Musik 0 Postad 2 November , 2006 Mätte spänningen idag på mina batterier. Båda hade ca 12,6 V efter några dygns vila och obelastade. När jag startade motorn för att se spänning vid laddning gick de upp i 15,08 V. Vad jag förstår är detta lite för mycket, men är det FÖR mycket? Kan jag låta det vara som det är eller ska jag göra något åt det? MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 3 November , 2006 Gör något. Du skall aldrig ha över 14,4 V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 November , 2006 Håller med, så hög laddningsspänning är inte nyttig i längden för batterier. (Fast batterier är ganska robusta, du borde kunna köra höstens sista svängar utan att meka först.) Hm, gammal inombordare ser jag. Finns det laddningsregulator på generatorn? I så fall är det dags för en ny, för den du har verkar inte reglera nåt vidare. En del gamla generatorer har ingen reglering av laddningen. En investering i en växelströmsgenerator med inbyggd likriktare och regulator rekommenderas i så fall. Laddar bra på tomgång också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 November , 2006 Vilken omgivningstemperatur hade du vid batterierna? Rekommenderad laddningsspänning varierar med temperaturen. Det kan vara så att du har en temperaturkännande regulator. Vid 0 grader ska laddningsspänningen vara 15 V. Vid 20 grader 14,6 V Vid 40 grader 13,9 V Gäller våta blybatterier, något lägre för geléblybatterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 3 November , 2006 Det var ett par plussgrader. Då kanske det inte är så farligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 3 November , 2006 Hade du en temperatursensor fäst på batteriet? Om inte GÖR NÅGOT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 November , 2006 Låt vattenkonsumtionen vara en vägledare för ev. åtgärd. Behöver du fylla på vatten några gånger under sommaren så kan du göra något åt den lite höga spänningen (0,08 v=voltmeterns mätfel?) annars har du ju en eminent laddning som många borde avundas dig. Att sönderladda ett batteri är mindre vanligt än att underladda. Det är väl mer att du får blaska med vatten mer om du gasar batterierna. Nu förbrukar du ju också ström och då gör det inte något att du har lite högre spänning under den korta tid som motorn går och batteriet verkligen behöver laddning. Troligen ganska sällan som batteriet gasar så mycket att det förbrukar vatten. Det vet du själv eller kan kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 3 November , 2006 Hej, Vid 15,08 V kokar batteriet och det är bra om det bara pågår 10-15 minuter eftersom den starkare syran vid botten blandar sig med den svagare vid ytan och syrahalten jämnar ut sig. Kokar det länge är det naturligtvis inte bra, då får man fylla på syran. Många solcellsladdare funger så att de bryter laddningen vi c:a 15,1 volt och kopplar in den igen vid 13,8 volt av nämnda skäl. Detta resonemang gäller inte för gelade batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser