Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Gameburg

Billiga Garminkort?

Rekommendera Poster

Någon som vet om det finns ngt billigare alternativ till Garmin gps:er istället för deras egna minneskort som kostar skjortan moms.

Lite skumt att de kan ta ca 750-800 kr för ett 32MB när man får ett 2GB Compact flash eller annat kort för samma pengar!

Finns det ngt annat minne som har samma kontaktsnitt, men kanske annat hölje?

Mvh

PG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin kör med ett eget kort så det är bara orginal som gäller tyvärr.smiley-frown.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inga ingenjörer här som forskat närmare idet?

Går själv i GPS-köpar-tankar, blir det en Garmin ska jag knäcka deras skydd och berätta för alla hur man gör. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske läste slarvigt men tar dom inte $40 i international shipping fee?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du läste slarvigt, dom tar mer än så smiley-smile.gif\

Det var mer bara för att visa vad kortet borde kosta om inte

den svenska generalagenten gjorde sina hutlösa pålägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är därför jag har lapptopp för ett par hundringar och ett sjökort som är gratis i praktiken s.a.s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orven.

Varför tycker du det är OK att stjäla sjökort när du tycker så här om att stjäla bensin

Ett buste stryk skulle dom ha.

Har ni ingen platts att sitta och vänta ut dom för sedan så blir det frid och fröjd.

Hela samhället är uppoch ner för ungdj....rna kan förstöra och stjäla hur mycket som helst utan straff.

En klapp på axeln och så ut igen på nya raider.

Tråkigt när det är så /Mvh Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som känner till om det finns ett liknande minne med annan kapsel men samma kontaktsnitt?

Snälla: Låt det inte bli en fråga om rätt eller fel. Jag vill endast ha reda på huruvida det är möjligt alternativt om det finns pirat-minnen till garmin. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, varför FÖRUTSÄTTER du att Orven stulit/kopierat korten?

Det kan vara lite pilligt men m rätt prgvara kan man faktiskt scanna sina papperskort till digitalformat. Jag kan ju inte svara för att det är så Orven gjort, men jag förutsätter INTE att han piratkopierat andras digikort..

10.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar detta med laptop och sjökort finns det någon som kan förklara för en novis inom detta område tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite lätt förenklat fungerar det som så att du har en laptp med en navigationsprgvara (finns många, själv föredrar jag Fugawi) Du kopierar in de sjökort som är aktuella för dig, och importerar dem i nav.programmet. Du har då ett program som kan visa sjökortet i datorn istf på papper. Koppa sedan in en GPS (handhållen el s.k puck) o tala om f programmet att du nu har en GPS inkopplad. Sedan kan du dels se på korteti datorn var du befinner dig, dels lägga upp rutter, waypoints m.m.

Egentligen bara en vidareutveckling av lös GPS ihop m papperssjökort. Eller som ett (billigare o i mitt tycke bättre) alternativ till en fullvärdig kartplotter. Har säkert missat nåt, men andra fyller säkert på ;)

Viktigt är dock att komma ihåg: Elektronik har en förmåga att strejka när man minst av allt vill det, så följalltid alltid alltid med på papperskortet var du befinner dig. Annars är det inget kul när dator och/eller GPS strejkar kl 03.00 en dimmig höstnatt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Du fick ett komplett svar i det första inlägget!
Garmin har skapat ett unikt system med allt från kartvara med koder för upplåsning, till minneskort som inte passar någon annanstans.
Alltså är det bara original som passar.

vänligen/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört laptop, helt värdelöst, man ser ändå ingenting när solen lyser. sedan är det bökigt med musen, cigkabel m.m. för utan den så dör den efter 5 minuter om man har en äldre. Man behöver normalt inte den storleken på skärm.

har Garmin nu, helt oslagbart mycket bättre, värt varenda krona. Så slå till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gustaf: Jag kör oxo laptop. Har inga problem med att se nå´ t när solen skiner (om den nu inte skiner rakt in i skärmen, men då skuggar jag den istället)

Kan d vara så att du anv en gammal mod med inte fullt så bra skärm? Tycker mig läsa in gammal i inlägget e-som inte batteriet pallar mer än 5 min? Störmförsörjningen kan du f.ö. lösa m en 220-omvandlare och köra m samma nätadapter som hemma. (Har precis köpt o monterat det i min båt, o de funkar kanotfint)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte det var så komplett svar och frågan borde finnas hos fler eftersom minneskretsar knappast är så unikt! Idag finns ett tiotal stora minneskort tillverkare. Min tanke var att det borde finnas kort som snart börjar dyka upp som piratkort alternativt att ngt båt/elektronikintresserad börjar klura på att modda ngt befintligt kort att passa i garmins gps:er.

Att garmin väljer att lura kunder på ganska stora pengar genom att välja ett eget interface ser jag som riktigt lågt. Minneskretsar typ flashminnen är riktigt billiga idag (32MB kanske kostar 5-10 kr) och ett plasthölje kostar kanske någon krona. Visst ska företag ha en vinstmarginal, men det finns gränser för vad jag tycker kan vara rimligt. En del kanske gladeligen pröjsar, men jag tycker det är direkt fel och kommer försöka hitta ngn billigare variant om möjligt. 

Förövrigt är jag mkt nöjd med min garmin 3005C som funkar bra i starkt solljus vilket man inte kan säga om laptops.

mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Killerboo: klart jag var lite ironisk när jag skrev 5 min och jag vet att man kan ändra ljuset på skärmen, det gick även att ändra i själva programmet....körde levande sjökortet, men jag upplever det bökigt spec när man ligger i 20-30 knop och ska försöka vara säker på sjön samtidigt. Men min personliga åsikt är att en smidig garmin som sitter fast och som inte är solljuskänslig är mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...