Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
doconsea

Ändra propellers rotationsriktning?

Rekommendera Poster

Jag har en mahognybåt, Storö 1, från början av 60-talet med två dieselmotorer VP MD4 och raka propelleraxlar där båda propellrarna är vänstergående. Detta kan inte vara riktigt. Motorerna byttes för ett antal år sedan och det var nog då  det blev fel. Inför köpet i höst anlitade jag en besiktningsman som inte uppmärksammade problemet, trots att vi lyfte upp båten ur plurret. Frågan är nu vad man kan göra. Går det att ändra backslagsreglaget så att man backar en propeller eller ändrar man då också utväxlingen? Kan man vända på något drev eller likn i backslaget? Måste jag byta backslag? Jag förstår att propellern måste bytas om rotationsriktningen ändras.

post-22921-1394234826,2544_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är det väl olika utväxnling på backslaget om du kör det framåt eller bakåt, så jag gissar att du måste nog byta eller bygga om backslaget. Personligen skulle jag kolla om båten beter sig konstigt i vattnet under nästa säsong, gör den inte det finns det väl ingen anledning att bygga om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är väl om motorerna snurrar åt varsitt håll.

Funderar på om man skulle kunna byta rotationsriktningen i ena motorn och vad i motorn som skulle behöva ändras...

Uppenbart är att

- kamaxeln måste vridas en del för att ventilerna ska jobba spegelvänt

- insprutningspumpen måste ställas om (hmm.. funderar)

- startmotorn måste snurra åt andra hållet

- sjö-/sötvattenpumparna måste bytas (eller modifieras)

- generatorn måste vändas på (eller på annat sätt fixas)

Vad mer?

Går det överhuvudtaget att vända håll på en motor, eller är det någon grundläggande konstruktionaspekt som blir helfel då?

Men som sagt om det inte avsevärt stör båtens gång med två vänstergängade propellrar så behövs ju ingenting göras.

Om båten lutar litegrann så fixar ju trimplanen biffen.

/Marcus. (funderar högt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inga trimplan. Men problemet är nog inte att båten lutar utan att den drar snett, dvs aktern driver ut åt babord så att det blir svårt att köra rakt fram. Janne D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Slog lite på instruktionsböckerna till din motor och utan veta så ser det ut som att backslaget inte växlar ut mer när planetväxlen är bromsad, teoretiskt skulle du kunna hålla en på back och en på fram men lite effekt förlust blir det alltid genom en planetväxel.

Men om du har avdrift åt ena hållet varför inte förse båten med en fena som ligger mellan propelrarna och hindrar dem att jobba ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...