Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
gomme

fjord 27 selcruiser

Rekommendera Poster

 

 Funderar på att köpa, är det en bra båt kvalitetsmässigt?

 Sjöduglighet,årsmodell? den fanns väl till 1978?

 

 Något man bör se upp med?

 Tacksam för tipps och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket hänger på skicket på motor och backslag. Jag har precis köpt en Selcruiser 27 -74, med en VP170 (B30 rak sexa bensin) och ett Borg Warner backslag. Jag lyfte i båten och körde väl ungefär 10 minuter eller något sen gick toppackningen. Dessutom rasslar backslaget vid låga varv. Säljaren sa att toppen va nyrenoverad...men det hjälper inte om det är porer i blocket vilket jag konstaterade efter att jag lyfte toppen :( Sitter det en gammal motor i ska du inte ge mer pengar än att det kan löna sig för dig att byta motor och backslag även om säljaren påstår att motorn är frisk, VP170 verkar vara en problemmotor. Som tur är har jag inte gett så mycket för min så jag ska byta motor till våren och då blir det en V8 med ca 250 HK vilket innebär 20-25 knop. Alternativet är ju en turbodiesel om jag hittar någon bra begagnad. Med en gammal VP170 på 170 HK ska du va glad om du kommer upp i 15 knop och då drar den alldeles för mycket soppa eftersom motorn nästan får arbeta ihjäl sig. Men, båten går helt fantastiskt i sjön och det finns gott om utrymme för en hel familj. Båten har breda däck att gå runt på till skillnad från nya båtar där man måste lägga till med aktern på grund av att däcket saknas på sidorna. Det finns väldigt mycket man kan göra med inredningen för små pengar bara man är händig. Kvalitetsmässigt är det en bra båt, inget fuskbygge alls. Du kanske får räkna med lite gelcoatsprickor här och där men det är ingen svårt att åtgärda. Jag är väldigt nöjd med min båt förutom med drivlinan. Titta in på fjordklubbens hemsida och njut av bilderna på en helrenoverad Fjord (Selcruiser)27.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en från 1974 med en VP TAMD40b maskin på 165hk.

 

Båten toppade 23knop tom och 21knop semesterlastad och marshade lungt och avslappnat 17knop.

 

Bränsleförbrukningen var ca 1,5 liten/Nm.

 

Generellt kan jag säja att det vad gäller plasten och strukturen är en riktigt bra kvalitetsbåt dock har de vart med en stund och kan ha bygts om och modifierats en hel del från orginal.

 

Se upp med plastpest och stödlarer till proppaxel samt bussning/lager till roder.

 

Bra och stabil båt som inte driver okontrollerat i sidvind tack vare kölen, kan dock upplevas som lite bynglig att manövrera i trånga hamnar då man backar men det gäller ju alla enkelmotors båtar med rak axel utan bogpropp.

 

Personligen tycker jag att en bensinmotor är fel i en halvplanande familjebåt sedan den alltid går tungt.

post-6991-1394234832,6117_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej webace!!

Var det fjorden som fanns på blocket för 130000 du köpte?? Den fanns ju nere i dina krokar...

Vi var i start groparna till att åka ner i från övik för att inhandla den men drog ut på det lite för länge, så att nån annan han före..Var det du?? Man är ju rejält nyfiken!! Ett motorras efter 10 minuter hade nog inte varit så populärt för oss fram mot vårkanten..

Lycka till med motorbytet!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det va jag som hann före, men va glad för det du :) Jag ska lyfta ur motor och backslag nästa helg och sen är det att leta efter något roligt. Som Ricky sa så är det lämpligast med en diesel men en V8 är roligare :) Billigaste Selcruiser 27 till salu på blocket ligger runt 180 tusen men det går kanske att pruta. Jag gav bara 120 tusen och då fick jag en gummijolle värd ca 5 tusen på köpet. Så egentligen gav jag ju bara 115 tusen... Men, det finns säkert 120 tusen saker att göra på båten eftersom den inte är efterhållen av förra ägaren på många år. Än så länge ångrar jag inte köpet särskilt mycket eftersom det är en rejäl båt med stor potential. Hoppas du hittar en likadan men med bra drivlina.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe inte ska du ångra det där köpet inte.. du kommer att få till en fin å rejäl båt för en ändå rätt lämplig slant..

Lycka till med motorbytet och se nu till att stoppa ner en diesel i henne!!

Jobba på!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en tidigare med TMD40A Diesel på ca 130hk. Kanonbåt tycker jag. Skulle jag köpa en idag för en billig peng med bensinare så skulle jag direkt köpa en modern Diesel att lägga i tex Lombardini 160hk commonrail. Kostar ca 140000:- och väger bara 268kg. Då har man en riktigt bra båt för i ditt fall 115 140=255som senare är säljbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...