Gäst Korken Postad 7 November , 2006 Hur tror ni att ni ska kunna vara det största marinforumet i Sverige när ni raderar så friskt i forumet? En del av de nya moderatorerna förespråkar ju att man ska söka svar och fortsätta i gamla trådar, bla. här: Klicka här ... Satt inatt och kollade på lite gamla trådar och herregud som de ser ut nu! Varför i hela friden har ni raderat alla gästinlägg??? Många trådar är nu helt obegripliga med hänvisningar till inlägg som inte finns. Alla dessa gästinlägg kan väl i allsindar inte ha varit skit? Fanns det verkligen inga gästinlägg som var tillräckligt seriösa för att få vara kvar i detta forum. Själv känner jag nu att jag har väldigt svårt att platsa här även om jag sätter min seriösa sida till och vill bidra med de kunskaper jag trots allt besitter. Vid närmare eftertanke så tror jag, med de bedömningsgrunder som nu verkar ligga, att i stort sett ingen medlem längre platsar på detta forum, inte ens de nya moderatorerna. Tänk om, innan det är försent! (fast det verkar redan vara i senaste laget) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 7 November , 2006 Hej! Håller med dig Korken till 100% Ska det vara så att man ska få en ordningspolis på sig så fort man skapat en tråd, då har det gått för långt. Självklart ska inte personangrepp och företagsreklam förekomma, eftersom ni satt såna regler det är ju bara att följa. Vad spelar det för roll om det blir några fler trådar, det lär ju bli mer rörigt om man ska skriva om allt i färre trådar det blir ingen ordning alls. Det här forumet har varit bra tills nu. Det finns många starka profiler med mycket att kunskap att dela med sig av och som mekat med båtmotorer renoverat båtar mm. I många år, som har tröttnat på detta rapporterande och moderatorer som lägger sig i sånt som de inte ha att göra med. Det tycker jag är JÄVLIGT synd! Tänk nu om ! PETA inte i varenda tråd och PEKA inte med hela handen på folk som bara vill ha hjälp, och rädda detta forumet innan det är för sent. Nu är det verkligen infekterat. Hoppas verkligen att det ordnar till sig. Här ska vi ha roligt och verligen kunna känna att man kan få hjälp utan att bli påhoppad. Tack för mig. Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 7 November , 2006 Jag har ingen uppfattning om hur forumet sköts, är inte här tillräckligt mycket för det. Men jag skulle personligen uppskatta en annan modell av forum mer än den som finns nu. På alla andra sidor med forum som har man en modell där man ser uppbyggnaden av forumet på en helsida där alla olika kategorier finns tydligt placerade och förklaringar under rubrikerna. Denna som finns här är svårt att hitta i och gör att många kanske postar fel. För att ge ett exempel www.fendern.se (som jag inte har nått med att göra) har ett sådant forum jag förespråkar. Enkelt att hitta och överskådligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 November , 2006 Dessa moderatorer är ju ett riktigt skämt. T.ex. maximannen medlem sedan 2006-11-01 antal inlägg = 0. eller ksjoberg antal inlägg = 0 senast inloggad 06-10-06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 7 November , 2006 Hej! CITAT: En del av de nya moderatorerna förespråkar ju att man ska söka svar och fortsätta i gamla trådar, bla. här: Klicka här ... SLUT CITAT. Vad är det för fel med det, jag vet inte vilka andra forum du brukar vara inne på men det är gängse praxis att innan man skriver ett nytt inlägg använder sökfunktionen. Vad gäller raderingarna av gästinlägg osv kan jag inte svara på utan jag svarar på det jag har gjort. Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 November , 2006 Gängse praxis är: ett problem, en tråd. Att hålla på och klottra nya problem i gamla trådar gör det bara svårläst. Speciellt med tanke på att så många gamla inlägg är raderade (och nya raderas). Här är ett exempel på ett väl fungerande forum, där man inte motarbetas utan känner sig välkommen: http://eforum.idg.