grondahl2 0 Postad 2 November , 2006 Hej.. Behöver lite assistans..... Funderar på att byta upp mig och valet står för närvarande mellan en Ryds 568 med en 90 optimax eller en 520 gtx med en 75 eller en 90 optimax. Hur är bränsleförbrukning, fart osv för 568 med 90 Hk? Bästa motorvalet på 520GTX 75 eller 90. Fart och bränsleförbrukning med resp motor? Båten kommer inte att användas för vattensporter mer än möjligtvis dra någon i badring. Båten kommer att användas till utflykter och bör kunna ta lite sjö på ett säkert och bra sätt. Vilken båt är bästa valet? Vi är normalt tre personer och två små jyckar som åker... Tacksam för hjälp, då jag är helt rådvill i detta val.. MVH //Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 2 November , 2006 Är Rydsägare själv och ganska bekant med de modeller du nämner. Bägge är klart prisvärda båtar, du blir nog inte missnöjd vilket som. Egentligen så tänker jag så här: 568:Gt, minst 90 hk bör du ha. 520 gtx: hellre 90 hk än 75. Fördelar 568.an : Fast bränsletank, tyngre och stabilare båt om du åker en bit ut på havet i grov sjö. Nackdelar 568.an, är att endast 2 personer sitter skyddade från vind. 520 GTX : Nackdelar, sämre att röra sig fritt vid vattensport och fiske då detta är en bowrider. Fast tank är extra tillbehör. Fördelar: Bowrider=helruta, dvs 4-5 personer sitter skyddade från vind. Har själv en 18 GTS, och kan säga att det där med att sitta någorlunda vindskyddad blir fort ganska påtagligt. I min båt sitter 2 bakom rutan, och resten är lämnade till vinden. (men jag kör ju så det är ju deras problem :-) ) Som sagt, du blir nöjd vilket som / S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 2 November , 2006 Hej, förbrukningen ska du nog inte stirra dig blind på. Ska du ta lite sjö är nog 568 bättre, längre skrov. Låt känslan avgöra och fundera inte så mycket på maxfart och förbrukning. Hur många gånger kommer du känna skilnaden på 35 eller 36knop? Jag hade köpt en 568, men visst, du sitter på en kyrkbänk o kör. Du sitter bekvämare i en 520. Gäller även dina passagerare.... Lycka till så länge med funderingarna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grondahl2 0 Postad 2 November , 2006 Nädå...toppfart är inget som är avgörande. Mer då hur den beter sig i sjön och att effekten är tillräcklig så att den inte går tungt. Har inte möjlighet att prova någon av båtarna, så det blir till att välja blint. Därför är alla synpunkter och åsikter av värde.... //Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser