Gå till innehåll
fredag 02 januari 2026
Crona

Fotpump till färskvattnet? Hur gör Ni med den under vintern?

Rekommendera Poster

Hur gör Ni med fotpumpen till färskvattnet. Lämnar Ni kvar den i båten efter att ha pumpat ut så mycket vatten som möjligt eller skall man koppla loss den och förvara den i värme under vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7.gif\Oj, nu när du säger det...jag gjorde ingenting åt den jag hade i min Uttern...under de tid jag hade den. 

Men ta ur den låter lite väl overkill. Man kan ta och pumpa lite..tex matolja för att membranet ska må bra. Men oftast håller dom ganska många år. Och det finns ju reservdelar till dom flesta pumpar. Vad gör det om man får byta membran lite oftare en nödvändigt.8.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öppna locket på den så att inget vatten ligger kvar i varken pumpen eller i slangen upp till kranen. ...för att det inte ska frysa sönder något alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toan då? Har en sprillans (ännu) oavänd toa som jag pumpade in någon dl glykol i för att jag var stressad när frosten kom förra veckan och inte hann göra det ordentligt just då... Jag kommer ej kunna tömma alla slangar och tanken till 100%... Men pumpen till toan kanske man ska tömma? Slangarna & RF tank lär väl klara sig om det är några dec vatten där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

By the way hörde jag tipset att slå hembrännt i färskvattentanken för att hembrännt är billigt, smakar inte illa, är inte som glykol giftigt och bara att pumpa i ur vatten till våren så är man igång... man slipper tömma alla slangar och pumpar etc...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig gjort några större konserveringsarbeten med den. Det har alltid räckt med att pumpa ur den ordentligt med foten. De få droppar vatten som blir kvar gör ingen skada då de fryser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...