartygsbefäl klass VII (25p) samt maskinbefäl klass VII (25p) plus kunskaper om svensk och europeisk rättsordning, rättsområden som är relevanta för Kustbevakningen, samhällets uppbyggnad och om individers och gruppers beteenden. Utbildningens största block är LKP, Lagen om Kustbevakningens medverkan vid Polisiär övervakning, och den speciallagstiftning som Kustbevakningen ska övervaka. Det handlar bl.a. om gränskontroll, fiskeövervakning och sjötrafikövervakning. Dessutom utbildas en blivande KBV:are i räddningstjänst, havsmiljökunskap, ellära och akutsjukvård m.m... Jag har själv arbetat/arbetar med liknande verksamhet inom flygindustrin och den närvaro KBV har innebär en stor påverkan på säk-tänket. Nåväl. det är kanske inte så lätt för kreti och pleti att se samhällsnyttan av denna verksamhet. Då är det lätt att den svenska avundsjukan tar överhand och plötsligt ser man bara V8:or och snabba båtar. KBV gör ett utmärkt arbetet och kompletterar de andra grenarna runt den svenska kusten utmärkt. Och skärgården i Stockholm såsom i Karlskrona och i Bohuslän ÄR en del av vår svenska kust... det kallas innomskärs :) men å andra sidan verkar inte alla kverulanter i detta inlägg ha speciellt höga studieskulder :) Slutnot: Sänk inte anslagen till Kobra-sektionen i KBV... Öka istället anslagen till de andra grenarna så att vi vässar klorna på de andra tassarna att bli lika skarpa som KBV och dess Kobra-sektion.  / Dogger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skärgården i Stockholm såsom i Karlskrona och i Bohuslän ÄR en del av vår svenska kust... det kallas innomskärs :) men å andra sidan verkar inte alla kverulanter i detta inlägg ha speciellt höga studieskulder

Kul att du upplyser..

Hoppas det kostade dig många långa o dyra år att läsa dig till det!

*suck*

PS Jag är inte avis, vill jag ha en V8 kan jag köpa det DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...