Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
colony

Mercruiser 3.0 135hk -89a Renovering

Rekommendera Poster


Köpte båten förra hösten och den gick ca 20min, första turen i sommras sen har det inte blivit mer pga. motorn kokade och den grövre kylarslangen vid termostathuset sprack av trycket på vattnet (antagligen) det var en frisk slang i övrigt! topplockspackningen läcker i bakkant.. någon som har en aning om varför motorn gick i kok? köpte ny slang (600 kr) och startade båten med ny slang och utan tempmätare pga att den gick sönder när motorn kokade.. den stunden jag hade på båten så blev den riktig varm och slangarna var varma som attans.. Kan det vara så enkelt att den läckande topppackningen och äventuellt söndrig impeller kan orsaka kok och spräcka kylarslangen? ska nu lyfta ur motorn ur båten och skruva ner lite.. nått specefikt man skall kolla på när man ändå har ur motorn.. limporna knän osv hur vet man att dom är friska?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Något har ju gjort att motorn inte fått kylning. Nu beror det ju på om du har sjövattenkylning eller slutet system. Men här är det jag kan komma på

 

Slutet system

-Rembrott/avhopp

-Läkage på systemet/för lite vatten i systemet

-Impellern kass

-Igensatt/stopp på något sätt

-På min båt sitter en kran vid inloppet av kylvattnet. Attan vad varm det skulle bli om den skulle vara stängd.

 

Sjövattensystem

-Termostaten kass

-Impellern kass

-Igensatt/stopp på något sätt

 

Min gissning är att din topppackining sa upp sig när snurran gick i kok. Har du en jäkla otur så har topp blivit skev.

 

Hoppas att allt löser sig!

 

/Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej! Det är sjövattenkylning på båten (saltvatten) och har kokat termostaten den öppnar vid 62 grader som den skall. Toppackningen har läckt sen jag köpte den så det är inget som inträffat när motorn kokade. Hur kollar man att toppen inte är skev osv?

 

ska kolla impellern imorgon och hoppas till gud att det är den som ställt till det.

 

 

någon som har mer förslag till mig hojta gärna till isåfall!

 

Mvh/micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Eftersom motorn kokade efter 20 min så är det ju misstänksamt att problemet fanns redan när du köpte båten och att det är därför packningen har gått.

 

Är toppen skev så blir det inte tätt med en ny packning. Det finns även firmor som kan mäta upp. Jag vet inte hur det är med Merc-topparna men jag har dåliga erfarenheter från andra toppar som har gått skeva, planats och efter lite normal värme skevat igen. Jag skulle nog undersöka möjligheten att hitta fräscha toppar om de är skeva. Men testa att byt packning först om du inte är rädd för jobb. Vill du inte skruva i onödan så sätt dit fräscha grejer direkt.

 

/Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om exakt samma problem på en likadan motor av samma årsmodell... Då var det knät som var så ihopbeckat att kylvattnet inte kunde komma ut... Sitter 4? (har jag för mej, det var några år sen) öppningar  i knät som var totalt ihoprostade.. Och visst kan du plana toppen och sen montera ny packning.. Hoppa INTE över planingen, det blir inte tätt då.. Men gör du det så blir de som nytt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du kan ha fler problem.

Jag tror att topplockspackningen/topplocket kan vara sprucket.

Om detta händer blir just trycket högt i kylvattensystemet pga att förbränningsgaserna går ut i kylvattensystemet.

 

Kolla även tipsen med knäet för flödet ut.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grej till, var att när jag körde båten på fullgas ca3600 varv (ska den inte upp mer?) det såg lite ut... båten ska göra ca 37 knop och mätaren är trasig men jag kände att den gjorde inte mer än 20-25 knop kan detta vara att toppockspacningen är kass även ventilkåpspackningen är som slem.

 

Har nu kollat impellern den är hel och fin så nu skall motorn ut för observation..

 

 

 

Har ni mer tips hur jag ska gå till väga med mitt problem så hojta gärna till. / Mvh Mikael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...