Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
batfixaren

Testköra en motor. Vad bör man tänka på?

Rekommendera Poster

Har köpt en gammal Mercury 65h 4-takt från 1969. Merccontroll reglage till. Den har förmodligen inte blivit körd på minst 1 år.

 

Nu skulle jag vilja testköra den för att se om det är något att ha.

Hur går jag tillväga? Vad bör jag tänka på när jag nu ska testköra den?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du redan köpt den är det väl bara tuta och köra eller får du lämna tillbaka den om allt inte funkar?

Annars ska du kolla så den får vattenkylning.

Kolla oljan i växelhuset så det inte finns vatten där.

På din årsmodell var inte kraftöverföringsaxel rostfri.

Vid tätningen där ner till växelhuset kan det ha bildats rost så vatten kan tränga igenom tätningen ner till växelhuset.

Då får man byta ut kraftöverföringsaxel och tätning.

Den rostfria axeln kom 1975 tror jag.

 

Man får vara rädd pm växelhuset.

Börjar bli bristvara.

Motorer finns det många av. De bara tutar och går. (Oftast)

 

Men det är ingen fyrtakt va?

Fyrcylindrig va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha nej visst är det ingen fyrtaktare, den är fyrcylindrig såklart.

 

Näe jag får väl inte lämna tillbaks den om den inte fungerar men det skulle vara skönt o veta det till sommaren!

 

Hur löser man vattenkylningen smidigast? Hört att man kan använda nån spolmuff? Det är ju lite omständigt o ställa den i vattenbad...

 

Hur gör jag sen? Är det bara att koppla batteriet på merccontrollen o vrida nyckeln? Hur tar jag död på den om tex nyckeln vägrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, köp en spolmuff från typ Biltema, dom är billiga. Sedan är det bara att koppla in strömmen och bränslet å provstarta. Om inte nyckeln fungerar så brukar det gå att choka ihjäl dom. Det sitter en manuell chok och fästen för startsnöret under toppkåpan på motorn.

Det som också brukar hända på dessa pärlor är att kylmanteln mellan avgas och kylvattan rostar upp. Då kommer det inn vatten i motorn och vevaxeln skär.

Kylmanten sitter innanför det stora släta plåten på sidan om motorn.

 

 

        Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha viss beredskap för att ta bort bensinanslutningen om den vägrar att stanna. Det hände mig och man blir lite småskärrad när det som skall hända inte händer.

Motorn kommer att gå en stund till men inte så länge.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skönt med bra respons från alla! Minns att jag har en sådan spolmuff liggandes någonstans ska prova med den. Soppa? Bör jag köra 2% blandning som jag kör på min nya johnsson snurra?

 

Vilka ställen bör jag fylla på olja? Växelhuset?

 

Visst kan jag köra motorn utan propellern på? Känns bättre och borde ju inte spela någon roll, eller?

 

Vad finns det mer för scenarion och vad kan gå galet? Många frågor men väldigt tacksam för alla bra svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har själv en gammal mercury från den tiden, läcker växelhusolja,skramlar,seg startad, dör ofta, ja jag kan inte komma på alla problem med den nu!:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

får man fråga var du köppt motorn? privatperson,företag? osv.

 

Tacksam för svar

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är köpt i katrineholm av privatperson? Hur kommer det sig att detta är intressant? Bara nyfiken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har sålt en sådan motor nyligen, så bara intresant att veta var du fanns smiley-smile.gif\ om du någon gång fotar snurran så maila gärna en bild till mig.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kör på 2% oljeblandat.

Olja finns bara i växelhuset på 2 taktare.

Provkör du utan propeller. Går utan växelhuset med.

En sak till som kan strula som jag vet är att rost kan ha bildats på tändplattan mot svänghjulet om motorn stått länge. (Dålig kontakt då)

Men då är det bara att ta bort svänghjulet och ta bort rosten med svinto eller något liknande.

Kom på en sak till.

Har motorn stått länge kan den vara svårstartad om de inte tömt motorn på bränsle.

Bensinen dunstar med det gör inte tvåtaktsoljan.

Kan vara lite arbete att få bort det.

Men får du bara igång den så går det säkert bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man! Var i landet befinner du dig? När och till vem sålde du snurran?

 

En annan sak jag undrar över är, hur mycket får man ge för en sådan motor i fungerande skick??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Växjö (småland) , det var ett tag sedan jag sålde den till en kompis,

Förra veckan sålde han det till någon gubbe uppåt i landet

 

 

Hursomhelst så var den en fräsch välskött snurra. Men runt en 5-6000:- borde man nog få räkna med om du ska ha en hyffsad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...