Yadis 1 Postad 6 November , 2006 Aldrig haft ekolod förut men köpte mig en garmin 140. Har en Ryds Camping som ekolodet ska monteras på. Några tips hur det bör monteras. Ska t.ex sladden dras igenom skrovet, eller utanpå skrovet. Kan givaren till och med vara monterad inuti båten istället för under båten? Alla tips mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 November , 2006 sök på forumet svar finns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 8 November , 2006 Vågar knappt skriva här nu;) Det jag undrar är främst hur ni har satt fast sladden som går till givaren. Den bör ju fästas i båten kanske var 30 cm eller nåt så inte sladden ligger löst nånstans. Så hur har ni gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 November , 2006 Det brukar följa med klämmor till en del nya lod. Men de försvinner lätt med. Det är tydligen bristvara på dom. Hör med ett båtvarv eller en båthandlare om de har några. Fråga på service avdelningen. Det gorde jag och fick tag på några. Monteringen sen. På akterspegeln sätter du dessa klämmor med ca. 25 - 30 cm. mellanrum. Glöm inte att täta med Sikaflex. Sedan kanske du kan följa styrvajern och då är det bara att ta till buntband. Svårare är det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 13 November , 2006 Det följde med att antal buntband, det var allt. En anna fråga, från monitorn går 2 korta kablar(max 50 cm) som är plus o minus o ska till batteriet. Måste ju förlängas men vad har ni fäst i batteriet, inte sladden va? Finns det några slags metallöglor eller liknande som man kan koppla in sladden i och sen trä över plus o minus på batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 13 November , 2006 Jag har dragit kablarna från givaren fram till förarplatsen i röret som ligger i skrovet, jag hade ett rep som låg i röret, fäste kabeln där tillsammans med ett nytt rep ( bra att ha till nästa gång jag behöver dra en kabel) drog den fram till ratten och istället för att ta hål ovanpå instrumentpanelen drog jag kabeln upp längst fönstret, la den i en självfästande kabelränna, det blir snyggt , syns knappt. Strömförsöjnings kablarna du fått som är ca 50 cm långa får du koppla in på lämpligt ställe i elsystemet( följer ju även med en hängsäkring), att dra dom direkt till batteriet verkar onödigt, koppla dom till en punkt där du har ström utan att tändningen är på , jag har min på 12 voltsuttaget bara dra av kabelskorna på baksidan och snurra dit kablarna till lodet och -. Givaren som är utformad för aktermontage har jag monterat innuti skrovet genom att klämma dit en handful silikon, fungar hur bra som helst, inombordsgivarna fungerar likadant men har bara ett annorlunda utseende ( puckel) pröva dig fram genom att först lägga den i en plastpåse med vatten o se så du får signal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 13 November , 2006 Biltemas art.nr 86-187 innehåller allt du behöver. Kabelskor, klämfästen o buntband. & lite till. 79 spänn kan de väl vara värt även om d är Biltema hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 19 April , 2007 Nu är det monterat o redo för våren:) Nån som vet hur mycket ett sånt här ekolod drar i ström. Har bara 1 batteri och kommer nog köra ekolodet igång när jag kör med extramotorn, som inte laddar batteriet. Dock ska ju garmin 140 visa batteriets nuvarande laddning? Vid vilket värde på displayen bör man då sluta köra ekolodet, så man, med marginal, har batteri nog att starta huvudmotorn igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 April , 2007 Vet inte hur d är med Garmin, men mitt förra lod, Humminbird Matrix, drog inte mer än att man kunde köra det ett trollingpass (8-10 timmar) utan problem med batteriet. Borde väl dock framgå i manualen, typ under kapitlet tekniska specifikationer?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 20 April , 2007 Garmin 140 har indikator för batterispänning inbyggd i sig. Den borde väl visa hur mycket av batteriet som är kvar? Min fråga då är vid vilket värde man bör starta upp motorn för att ladda batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 23 April , 2007 Fick svar i en annan tråd: Beror på om du belastar med enbart ekolodet. Det borde dra ganska lite ström så kan kanske kan betrakta batteriet som olastat och i vila. Då är nog 12,0 V en bra gräns. Se tablellen sidan 7 i Skyllermarks infoblad Klicka här ... Hur laddat ett batteri är kollas genom att mäta spänningen i vila. Hur laddade är batterierna 12,9 V fullt 12,6 V 75% 12,3 V 50% 12,0 V 25% 11,7 V tomt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 27 April , 2007 Var ute o testade ekolodet för första gången igår och siffrorna angående batteriet i vila stämmer:) Att det dessutom var så superskoj att plötsligt se botten och fiskarna hade jag aldrig trott:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olle71 0 Postad 3 Maj , 2007 Köpte ett 140 lod okså ,Vad skall man använda för silikon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 3 Maj , 2007 Täta skruvhålen med Sikaflex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
omega3 0 Postad 29 Juni , 2008 Jag har en fundering angående Garmin 140. Har det temperaturgivare som standard? Jag har kollat runt på Garmins hemsida och den uppgiften verkar de ha utelämnat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Juni , 2008 svar ja, tror även alarmet gick att ställa på tempen så du inte hoppar i för varmt vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
omega3 0 Postad 29 Juni , 2008 Tack för ett snabbt svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skogstrasten 0 Postad 14 Juli , 2011 Hoj! Jag ska montera mitt Garmin 140 på en Linder 445 max. Har tänkt ta strömmen från baksidan av 12-voltsuttaget i styrpulpeten. Där hittar jag en grön och en svart kabel. Kan jag utgå från att den gröna är plus och den svarta minus? Vad händer om jag kopplar fel, klarar ekolodet omvänd polaritet en kort stund eller går det sönder direkt....? Har inget instrument att mäta med... Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser