melle 7 Postad 2 November , 2006 En så stor och säker långkölad båt som möjligt?Dessa har jag funnit lite små intressanta. Dock aningen för små. Allegro 33 (39 verkar inte finnas till salu särskilt ofta) Vagabond 31Vill gärna upp i 36 ft (men man kan ju inte få allt). Båten är tänkt att köpas för en världsomsegling. Ej över 500 000kr. (ska lägga ca 150 000kr på att rusta upp den för långseglingen) VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 3 November , 2006 Monsun? Rasmus? OE 32? Har du kikat här, http://www.dromresan.com/bat/index.shtml Kika i högra marginalen för förslag på båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 3 November , 2006 Jo har kikat på drömresan.com, vad finns det mer för något intressant? Just nu tycker jag Allegro 33, Vagabond 31 och OE 32 verkar intressanta. Hade dock gärna hitta ngt större. Vänligen Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 3 November , 2006 Schelinkryssare 36 fot, Hans Christian, gissningsvis för dyra, Colin Archer båtar. Tror att du får söka äldre engelska konstruktioner, möjligen franska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SegelBruce 0 Postad 5 November , 2006 Rasmus så klart! Mycket fin lågseglare. Otroligt lättseglad, med stora utrymmen.Använder själv hela akterruffen för att lasta i.Kolla bara skicket. MD21:an håller hur länge som helst, bara den får olja och inte blir för varm. Dock en riktig smutsgris på akterspegeln.Men går att åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 5 November , 2006 Väldigt många rekomenderar Rasmus 35an. Hur är den jämfört med Allegro 33? Vad är det som är så bra med Rasmus? VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 5 November , 2006 Jag roade mig med att titta i Oceanseglingsklubbens matrikel. Där finns 26 st Allegro 33 men bara 7 st Rasmus så det är inget tvivel om vilken båt som är populärast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 5 November , 2006 Rasmus har väl för storleken ganska liten segelyta, i alla fall jämfört med Vagabonden. Den byggdes mer som motorseglare än Vagabond och Allegro som är segelbåtar. Vagabonden har högsta riggen, nyaste konstruktionen. Många lånkölare anses långsamma pga just kölen, fast det är mer den ofta den lilla segelytan som är boven. Vagabonden har 66,5 kvadrat med genua 1 (40) och stor (26,5). Vagabonden går djupare än Allegron bättre för seglingen, men sämre på kanalfärder och grunda hamnar. Vagabonden är den vackraste av alla segelbåtar, mkt viktigt anser jag. Det är min Hannele i hamn på Storjungfrun på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 12 November , 2006 Hmm, tror det är svårt att hitta något långkölat rymligare än en OE32 eller Allegro33 för de pengarna, Fantasi 37 som är en härlig båt blir t ex alldeles för dyrt. En ruggig Vindö kanske man kan få men den vill man inte ha på långsegling med en halv regnskog på däck. Bacchant (som jag har) är iofs 36 fot och ryms i budgeten men såpass smal att den är trängre än OE eller Allegro. Problemet med långkölare är att de är såpass tunga att de gärna blir dyra, allt blir större, rigg motor beslag.Sen finns det ju uddabåtar, kanske i stål, som kan funka. Men då gäller det ju att veta vad man ger sig in på. Sen är det ju så - den bästa långfärdsbåten är den man har råd med! /Greip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 13 November , 2006 Du kanske borde tänka tvärtom, en mindre båt? En Allegro 27 får du i kanonskick och klar för oceanerna för 150.000. Mellanskillnaden lägger du på resan, det är dyrt att segla jorden runt. Underhållet, nya segel osv blir åtskilligt billigare. Fast det blir ju trångt. Allegro 33 och Vagabond bor man bra i tycker jag. Är ni många som ska åka? Hittar du nån av de tänkta modellrna med nya segel och ny motor till bra pris, slå till. Motorn är enormt viktig på långsegling. Bilden är från skutviken på Arholma, kanonfint. Min Vagabond på svaj i mitten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 13 November , 2006 Nej, mindre båt är absolut inte aktuellt. Vi är två som ska segla. Vi vill ha en fin båt (precis som att bo i en fin lägenhet, något att vara stolt över). Båten ska vara så trygg och komfortabel som möjligt. Visst, det är inte gratis att segla jorden runt. Men man brukar klara sig på det man har. Vissa seglar i en Vega med väldigt tight budget (runtjorden.com etc.), andra seglar med obegränsade resurser (Arne Mårtensson med sin Yaghan). Vi räknar på en budget mellan 10-12 tusen/mån. Planerar vara borta mellan 36-40 månader. (kanske längre med ev. paying crew, men det får framtiden visa).Just nu är dessa mest intressanta:OE 32Allagro 33Monsun 31 ...kanske även Najad 34 och Malö 40. VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 13 November , 2006 Det finns ju en L32 också. Fast de är ganska små invändigt, om jag kommer ihåg rätt. Fast de ska visst segla väldigt trots måttligt djupgående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 13 November , 2006 Fortissimo och visst finns det en större Amigo också? Dessa är ju inte kostrar på gott och ont. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 17 November , 2006 Fortissimon är en fin båt men knappast rymligare än t ex Monsun. Den större Amigon är väl en Allegro33 med centersittbrunn och hardtop? Byggdes nog inte många? Låter annars toppen för långsegling. L32 är inte särskilt rymlig inuti och med tveksamma seglingsegenskaper, nästa alla har ett mer eller mindre gigantiskt peke för att minska lovgirigheten. Enligt en fd L32-ägare jag pratade med var problemet att kölen med sin konvexa framkant får ett sådant grepp i vattnet att det nästan inte spelar någon roll hur mycket man flyttar fram segelplanet. Nästan alla långkölare har antingen konkav eller rak köllinje så det kanske ligger något i det. Världsomseglare som Göran Cederström och Torsten och Clary Nylander har ju däremot visat att L32 och lillasyster L28 är enormt sjöstarka båtar./Greip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 18 November , 2006 En sak har jag blivit övertygad om. Att det är enormt svårt att bestämma sig för en specifik båtmodell . Allt verkar handla om att kompromissa. Har funderat lite också hur mycket pengar vi vill lägga på båtinköpet. Finns ju flertalet alternativ. Ska man köpa sig en dyrare båt eller en billigare båt. En äldre båt eller en inte lika gammal båt. En båt med renovering och utrustningbehov.Har kikat lite på Laurin 32 (L32) en gång till. Fördel är att den verkar gå att få rätt mycket billigare än alla andra liknande båtar, Allegro 33, OE32, Monsun. Såg en L32 till salu för 180 000kr (säkert en del renoveringsbehov på en sån). Jämför den med övriga ovan nämnda båtar som går för mellan 300 000 - 500 000kr. En sådan L32 kan man isf både byte vitala delar som motor, mast & bom etc, innan man ens kommit upp i inköpspriset på en av de andra båtarna. Så frågan är: Hur bra är L32 egentligen för långsegling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 18 November , 2006 Har en kompis som seglade en L32 från 60 talet i ARC:en (Atlantic Rally for Cruisiers) mellan Kanarieöarna och Västindien för några år sedan. De kom 3:a i sin klass. Det borde väl säga något om seglingsegenskaperna. När folk säger att de seglar dåligt beror det nog på att det är skit bakom spakarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 19 November , 2006 Frågan är ju också. Hur skiljer sig sjövärdigheten och komforten mellan en OE32 och L32?Eller en L32 vs. Monsun 31?Vågar man köpa en Monsun med teakdäck som är i behov att bytas ut? (Monsunen har polyvinyl som distansmaterial). Kostnad att lägga ett nytt? (lägga själv vs. leja bort det) VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 19 November , 2006 Ang Monsun. Har ni läst om Kurt Björklund? Han skåpar väl ut alla ensamseglare, i alla fall svenska. Jag tyckte boken han skrev om sina seglingar var bland de bättre jag läst. Jag skulle tro att alla de här båtarna du funderar mellan är väldigt sjövärdiga. Sen beror det ju på sjömannen och underhållet. http://www.raamuseum.se/Kurt.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 20 November , 2006 Kika på Hallberg-rassys semi-långkölade båtar. Varför inte en gammal HR38 eller en HR352? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 11 Maj , 2007 Inte en chans att få plats med en aldrig så risig HR 352 i den budgeten, än mindre en 38 /Greip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser