fyren 0 Postad 5 November , 2006 Hej. Jag undrar lite över det här med att dra drag med båten. Är det bara att sätta en spöhållare i båten i med spöt ut med ett drag och puttra över sjön? Det låter för enkelt. Är det någon som har lite tips. M.v.h fyren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 5 November , 2006 Tips: Skaffa tillstånd från vattenägaren, att dra drag efter båt kallas för trolling och ingår inte i det sk fria handredskaps fisket. Samma gäller även om du ror drag. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 5 November , 2006 Hej igen. Jag har fiskekort och dom tillstånd jag behöver. Jag vill veta lite knep och tips för att ta gammelgäddan eller drömgösen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 5 November , 2006 Jajamän. Bara att sätta i spö och köra. Men det finns än mängd redskap för trolling. För yttrolling t.ex. så finns det Yellow Bird. Det är en typ av planka som drar ut betet i sidled. Dessa utlöser vid hugg och följer linan till betet. Har du ett antal spöhållare så kan du lätt köra med 2 st. sådana per sida av båten. För att fiska djupare finns det en tyngd som heter Kuusamo spöparavan. Dessa finns i olika tyngder och tar ner ditt bete till mellan 1 - 12 meter. Dessa sätts på linan en bit framför betet. Sedan finns djupriggar för ännu djupare fiske. Dessa kostar en hel del men är fruktansvärt effektiva för bl.a Laxfiske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 6 November , 2006 Och var inhandlas alla dessa ypperliga trolling-tillbehör till bra pris på nätet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
math 0 Postad 6 November , 2006 Gå till en fiskeaffär och prata med personalen så du får bra grejjer. spöhållare köper du på biltema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 6 November , 2006 vad är det för skillnad på att dörja och trolla? kallas det trolla då man använder spö? har bara dörjat makrill med snörvinda som vi kallar det hemma. /henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 November , 2006 Trolling går att utöva hur komplicerat/okomplicerat som helst. I dess enklaste form är det som du själv skriver. I med spö (handhållet eller i hållare) på med bete o puttra omkring där det känns hett. Nästa steg blir att köra fler än 1-2 spön. Då behöver du antingen DipsyDivers, en anordning som du sätter på huvudlinan, förbundet till betet m 1-2 m tafs. Dipsy drar dels ut bete i sidled, dels på djupet. Istf Dipsy kan du använda en trollingparavan för varje spö som bara drar ut betet i sidled. Alternativt, med många spön i vattnet, kan du använda pulkor som drar ut en lina 20-40 meter från båten. I denna lina fäster du sedan linorna fr respektive spö via en utlösare. Fisken hugger, linan löser ut o du drillar som vanligt. Nackdelen med de 2 första lösningarna är att du även till viss del får drilla dödvikt i form av paravan/dipsy. Nackdelen m pulkor är mest -tycker jag- att du även bör ha en trollingmast monterad för att lyfta pulkalinorna så att de inte släpar i vattnet. Nästa steg är djupriggar som i princip fungerar som pulkor fast nedåt på djupet istf i sidled. Du fäster betet via utlösare på en wire. Wiren har en tyngd på 3-5 kg i änden. Denna släpps sedan ner t önskat djup. På varje rigg kan du sedan fiska 1-3 spön på varierande djup. Bilder bifogas nedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 November , 2006 En så kallad pulka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 November , 2006 En djuprigg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 November , 2006 Spöparavan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 November , 2006 Principen för pulkafiske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 6 November , 2006 Jag brukar köpa det mesta på Olssons Fiske som brukar ligga lägre i pris än de flesta. Titta och jämför. www.olssonsfiske.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 6 November , 2006 Här är en länk till en trollingskola. www.regalmarin.se/fiske_tips/troll_skola_start.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 7 November , 2006 Hej igen. Vad roligt att jag fick så mycket information, jag har fler frågor om detta ämne. Jag har ju varit ute och provat att dra lite efter båten. Jag kastade i ett relativt stort sked-drag, men det jag reagerade på var ju det att, När jag sedan vevade in min lina så fick jag världens trassel. Det var som att linnan hadde snott sig, precis som att lekarna inte fungerade. Varför blir det så? Hur fort skall det gå när jag trollar/ drar drag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 7 November , 2006 Konstigt. Skeddrag brukar inte tvinna lina. Prova att byta lekare. Farten beror på vad du ska fiska och vilka beten som används. Själv kör jag i 1,8 - 2,1 knop vid Laxtrolling och ca. 1,4 knop vid Gäddtrolling. Prova med betet bredvid båten vilken fart du behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 7 November , 2006 Är det någon som provat trolling vid segling? Sådär en slö dag i Juli där båten ändå bara gör ett par knop för att det blåser nästan ingenting. Borde funka, eller måste man segla i vassen då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoan 0 Postad 7 November , 2006 Jag trollar alltid från min Birdie 24 och det går alldeles utmärkt har ett spö ställ i akter och pulka linerna ut från spinnakerboms fästet. problemet är när det börjar gunga rejält. Hoppas du förstår hur jag menar hör av dig och lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 November , 2006 Seglar inte så kan inte svara för hur det fungerar fr segelbåt, mer än principiellt. Om båten håller sig runt 2kn så spelar det ingen större roll vad som driver den framåt Själv håller jag mellan 1.3 o 2.2kn, beroende på vattentemp och vad jag fiskar efter. Viktigast är att välja bete efter fart. Seglar du dessutom i vassen så blir det nog mest smågäddor. Inte att förakta, men kanske inte vad man fiskar efter när man trollar. Har man ingen brådska men går för segel i ett par knop så skulle nog jag definitivt slänga i ett par beten att släpa efter båten. Får man något så får man, har ju iallafall inte kostat nå´ t att släpa grejerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 November , 2006 Ett tips för gädda modell större. Förutsätter att du har tillgång t roddbåt. Slowtrolling (kallas även f flötestrolling) Rigga ett bete med (död, eftersom man numera kan bli hämtad av länsman om man använder levande fisk som bete) mört. Tacklad med 2 st 3-krokar varav den övre (närmast huvudlinan) sitter i munnen, o den nedre i ryggen. Koppla tacklet via lekande till huvudlina. På med ett (ganska känsligt) flöte. Blyas tillräckligt lätt för att flötet ska hålla sig på ytan även när du sedan ror sakta framåt, men tillräckligt tungt för att hålla ner fisken på önskat djup. Ro sakta (saaaaaaakta) framåt. Typ ett lätt årtag, vila på årorna till båten står still igen, sedan ett årtag till osv osv osv. Funkar med små 8-10cm mört till smågädda och finfin abborre, men om du går upp i storlek till mört runt 3hg och uppåt så sållar du bort många av småslinkorna. Färre hugg, men roligare när det väl smäller på. Går att vidareutveckla gm att skippa flötet o köra med vääääldigt känsligt spö, små beten samt yttepyttesänken runt 3-5 gr som du ror runt på samma sätt och låter betet studsa på botten. Lockar gös o stor abborre. Gemensamt för båda metoderna är ändå att flytta runt väldigt sakta. Gäddan t.ex. är inte särskilt intresserad av att förfölja ett byte särskilt långa sträckor. När du hittat abborren, så anka upp o flötmeta istället. Brukar kunna finnas flera borar på ett o samma ställe. Med vissa undantag när man pratar riktigt stor abborre på kanske 1.5kg o däröver. Se´ n underlättar det ju om sjön du fiskar på är ett känt vatten, så du vet var du ska leta fisken. Får ju heller inte blåsa småjävlar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 4 December , 2006 Jag brukar dörja makrill med bara focken satt, det går hur bra som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 December , 2006 Ska man ha fiskekort? Det hade jag ingen aning om. Ska man skaffa det i Sverige eller det land man seglar till? Har några krokar ute när vi seglar sakta och är sugen på makrill. Brukar bli några stycken om man har tur. De är förvånansvärt snabba att hugga. Har fått makrill upp till 4-5 knop. Har en ordentlig blyklump och ett 10-tal rostiga krokar med lite blänken kvar på. Inget avancerat precis. Har räddat middagen 3 gånger denna sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser