Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
OckelboT17i

B20-AQ115-Pentamotor Skillnad?

Rekommendera Poster


Hej!
 
Vad är det för skillnad mellan:
a) B20 bilmotor
B) Pentamotor (ej marin), och


c) Volvo Penta Marinmotor, exempelvis Aq115?
 
Vi har en AQ115 där blocket kan vara sprucket men övrigt i bra skick. Vad göra? Tips, något till försäljning? Någon som vill ha jobbet?
/Fredrik
0707777917 

post-18945-1394234833,2_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite på blocket.se efter begagnade B20-spisar.

Det finns en hel del under Bildelar & Biltillbehör, och ett par stycken under Båtdelar & Båttillbehör. En del är lite väl risiga, men det går nog att göra fynd! Finns från c:a 1500 kr och uppåt.

 

Jag är inte 100 och vill därför inte ge dig något svar på din fråga angående skillnader m.m. Men om du köper en bilmotor så kan du ju använda blocket och plocka på delar från din nuvarande motor, (sjövattenpump osv.).

 

Eftersom priserna kan vara riktigt låga kan man ju i värsta fall köpa två stycken motorer (!) och plocka det bästa från varje och ha resten som reservdelar!

 

Det finns även en firma (finns förodligen många) som renoverar volvomotorer och säljer dem i (till synes) mycket gott skick - Se bild!

 

 

/Marcus. (har oxå en AQ115)

post-20481-1394234833,2752_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaderna är bl.a. (säkerligen fler, men dessa är vad jag kommer på)

 

Volvo B20, bilmotor är ju vad som sägs.

Penta/Volvo Penta är marinkonverterade motorer som bygger på (bl.a.) B20-blocket.

Mig veterligen finns inte Pentamotorer för annat än marint bruk, men jag kan ju ha fel? Vad som skiljer är i huvudsak topplock, kamaxel, fördelare (fast bilfördelaren funkar lika bra på marinutförandet o tvärtom) Ingen vanl vattenpump på marinmotorn, istället finns sjövattenpump (impellerpump)

Grenröret är ersatt m avgaslimpan (vattenkyld).  Generatorn är till utseende o funktion likadana, bortsett fr att maringeneratorn (väl?) är gnistskyddad. Funktionellt sett går det dock lika bra m bilgeneratorn som marinditot. Blocket i sig är dock identiskt. Köp en bilmotor, flytta över de externa specialdelarna (toppen inkl kamaxel kan sitta kvar om det du har är skräp) Vad som sen skiljer de olika utförandena av B20 marinmotorer (AQ115/130 osv) är vad jag har för mig endast förgasaruppsättning samt antagligen topplock.

Finns säkert fler skillnader/likheter, men det är som sagt vad jag kommer på i en hast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ingen skillnad på blocket förutom frostpluggarna. Du kan använda blocket från en B20 bilmotor, men byt till rostfria frostpluggar (om du kör sjövattenkylt). Flytta över topp, avgaslimpa, vattenpump osv från den gamla motorn.

 

 

 

/Richard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 hej,

en fråga ang påståendet att man kan använda sig av en bilfördelare:

Mig veterligen finns inte Pentamotorer för annat än marint bruk, men jag kan ju ha fel? Vad som skiljer är i huvudsak topplock, kamaxel, fördelare (fast bilfördelaren funkar lika bra på marinutförandet o tvärtom) Ingen vanl vattenpump på marinmotorn, istället finns sjövattenpump (impellerpump)

 

hur fungerar det då med förställningen av tändning? eller kopplar ni in vacumklocken till???

annars ligger ju tändningen på samma gradtal i hela registret, och det ska väl vara 10grader vid tomgång och 30grader vid 3000varv (ungefärligt)

är inte så insatt i tändning så vore fint om någon kunde förklara detta.

har en bilfördelare på min motor nu AQ151C, men ingen vacumslang är inkopplad...

mvh Tengan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hur fungerar det då med förställningen av tändning? eller kopplar ni in vacumklocken till???

annars ligger ju tändningen på samma gradtal i hela registret, och det ska väl vara 10grader vid tomgång och 30grader vid 3000varv (ungefärligt)

är inte så insatt i tändning så vore fint om någon kunde förklara detta.

har en bilfördelare på min motor nu AQ151C, men ingen vacumslang är inkopplad...

mvh Tengan

 

centerfugal vikterna sköter om förställningen av tändningen alla sport modeler saknade vacumklockan skillnade brukade vara att man ställde täningen efter förställningen vid 1500 varv om jag minns rätt och med vacum gick det även bra att ställa på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okey,

men finns det några cetrifugalvikter i en bilfördelare med vacumklocka på?

för det är en sådan jag har nu, men jag kanske ska försöka hitta en begagnad marinfördelare istället?

eller kan man koppla in en vacumslang till insugsröret istället?

mvh Tengan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...