Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
CarlJohan

Byta rorkult mot ratt

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har någon erfarenhet utav att plocka bort sin rorkult och sätta dit ratt? Går det? Kostnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting går utom riktigt små barn. Men, vad är det för båt? Varför? Ger det något mervärde? Är det värt pengarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det går. Men det är rätt krångligt.

Kostar säkert en del pengar.

Du behöver i princip en ratt, en konsol och ett vajersystem med kvadranter som du kopplar till hjärtstocken på lämpligt vis.

 

Varför vill du ha ratt på båten?

Du förlorar mycket av känslan i styrningen bl a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen tar det ju upp mycket av utrymmet i sittbrunnen! Skall man ha rattstyrning så skall det nog finnas från början. Kostar nog rätt myckat att bygga om o.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten i fråga är 36 fot. Är bara orolig för två saker; 1: att min fru inte skall orka sitta och styra någon längre tid, har endast haft båt med ratt & kommer ihåg sedan yngre dar med jolle att det kunde vara tungt när det blåser. 2: Att det är bökigt i hamn, tillägning, slänga i ankare m.m, tex. rorkulten vrider och styr själv när jag slänger i ankaret. // C-J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vist blir det lite tungt när det blåser ordentligt. Men blir det lättare att styra med en ratt vid hård vind? Skaffa en tiller-lock om du inte vill att rodret skall sticka när du slänger i ankaret.(Du bara drar upp rorkulten så låser det i det läge du vill ha den i). Annars ber du frun hålla i rorkulten när ankaret går i! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. En rätt trimmad modern båt kan styras med rorkult utan att man behöver se ut som en gorilla. Annars skulle båten förmodligen vara utrustad med ratt. Om det är för tungt på rodret, byt försegel till ett mindre för att minska krängningen, reva och/eller släpp ut på storen. Alternativt bygg om rodret till ett utbalanserat roder.

2. Skaffa ett hackbräde eller liknande som du kan låsa rorkulten i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vi har ratt på båten. Den monterades 1999 och båten är från -79. Enligt vad jag hört ska Forgusen vara rätt hård på rodret men med ratt går den ganska lätt även uppåt 15 m/s.
 
Den styrning vi har är en Whitlock Cobra. Den har länk mellan roder och ratt och har inget glapp. Kanke inte så kul med wire som kan ge lite friktion och som kan slitas.


 
Sittbrunnen blir lite trängre. Å andra sidan har man alltid lätt att fälla upp bordet som sitter på framsidan av pidestalen och lätt att montera GPS och lullull, mugghållare osv.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rattstyrningen vi satt på vår båt när vi köpte den. 1999 kostade den 12000 sedan gick det väl åt en dags jobb ungefär. Tippar på c:a 20000 i dagens priser. Begär offert av ett varv eller om du är händig gör det själv.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ratt har man för att båten blir för tungstyrd med rorkult, det är den enda fördel jag kan komma på (min båt har ratt, tyvärr...) Sen har många moderna  även små lättstyrda båtar ratt för att se tuffa ut. Eller t o m dubbla rattar för att se ännu tuffare ut och för att akterskeppen vuxit till elefantproportioner.
IMHO: Ratt minskar känslan, tar en jäkla massa plats i brunn (även om de kan ta mindre plats under segling), är dyrt, inför en massa potentiellt livsfarliga felkällor. Installationen av en bra autopilot blir iofs enklare.
/Greip 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på utrymmet i din båt helt enkelt. Du måste ha plats för en kvadrant på roderaxeln. Likaså måste det gå att dra wirar på ett smart sätt från en tänkt piedistal till kvadranten. Wire löper antingen över block eller i wirehöljen. Båda varianterna underlättas om det blir så få böjar som möjligt.

 

Tänk också på vattenlinjen. Rodertrumman kan inte kapas hur lågt som helst för då hamnar den under vattenlinjen. Läs på www.jefa.com för tips och råd. Där finns konstruktionsregler för roderaxelgenomföringar och tätningar.

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hjärtstocken sitter nära ratten kan du slippa wire. Det blir då en stång som för kraften från ratten över till roderaxeln. På roderaxeln monteras en kraftig hävarm som får kraften via styrstaget från ratten.
 
Fördel, enkelhet och inget glapp eller saker som kan slitas.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...