engman 0 Postad 5 November , 2006 Har en fråga ang.Precisionen på Gps i skärgården. I bilen har jag upptäckt att avvikelsen är väldigt liten kan slå på dm i bästa fall, men hur är det på sjön har hört att den kan vara så illa som 5-15m. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 5 November , 2006 Felvisningen kan vara så stor som du säger eller ännu större. Vanligtvis är den dock samma som på landbacken. Det är samma system i grunden. MEN... Sjökorten är ritade för hand för länge sedan i de allra flesta fall. Avvikelser på 100 m är inte ovanligt. Det var inget problem förr när man hela tiden tog det med i beräkningen och hela tiden visste att man inte hade exakt position utan läste sjökortet utifrån landmärken eller hade STOR marginal Så segla med gott omdöme är det bästa rådet. PS Om du tror att du har en nogrannhet på dm när på landbacken ska du vara väldigt skeptisk. Det lär inte vara möjligt vad jag förstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 5 November , 2006 Nogranheten variera hela tiden, det beror på hur fritt antennen sitter, satteliterna position (antal som hittars), väder. Man bör kolla lite då och då vad man har för nogranhet när man kollar på plottern, normalt burkar jag ha mellan 0,5-5 meter i nogranhet. Men det har hänt att det varit /-25 meter också, sämst är det när man behöver gpsen som mest, vid dimma och regn så det gäller ändå att hålla koll på landmärken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 November , 2006 Hej, Det är, som nämts redan, inte precisionen i GPS som är problemet vid navigering med elektroniska sjökartor, utan det är underlaget de elektroniska kartorna har skapats från. T ex grund som en gång i tiden inte ritats ut med den precision som GPS idag ger möjlighet till. Men det finns elektroniska kartor, över utvalda områden, med stor precision, t ex Hydrographicas kort http://www.hydrographica.se/ Det skall ju med DGPS (EGNOS) påslaget i GPS navigatorn gå att få en noggrannhet på ca 5 meter, men som sagt kartunderlaget är i regel inte gjort med sådan precision. Den som använt en navigator till sjöss märker ganska snart att man enl navigatorn skulle t ex passera ett sjömärke på babords sida om man följde den elektroniska kartan men man i verkligheten då kommer att passera på styrbords sida. Ibland är man uppe på land och kör enl elektroniska sjökartan fast man bevisligen är en bit ut i vattnet och kör. Små öar kan passeras på ena sidan i verkligheten fast navigatorn säger att man åker på andre sidan. Och så kan det hålla på. I de flesta fall stämmer den elektroniska kartan med verkligheten men inte såpas mycket att man alltid kan lite på den. Detta är min erfarenhet i alla fall under 5 års användande av GPS navigatorer. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 November , 2006 Håller med övriga. Precisionen på GPS-systemet i sig är bra. Killen på bilden kommer att se samma position på sin GPS nästa gång han hamnar på samma ställe, plus minus några meter. Men däremot ligger grundflaken inte alltid där de är ritade i sjökortsunderlaget. Sånt som syns på flygfoto är det nog bättre precision på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 5 November , 2006 Hej! EN stor skillnad mellan bilbaserad och marina GPS-system är förutom ovan nämnda även mjukvaran i din bil-GPD. Mjukvaran ser till att hålla bilen på markerade vägar, programmet utgår alltså från att du kör på en väg. Testa noggrannheten på en skogsväg som inte finns i kartan på din bil-gps så ser du att den inte är bättre än på sjön. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
engman 0 Postad 6 November , 2006 Man tackar så mycket för alla svar, då vet jag att inte lite till 100% på min GPS.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grondahl2 0 Postad 6 November , 2006 Hur är det med nya generationens elektroniska sjökort då...? (G3) Är de baserade på flyg och satelit endast eller är gamla papperskort fortfarande grunden ? //Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 November , 2006 Vad jag förstått så är det alltid samma grundmaterial alla sjökort; Sjöfartsverket. Dom har monopol på detta. (Utom Hydrographicas specialkort som Hydrographica mätt själva.) För sjöfartsverket är ju grundatat i och för sig digitalt numera och inte papper. Men åldern på materialet varierar. Jag har faktiskt inte försökt kolla om man kan få uppgift om när sjömätningarna är gjorda för olika kort. Allting mätt före GPSens tid bör behandlas med marginaler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser