Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Oebo

Oseriösa försäljare?

Rekommendera Poster

Man blir ju så trött!
Här letar man land och rike runt efter en Winga 30. Hittar en på blocket hos en stabil firma. Åker 50 mil för att titta på skutan och upptäcker följande:
1. Det står vatten långt upp under durken.
2. Kylsystemet i motorn är HELT sönderrostat. Rostsmörja i expansionskärlet och läckage av rostsmörja mellan topp och cylinderblock.
3 Fel motor!!!!! TMD40 (troligen orginal) istället för TAMD40 -92 som annonsen (och försäljaren) hävdar. 

Stort FY och SKÄMS på båtfirman som efter två veckor fortfarande inte ändrat på felaktigheterna i annonsen trots påpekan.
Tur att de inte annonserar på denna förnämliga site..........
50 mil åt h-vete och fortfarande ingen skuta........ :-( 

Tack för ordet.............

PS. Jag skickade för säkerhets skull foton på motorn till en renoveringsfirma som i princip bara arbetar med Penta-motorer och blev mer eller mindre utskrattad. De erbjöd sig använda maskinen som boj-sänke. Den fina maskinen från 1992 som bara gått 500 timmar...........Jaaaa jag är LIIIIIIITE bitter på försäljaren............DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorgligt.

Kollade just upp annonsen. Ser ju bra ut så långt.

Tror tyvärr att det är ganska vanligt med okunskap/luredrejeri i båtbranchen. Stora pengar även för gamla grejer.

Sorgligt.smiley-frown.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ingen som tvingar er att köpa båten. Ge ett bud på vad den är värd. Det kan bli en bra affär iallafall i slutänden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, bud lades med besvaredes med en fnysning........ Vad budet var på? ta priset, dra bort 80% av en ny motor, d.v.s inget direkt skambud.
Sackars sate som köper denna av okunskap eller slarv................. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en winga 30 förra året och i anonnsen stod det att den hade en tamd40, men det visade sig att den hade en tmd40 (orginal). Märktes ju ganska lätt och jag tror inte att någon försökte luras. Den privata säljaren hade kopierat marinans anonns som han köpt den av,. Men vad marinan höll på med när de skrev anonnsen det kan man ju undra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utgå ALLTID ifrån att säljaren är en KOMPLETT IDIOT! Så är förståss inte fallet, men i 70 av 100 fall kan man själv mer om produkten än själva säljaren.

Var med när farsan skulle tjacka en ny Saab på Svenska Bil. Jag var runt 10 och fick tillfälle att visa försäljaren en del roliga funktioner på visningsbilen. Bilen, en 9-5 började om jag inte minns fel tillverkas -97 och detta var väll ca -99-00. Så han kan inte skulle på att modellen var för ny.

Försäljarna på firmorna är inte sällan bara bra på att sälja och har oftast en liten (för att inte säga ingen) kunnskap om själva produkten. Man får vara glad om de vet var motorn sitter och vet om det är en bil eller båt han kränger. En olycklig ekvation som i slutändan slutar med att kunden går hem med fel vara... En ändring borde vara på sin platts, säljaren borde förståss kunna svara på frågor och visa upp båtens starka resp svaga punkter och natuligtvis inte tvärtom. Skärpning!  
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trist med skojare! Man kan bli lack för mindre....

Men jag måste bara i sammanhanget passa på att ge er undantaget som bekräftar regeln!

Känner igen mig i att jag också brukar vara väldigt påläst, och allt som oftast veta betydligt mera än säljaren, särskilt då när det gäller bilar. Samma sak under sommar -07 när jag kollade runt på båtar - tills jag kom i kontakt med den säljaren som det slutligen blev affär med. Han var både otrloligt ödmjuk och neutral i sin roll som säljare, och även mycket påläst på samtliga märken och modeller som han representerade! Han är i och för sig uppväxt med båt och har ett genuint båtintresse även idag... det underlättar nog en hel del!

Jaja, nog med solskenshistorier, hoppas att du hittar dig en båt till i sommar!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utgå hellre från att du är en kund som tagit till dej mkt kunskap om det du eventuellt

är beredd att köpa.

Det är inte en säljares uppgift att rita kunden på näsan vad han kan i tekniska frågor eller inte!! Kunden av idag är i regel mycket mer pålästa mot för 10 år sedan, troligtvis tack vare internet och andra bra forum

Visst kan jag hålla med om att en del säljare inte är tillräckligt pålästa men inte till den

milda grad som du beskriver.

Märker säljaren att det är en påläst kund, så är det väl ingen ide för honom/henne att

gå på styva linan för att visa att han/hon kan bättre! tror knappast den säljaren ökar sin 

sälj volym isf. (inte med mej som kund iaf)

Att ha åsikter om olika yrkes katergorier är helt OK men att idiot förklara 70% av

dom tycker JAG är lite väl.

//Iggy

\Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ibland ställa några kontrollfrågor till säljaren som jag själv kan svaret. Svarar han rätt så vet jag att jag kan fråga om sånt jag inte kan, annars så frågar jag om det finns någon i butiken som är bättre insatt.

Ett problem för oss löneslavar som jobbar 8-19 och kan handla/gå runt främst på lördagar och söndagar att då står det helgvikarier i affärer som kan lite väl lite...

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 29 januari 2008 | 16:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iggy, sanningen är nog att försäljare överlag inte alltid behärskar sitt yrke.
Eller många gånger inte vill kolla allt till topp.
Skiten ska väck. Det är det viktigaste.
Sen finns det ju alltid nåt undantag.
Men så mycket bluff och skurkaktigheter som finns inom den marina världen vill du knappt veta.
Blåögd var länge sen man var när det gäller nasare inom alla kategorier. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många som fortfarande tror dom är ensamma om att sälja gamla båtar och kan ta ut vad som helst!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst finns det okunniga och falska människor även bland säljare,(och fortfarande även i andra yrkes kategorier)

Dock vill jag poängtera att det inte gäller majoriteten av säljare = 70%

Det var/är det som fick mej att gå igång.

Det är jäkligt trist när  minoriteten, skall få sätta statusen på en hel yrkeskår.

Sedan skall vi inte GLÖMMA att det med all säkerhet även finns s.k vanliga människor

som gärna luran upp en spekulant på läktaren.

//Iggy

\Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälper inte i fråga om du slipper bekymmer

Hjälper dig inte till bättre säljare

Kan du utveckla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sorry sorry sorry, jag menar inte att 70% av ALLA försäljare är idioter och man själv kan mer... Jag menade snarare att JAG har i knappt 70% kunnat mer om produkten än en tillfrågad försäljare (är alltid påläst och vet vad jag vill ha när jag skall göra större/mer betydande inköp). Nånga gånger har det blivit fel produkt trotts allt då jag i princip skrivit produktnummret i pannan på försäljaren...

Ursäkta igen om någon kände sig illa berörd av mitt inlägg vilket självklart inte var mitt syfte. 
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju oseriösa båtfirmor också...Ingen som råkat ut för någon?Tycker det är viktigt att sånna kommer ut i ljuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...