Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Bengt

Montera in motor

Rekommendera Poster

Hej

Har haft ur motorn (VP260 på VP270 drev) ur båten för renovering. Nu ska den lyftas i igen. Är det nån som gjort det tidigare? Nåt särskilt att tänka på? Behöver man något riktverktyg av nåt slag? Den ska ju stå på samma motorfästen så den borde ju komma rakt per automatik?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det stämmer bra det du säger, motorn skall riktas in mot skölden och drevet så att den sitter rakt. Kan bli mkt tråkigt annars! Prata med en båtmek, man skall ha spec verktyg till detta. Mvh/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hejsan, nu har jag aldrig plockat i eller ur en VP260 men när jag bytte motor i min båt så hjälpte det att vara 2 personer en som sänkte ner motorn och en som styrde in den mot skölden. Det var lite knepigt att få in axeln på skölden i motorn men vi löste det med att lägga i växeln i drevet och vrida på propellern samtidigt som jag tryckte in motorn mot skölden tills splinsen passade in i ryckutjämnaren (tror att den kallas så).

Jag skulle inte tro att du behöver några specialverktyg (mer än dom du eventuellt använde när du tog ur den).

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...