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 7 November , 2006 Nja gängse praxis är sök, inget resultat ny tråd. Problemet med att en massa gamla inlägg är raderade osv. ger sig ju själv efter en tid, när vi har fått lite struktur på inläggen. Om vi ny skall diskutera väl fungerande forum så råder jag dig att titta här. Jag hoppas att du inte känner dig motarbetad av detta svar, som sagt du får gärna PM:a eller maila mig om du har synpunkter på hur jag sköter mitt moderrerande. Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 7 November , 2006 Hej! Kunde inte ha skrivit detta bättre själv: Att hålla på och klottra nya problem i gamla trådar gör det bara svårläst. Speciellt med tanke på att så många gamla inlägg är raderade (och nya raderas). Om man nu vill söka svar på ev. problem så brukar man gå på NAMNET på tråden som då skulle kunna handla om en helt anna grej till slut. Det blir resultatet om man ska använda gamla trådar till att beskriva nya problem och synpunkter. Genom att starta nya trådar blir det enklare att finna svar på frågor mm. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 November , 2006 Varför skulle jag PM:a dig? Varför kan man inte ha en öppen diskussion om hur MG fungerar, och borde fungera. Andra forum, inkl. dom vi har länkat till, har en egen avdelning för just detta. Men inte MG, här råder censur i ämnet. Jo, jag känner mig motarbetad och ovälkommen på detta forum, och jag är inte ensam om det. Dessvärre verkar inte MG ha någon vilja att förbättra situationen, utan snarare förvärra den, genom att inte lyssna på besökarna. Jag citerar nedan ett PM jag fått från MG, som en liten illustration. Om jag drev ett forum skulle jag vara glad om fel och brister blev funna och omtalade, så att dessa kunde rättas till. Citat: Hej Vi har ambitionen att driva ett båtforum. Alltså vill vi se båttrelaterade inlägg, förstår du? Därför ber vi dig vänligen att följa våra forumregler. Du verkar mest intresserad av att finna våra fel och brister. Vänligen maringuiden.se Slut citat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 7 November , 2006 Hej igen! Självklart skall man ha en öppen diskussion om hur forumet fungerar och borde fungera, om du läste vad jag skrev så erbjöd jag dig att PM:a mig om hur jag agerade, dvs om du har några problem med mitt agerande/modererande som du vill ta upp med mig direkt istället för att föra den diskussionen på forumet (det kanske inte är helt intressant för alla att läsa om detta). Och för att citera ett inlägg från SoldF.com från forumansvarig till en missnöjd medlem Det är klart att vissa inlägg censureras, det är mitt forum och jag avgör vad som skall godkännas!, Det finns andra forum du kan vända dig till om det inte passar. Nu är detta min personliga åsikt och har ingenting med Maringuiden eller mitt moderatorskap att göra, men jag köper den ideén. Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 7 November , 2006 Vi kan ju konstatera några saker först och främst: 1. Medlems-Moderatorfunktionen har varit i gång i drygt en vecka så det är väl väl tidigt att hacka på oss som försöker hjälpa till. Flera av oss som är Moderatorer kontaktar varandra nu för att hitta någon bra linje att gå efter för att försöka ha en bra balans mellan skoj, företagsreklam, påhopp, roliga inlägg och det är inte helt enkelt. Mycket är ju en subjektiv bedömning så det vore mera fair att vi har åtminstonde en mikroskopisk chans att fixa detta. 2. Många av gästinläggen är borttagna därför att trådskaparen har tagit bort dem och då blir tråden trasig och vid den tidpunkten har jag för mig att det ett herrans liv om vem som ägde tråden och vem som skulle/fick ta bort den. 3. Det finns ju ett skäl till att sökfunktonen finns, annars kan man ju ta bort alla trådar efter ett visst datum, eller...... För ett tag sedan kom en fråga om ProPulse propp var bra, responsen från flera var, Sök i sökfunktionen varav trådskaparen konstaterade, Det blir så mycket att läsa. Kan ingen sammanfatta det åt mig Bra eller dåligt agerande av trådskaparen ?? Vill gärna ha synpunkter på detta för det hjälper mig i Moderator funktionen. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 November , 2006 Du vet uppenbarligen inte vad en öppen diskussion innebär. Det du vill ha är en sluten diskussion, som omöjliggör för andra att delta. Det är klart att vissa inlägg censureras, det är mitt forum och jag avgör vad som skall godkännas!, Det finns andra forum du kan vända dig till om det inte passar. Ja, detta är ju MG i ett nötskal. Snart finns bara moderatorerna kvar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 7 November , 2006 Hej igen, kom igen när du lägger ett seriöst inlägg istället för att kasta paj omkring dig. Om nu du är så duktig så undrar jag vad du dels har bidragit med för konstruktiva förslag för att förbättra forumet och varför du inte ansökte som moderator (eller det kanske du gjorde och man ansåg dig inte lämplig.....Öm tå som blev trampad på kanske??) Brukar inte du husera på stålbåtsforumet förresten? Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 November , 2006 Oj då nu blir det fart på grejorna här och jag har första parkett . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst ErikAspvik Postad 7 November , 2006 Grattis Flipper, nu har du lyckats få moderatorn med i pajkastningen Vad har stålbåtsforumet med det här att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 7 November , 2006 Var ska detta sluta? Följer med intresse ........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 7 November , 2006 Hej, från mitt håll slutar det nu. Ber Flipper om ursäkt ifall jag trampade på någon öm tå i mitt förra inlägg, ibland så postar man innan man tänkt efter ordentligt. Jag låter dock mitt inlägg stå kvar som ett exempel hur man lätt dras med i en pajkastning/trolltråd. Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 November , 2006 Jaha och jag som hade köpt en biljett till en lååååååg tråd . Mvh/ Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 November , 2006 Så ser vi återigen att en diskussion om MG (i detta fall nya trådars vara eller icke vara och raderade inlägg) avfärdas som paj-kastning och troll-tråd. Dessutom en moderator som totalt spårar ur. Uppmaningar som Det finns andra forum du kan vända dig till om det inte passar läggs ut. Ska man behöva gå till andra forum för att diskutera MG? Seriös rolig sajt? Kanppast! Och nej då, jag har inga ömma tår... Jag har inte ansökt om att bli moderator. Jag har inte dom kvalifikationer som Nisse ger prov på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 7 November , 2006 Det är ett citat/utdrag från en annan site som det hänvisas till. Detta återfinns längre upp i denna tråd. Klicka här ... Här är den åsyftade paragrafen i posten. Och för att citera ett inlägg från SoldF.com från forumansvarig till en missnöjd medlem ...Det är klart att vissa inlägg censureras, det är mitt forum och jag avgör vad som skall godkännas!, Det finns andra forum du kan vända dig till om det inte passar.... Det ser jag inte som en uppmaning som gäller här på maringuiden.se Moderatorfunktionen är ny så vi provar oss fram. Åsikter om detta mottages gärna på webmaster@maringuiden.se //admin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobban 0 Postad 7 November , 2006 Hejsan! Så mycket skit på så kort tid har jag aldrig läst förut. Vänligen bobban P.S. Håll er till reglerna!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 7 November , 2006 Självklart kommer modererandet att präglas av personen som sköter om det, och så ska det vara. Om det gick att ha lika regler över hela internet för vad man får skriva i ett forum så skulle man kunna göra ett program som auto-modererade, vilket inte går. Så moderatorer - jag står på er sida, vet hur svårt jobb det är! Och hur man än modererar så blir nån missnöjd, men går inte att göra alla nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 7 November , 2006 Hej , Varför har (Någon) tagit bort tråden FART ? Dög den inte i på övrigt snack heller? eller varför?, riktigt besviken.. fanns många roliga meningar i den tråden som JAG verkligen tycker kan behövas på det här forumet. Men det var väl inte det enda inlägget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 7 November , 2006 2. Många av gästinläggen är borttagna därför att trådskaparen har tagit bort dem och då blir tråden trasig och vid den tidpunkten har jag för mig att det ett herrans liv om vem som ägde tråden och vem som skulle/fick ta bort den. Här har du fel så det skvätter om det och pratar dessutom fullständigt i nattmössan! Trådskapare har mig veterligen aldrig kunnat radera några inlägg i trådarna! Och efter min tid som gästskribent tills för något år sedan när gästfunktionen togs bort vet jag mycket väl att gäster inte kunde radera eller redigera inlägg! Försök att inbila mig att alla svaren på X den här sidan har trådskaparen tagit bort!!! Denna tråden ska enligt en sökning på x Måla propeller innehålla 12 svar... x Nä, gästinläggen är det någon klåfingrig admin/moderator som tagit bort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 7 November , 2006 Kan du fortsätta som moderator efter det här så sjunker snart Maringuiden till botten! Maken till fräckhet att som moderator gå in och kalla alla som kommer med kritik för Troll med en stor bild som säger Dont feed the troll, när du själv hakar på som värste pajkastare och spär på med den ena dumheten efter den andra både i denna och i andra trådar!!! Avgå som moderator frivilligt med omedelbar verkan! Är det så här det ska vara behåller ni inte många medlemmar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 7 November , 2006 Om man hela tiden blir hänvisad till gamla trådar så dör forumet! Det mesta är redan skrivet, så endast ytterst få nya trådar behöver skapas. Men allvarligt talat; Hur kul blir det? Det fina med ett forum är att man kan få personlig hjälp och synpunkter från andra båtägare på just ens eget lilla problem. Man kan ställa en fråga, få svar, ställa motfrågor, få svar igen, fundera, få flera olika synpunkter osv... Diskutera helt enkelt! Att läsa en gammal diskussion är inte alls samma sak. Ofta svårt att hitta PRECIS det svar man söker. Men visst, ibland är det jättebra att hänvisa till tidigare trådar, men den nya tråden ska inte tas bort för det. Den nya tråden är ju till för att kunna ställa vidare frågor kring ämnet och för att kunna skapa en ny diskussion med nya synpunkter!! /Marcus. ..FÖR ett levande forum! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 7 November , 2006 Ja, det hade varit intressant att veta vad de andra marinforumen har med denna diskussionen att göra? Kan Du svara på det, Nisse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 7 November , 2006 Ju mer bråk här, desto mer vinner de andra.... För det blir mindre och mindre intressant här, bortsett från denna typ av trådar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 7 November , 2006 Tja, när det var som mest tjafs här skröt MG om besöksrekord ett par månader i sträck både i trådar, artiklar x och med topbanner på sidan! Var redovisas besöksrekorden nu i det nya seriösa MG??? För om ni nu gjort rätt måste väl ändå besökstatistiken fortsätta att öka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 7 November , 2006 Jag skall utrycka mig tydligare så att alla förstår. Om Du klickar på t ex : http://www.maringuiden.se/forum/;thread=90586&highlight=inaktiv så ser Du en ofullständig tråd. Detta beror bland annat förra året så drog sig en del medlemmar ur och krävde av MG att deras inlägg togs bort, i vissa fall låg inläggen kvar men vem som hade gjort inlägget var borttaget därför blev en del trådar röriga och ofullständiga. Att Du påstår att någon klåfingrig moderator eventuellt skulle ha gjort det är ju fantastiskt i och med att moderatorfunktionen startade 3 år efter din föreslagna måla propeller tråd. Att någon Admin har tagig bort inlägg är nog mera sannolikt och då är det bättre att ställa frågan direkt till Admin istället för att hoppa på moderatorena. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser