fyren 0 Postad 6 November , 2006 Hej. Nu är jag igång med min Albin O11 igen. Jag får ingen gnista. Jag hade loss brytarna idag och puttsade av elektroderna. Men det hjälpte inte. Jag vet inte men på vissa brytare så har jag sett att det på den lilla skruven som håller ihop kablarna och fjädern så sitter det små plastbrickor imellan kablarna och fjädern. Nu har inte jag dom plastbrickorna, men det känns som dom är onödiga för allt sitter ju på samma skruv. Vad kan det biro på att jag inte får gnista?? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 6 November , 2006 Om jag inte minns fel så är det magnettändning på O11án, eller hur? Har du haft gnista förut på motorn? Om du har haft det så kan du börja med att mäta upp spolen. Det skall vara ca 4000-8000 ohm mellan tändkabeln och gods. Här har du en sida där du kan se ett diagram över hur magnettändningen fungerar. http://hem.passagen.se/motorer/HT-magnet/HTMag.htm Och på forumet på Träbåtsakuten http://www.trabatsakuten.nu (I motor och teknik avdelningen) finns mycket kunnigt folk. Testa söka efter O11 eller albin på forumet där också så kan du hitta mycket nyttigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 November , 2006 Jag vet inte men på vissa brytare så har jag sett att det på den lilla skruven som håller ihop kablarna och fjädern så sitter det små plastbrickor imellan kablarna och fjädern. Nu har inte jag dom plastbrickorna, men det känns som dom är onödiga för allt sitter ju på samma skruv. kör du utan plast så är kretsen hela tiden jordad dvs samma som om ej brytarna öppnar. titta noga och tänk efter så ser du hur det är tänkt att funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 7 November , 2006 Hej. Jag har pillat med brytarna idag, men det vill inte bli riktigt bra. Jag undrar om det är någon som har en bild på hur det skall se ut. T.e.x ur en verkstadshandbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 10 November , 2006 Jippi. Idag har jag fått igång motorn!!! Nu skall det brar pillas lite så att den går rent och fint..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 November , 2006 Grattis. Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 12 November , 2006 Hej. Är det någon som vet hur markeringen ser ut på svänghjulet. Jag har en markering på tändapparaten, det är ju det vanliga strecket. Men på svänghjulet har jag inte hittat någon markering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 12 November , 2006 Hej. Här får du en länk länk där kan du hitta det mesta om Albin O11 Hälsning Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 13 November , 2006 Hej Stickan. Jag var inne på din länk, men blev förbryllad. Jag kunde inte hitta något om en Albin. Lite vägledning skulle jag bli glad för. P.S Jag är ju alldeles ny inom det här med träbåtar och inombordare, men med eran hjälp skall jag nog bli en fena på det här och kunna hjälpa andra med deras frågor D.S. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 13 November , 2006 Hej igen Stickan. Jag ber om ursäkt. Jag hittade uppgifter om Albin men jag hittade inte uppgifter om hur jag hittar markeringen på svänghjulet. Med vänliga hälsningar: Daniel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser