Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Mmaarrccuuss

Någon som släppt ut glykol i sjön?

Rekommendera Poster

Saxat från Håll Sverige rent:

-------------------------------------

Kylarvätska består av etylenglykol (1,2-etandiol), ett kolväte, som är giftig för djur och människor. Den förbrukar mycket syre i mark och vatten och i mindre vattenansamlingar, t ex en mycket liten sjö, kan fiskarna dö av syrebrist.

-------------------------------------

Att tänka på vid konservering av båtmotorer!

(...för sent att säga nu kanske.)

/Marcus. (rädd om sina vatten) 6.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det självklart att åtminstone *försöka* påfresta miljön så lite som möjligt med mitt båtintresse - annars kanske det i framtiden inte finns någon ljuvlig skärgårdsmiljö att idka båtliv i! Så hur gör jag till våren då jag vill tömma ur den glykol som ligger i motorn nu? Jag kan ju förstås hålla upp en hink under avgasröret och därefter tappa på flaska för inlämning till miljöstation, men finns det bättre (smartare) tips?

Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom, beroende på sort på glykolen så tycker djur (hundar / katter och säkert andra djur) den är väldigt god att dricka men det leder till en plågsam död... Släpp altså inte ut i en PÖL på marken... Att tänka på speciellt om man har en bil med läckande kylare som står på en asfalterad uppfart där ofta husdjuren håller till... På varvet är det ju många som tar med hunden när de ska pyssla med båten, så även här bör man vara försiktig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte själv att man skulle kunna koppla slangen som går in i avgassystemet (avgaskröken) till hinken med glykol jag låter motorn sörpla in. Den korta tid man behöver köra för att byta vattnet i motorn borde inte överhetta avgassystemet... Man kan ju börja med att pumpa in sötvatten å låta de gå direkt ut för att undvika att få en saltvatten glykolblandning... Dessutom sparar man pengar på att det går åt mindre glykol...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beträffande glykolproblematiken finns det väl två självklara regler som man kan önska att alla båtägare efterlevde. 

Nummer 1 - använd endast propylenglykol, istället för etylenglykol. Visst det kostar någon hundring extra per säsong. Dessvärre brukar båttillbehörsfirmorna endast ha lockpris på den giftiga etylenglykolen på höstarna. Beklämmande... 

Nummer 2 - samla upp glykolen och lämna in på en miljöstation. Hur uppsamlandet ska gå till varierar givetvis från båt till båt och kan kräva viss ansträngning. Jag tror att många slarvar här.     

Tyvärr tycker jag mig ana en utbredd attityd bland många båtägare som går ut på följande: Jag älskar naturen och tycker att alla ska vara rädda om den. Men just min lilla miljöförorening har ingen betydelse i det stora hela.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...