MrMe 170 Postad 5 November , 2006 Hej alla, Vid senaste familjerådslaget beslutades att vi ska överväga att byta ut pappas (d.v.s. min!) leksaksbil mot en båt. Saken är den att sedan barndomens segelsemestrar i Östersjön så har 25 år förflutit. Till råga på allt har jag ingen som helst kunskap eller erfarenhet av motorbåtar. Ännu så länge ser kravspecifikationen ut så här: - Motorbåt - 4 kojplatser (2 vuxna och två barn) - Tillräckligt med bekvämligheter för att medge 2-3 veckor ombord och i diverse naturhamnar - Inte allt för stor (så liten som möjligt men ändå uppfylla ovanstående) - Något sportig framtoning (så att Pappa får sitt...) - Kommer främst att användas i Mälaren - Prisklass 150-250 De annonser jag tittat på har varit främst Bayliner 2455, 2355 och 2155. Vad jag hoppas få svar på innan jag börjar titta på allvar är: 1 - Vad ska man titta extra noga på? 2 - Någon speciell utrustning som jag kommer att ångra mig om den saknas? 3 - Andra intressant modeller som uppfyller ovanstående kravspec? 4 - Bränsleförbrukning: De flesta verkar ha V8 med det finns dem med 6:or och t.o.m 4:or. Vad bör jag leta efter om jag ska ha råd att åka med den? 5 - Ägandekostnader som t.ex. försäkringar, båtplats, underhåll m.m. Kort sagt... jag vet inte ett dugg men är villig att lära! Alla svar uppskattas. /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 5 November , 2006 Välkommen till Maringuiden ! I och med att jag lever för småbåtar (såna Du kan ha på släp, typ) så kan jag rekommendera att Du börjar att söka i sökfunktionen (upp till vänster, ovanför din tråd). Sök på Bayliner, efter det kan Du söka på V8, det har avhandlats en hel del bland annat hur folk har råd att använda dem osv. Kolla på Blocket vad motorerna heter och vad dreven heter så kan Du söka på det också. Sen kommer det bergis att komma in lite andra förslag än Bayliner också. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 November , 2006 Hej, Gissar en en Fjord 21 Weekender kan räcka. Det är nog det minsta du kan gå ner till om 4 pers skall kunna sova nåtsånär bekvämt. Den har till och med en toalett med dörr. Har inombordare. Finns en artikel med allt om just den båten i ett äldre nummer av tidningen Praktiskt båtägande. Kolla med tidningen om du kan köpa ett särtryck. Annars kan jag fixa en kopia till dig. Så här ser den ut: http://www.blocket.se/vi/9615288.htm?ca=7_s Exempel på andra lite större båtar inom din budgetram som borde funka också: Fjord 24 Weekender. Nimbus 26 (fast man bör nog undvika de med rutramar i trä). Flipper 700. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 5 November , 2006 Hallåj!!! Jag äger en Bayliner 2355a och är mycket nöjd... Men ska ni vara 4st ombord i flera veckor hade jag sattsat på den lite större 2655an som är några fötter längre och med lite mer utrymme... 2155an måste jag avråda er från att köpa om ni inte absolut vill ha en sådan... Den går slingrigt i sjön och är i minsta laget men så blir d om man kapar en båt som från början var minst 5 fötter längre... 2455an är ett mellan ting men inte mycket större en 2355an... Motorer drev etc ställer sällan till med några större bekymmer d är dom små detaljerna i båten som kan vara av sämmre kvalitet... En 6a är att föredra i 2355an något snålare på soppan och nästan lika snabb som 8an men saknar d goa mullret som bara en V8 kan åstakomma... 2455 och 2655 Där är d 8a som gäller i dom flesta fall... Förbrukningen beror på båtmodell och motor en 6a i en 2355a lapar i sig runt 1,5L dist min V8a vill ha bra nära 2L på marshfart... Men om du ändå ska spana på Jänkare så finns ju många mer märken att titta på T e x Sea ray, Glastron, doral, Larson, Wellcraft, Four Winns, etc.. Dom allra flesta Jänkemärken har Midcabin båtar... Ägande kosstnaderna är mycket låga Inombordare = Billigförsäkring, Jag betalar 4000 om året i hel försäkring med alla rabatter och avdrag som finns... Underhållet beror till största delen på hur händig du är men vanlig service så som Olje filterbyte impeller, oljebyte på drev etc.. gör du lätt själv och d är där besparingarna ligger.. Delarna till dessa motorer, drev är mycket billiga och motorerna och dreven är hållbara konstruktioner.. kompletta service (Reparations) handböcker finns att köpa... Båtplats kan jag inte svara på d varierar mycket stort vad som är en billig plats för mig kan vara en svindyr plats för dig... Lycka till!!! !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 7 November , 2006 Hej igen, Tack för svar - som alltid hittar man både kunskap och entusiasm på nätet! När det gäller Bosses tips om Fjord båtar så verkar de väsentligt dyrare än t.ex. Bayliner - är Bayliner verkligen så dåliga? Eller finns det någon annan anledning till att en Fjord från 1976 kostar nästan lika mycket som en Bayliner från 1988? Jag är inte heller helt säker på att Fjorden klarar kravet något sportig framtoning, men det är ju min personliga åsikt. När det gäller övriga modeller - finns det någon bra resurs på nätet där man kan hitta bilder och ritningar över båtens invändiga planlösningar? I de flesta annonser man hittar så finns det prydliga bilder på båten utifrån, men oftast inget innifrån ruffen. Eftersom jag aldrig varit ombord på någon av modellerna är det svårt att bilda sig en uppfattning över hur pass stor båt jag egentligen behöver. /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 November , 2006 Jag skulle fundera lite över en diesel. Inte mycket till sportig framtoning är jag rädd, men minskad brandfara och bränsleförbrukning är argument. (Själv har jag brandfaran högt på listan.) Gott råd: Spendera tid på båtmässor och hos båtförsäljare där du kan gå runt och titta på flera båtar samtidigt och vara odrägligt frågvis. Bilder och ritningar i all ära men det är svårt att avgöra trånghetskänslan och avgöra dumma inredningslösningar utan att vara i båten fysiskt själv. Själv är jag ägare av Saltö 31. Rekommenderas som bekväm familjekärra (OK familjefartyg då :-) som har allting ombord och där ungar och föräldrar har varsitt rum. Väl stor och dyr för din budget kanske. Men med min 230 hk KAD43 så är maxfart knappt 30 knop och marchfart 22. För 1.6 liter diesel per distans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 8 November , 2006 Jag skulle fundera lite mer på Slutsumman än brandrisken och förbrukningen.. En såppas ny båt som tja ska vi säga en 01as Jänkare mycket ska till för att d ska vara något allvarlit fabrikationsfel som ska kunna orsaka en brand.. En båt med Diesel motor av din kaliber kostar i runda slängar långt över 500 000kr om man tittar på tex en nimbus 26dc med penta kaddiesl på 200hk så ligger dom runt 600 till 800 000kr och drar nästan lika mycket soppa som en Bayliner 2655a med Insprutningsmotor som jag kan hitta ca 350 000 kr... Bränslekostnaden kan man helt räkna bort i det här sammanhanget D är nästan omöjligt för en Svensson att köra slut på så mycket bränsle under några månader att En Diesel blir lönsam i en DC av denna storlek Som d rör sig om här.. Visst jag tycker Nimbusen är snygg en utav dom snyggaste DCarna faktiskt men Jag har inte råd med en sådan utan att ta ett omfattande lån som jag förmodligen alldrig kommer att bli av med.. Du blir skuldsatt för resten av livet och ser räntan stiga med rekordhöga avbetalningar som följd. Samt att jag får en båt som kostar mulltum att äga samt underhålla... Medans jag kan göra dom flesta reparationer och service arbeten på Mercrusiern själv eftersom den i grunden bygger på Gms hederliga block och konstuktion... D är i slutändan ofta priset som avgör. Och kom inte med dravlet att Jänkare bara e skit och slutkört skrot etc.. Med dagens import så finns många ex att välja mellan och däribland välskötta och välvårdade exemplar med all utrustning som går att plocka i en båt... !!!MVH REXCO!!! Som åker Bensin billigare än man tror!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 8 November , 2006 Hej! Lite OT men iallafall, sist jag gick ADR-kursen så menade brandingengören att diesel var fasen så mycket farligare än bensin. Detta på grund av att vid läckage så finfördelades dieseln och blev mycket lättandtändlig (efter pumpen naturligtvis) medans ett normalt bensinläckage blev för fet blandning direkt och mao inte lika lättantändligt. Vore intressant om någon med kuskap i ämnet kunde utveckla detta, möjligen i en egen tråd då mitt inlägg är OT i den här tråden. Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 November , 2006 Jo jag har efter köpet hört om brandfaran med dieslar: om man under drift får ett läckage på ett spridarrör så är den resulterande dieseldimman direkt brandfarlig. Värre än bensin. En smula obehagligt måste jag säga eftersom jag trodde jag var helt säker. Fast de flesta brandolyckor jag har hört om är brand i samband med tankning. Och där är dieseln säkrare. Jag tror vi slutar diskussionen om brand här i denna tråd, hittade en tidigare diskussion här Och visst, det går knappast att räkna hem en dieselmotor på skillnad i bränsleförbrukning, då får man köra vansinnigt mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 4 December , 2006 Uppdatering: Kom idag överens om pris och utrustning med säljaren av en Bayliner 2355 från 1999. Kommer jag bara överens med banken också så blir det affär i veckan - Ni anar inte hur läskigt det är att lägga en förmögenhet på en båt som man inte haft möjlighet att provköra (vinterkonserverad). Jag föll för både modell och pris - den enda direkta nackdelen var väl stuvutrymmen, men det får man kanske räkna med på en så pass liten båt. Detta gör att jag antagligen kommer att bli stamgäst här med korkade frågor från en landkrabba. /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 4 December , 2006 Är du orolig är det väll bara att skrämma igång motorn, sen har du chans att öva på konservering också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser