Peter-G 0 Postad 6 November , 2006 Hej i höstmörkret! Har en ADEC700 vars motor nu börjar läcka olja baklänges ur en luftrenare men i övrigt går som en klocka. Får försöka med tjockare olja ett tag men så småningom blir det rimligen byte av den 27 år gamla sötvattenkylda MD11C. Är det nån som har erfarenhet av motorbyte att dela med sig av? Penta verkar veta sitt värde men det finns kanske alternativ? Snipiga hälsningar Peter G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 6 November , 2006 Kolla med Golf - Pasatdiesel. Liten och behändig motor. Finns firmor som tillverkar övergången till backslag. Skynda dig och sök på forumet innan dom stänger den här tråden för den kan bli för lång. Ps. Pasaten har en anorlunda montering på oljefiltret. Att ha i åtanke/ Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 7 November , 2006 Är det mkt olja som läcker ut? Undrar om det inte är så att det kommer ut lite olja via vevhusventilationen ut till luftburken? Vet inte exakt hur MD11 ser ut men på bilar brukar detta fenomen vara ganska vanligt och det är ingen fara med motorn. Tycker du ska tuta och köra så länge det bär ;-) /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 8 November , 2006 Hej har du sett annonsen på blocket om nya 3 cyl marindiesel motorer på 26hk från Speedmarine, 29900kr inkl backslag,plus 2000kr för instrumetpaket.. Köp den och rapportera flitigt här om hur den går,funkar och håller Frågan är om nån vågar... Nog för att jag tror att du kan hålla MD11´ an vid liv i många år än.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pajuvesi 0 Postad 13 November , 2006 Jag tror att din vevhusventilation är igensatt så den trycker ut oljan. kan kanske vara nåt att kolla? Men en renovering av ringarna kanske kan hjälpa? Är du insatt i hur en motor fungerar och kan skruva själv i såfall kanske en isärplock skulle vara en början innan du kollar efter en annan/ny/bättre beg. eftersom en helrenovering kanske inte kostar så mycket som en bättre beg. som kanske får samma prb om nåt år. Värt att kolla runt kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Termik 0 Postad 22 Maj , 2007 Hej! Bytte motor i vår Adec 700 -79 förra sommaren då vår sjövattenskyld MD11 började kännas skakig. Åker nu omkring med en 3-cylindrig Vetus(Modell M3.09 25hk) och är mycket nöjd! Ringde Vator som är generalagent (www.vator.se) och dom var väldigt bra att ha att göra med. Lämnade in båten till Ålstens marina här i Stockholm som gjorde ett kanonjobb med installation och allt. Ca 80.000:- fattigare (motorn kostade 53.000:- plus lite material mm), men fullständigt bekymmersfritt, vilket också har ett värde.Blänker så fint nu i motorutrymmet och det känns väldigt bra. Använde mitt befintliga s-drev då man sa att ett s-drev som är friskt räcker för 2 motorer. Det installeras en adapterplatta mellan motor och drev och allt funkar perfekt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaolsson 0 Postad 29 April , 2008 Bytte min Yanmar YSM12 till en Lombardini 502. Har bara kört 10 distans ännu men skillnaden är enorm. Nu kan man sitta och småprata utan att höja rösten och allt skakar inte. Har du möjlighet byt motor du får en helt ny båt. Jag gjorde installationen själv med hjälp av Rohdahl marin som är importör. En fördel med att göra allt själv, är att man vet precis hur allt är installerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 29 April , 2008 Hej Motorbyte på sin egen båt styrs ofta vad din närmaste återföräljare lagerhåller för motorer. Detta med hänsyn till bl.a service, ev fel, reparationer. Jag valde för min egen del en Yanmar. Det finns billigare alt än VP men som sagt kolla din återföräljare. Lycka till! Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser