Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
melle

Stålbåt eller inte?

Rekommendera Poster


Har tidigare aldrig ägt en båt ska det sägas!
Jag och min sambo planerar att köpa oss en båt som om några år ska ta oss runt jorden. Av någon anledning har vi fastnat i stålbåtstänkandet. Dvs en båt som känns säker och osänkbar (obs! läs att det är känslan vi får, dock inte sagt att den inte kan sänkas), och komfortabel. En större och tyngre båt är stabilare och sjösjukan infinner inte sig lika lätt. Inga koraller som skär upp båtens skrov, inga atlant-flytande containers som tar hål på skrov. Ev. grundstötningar  skadar inte båten i samma  omfattning som en plast-/glasfiberbåt. Båten ska inte vara under 40ft för en världsomsegling för att klara de större brytande vågorna som man kan hamna i, har man hört. Och på så har man ställt ett ytterliggare krav på båten.


 
 MEN...
 
Är det verkligen så bra, säkert och komfortabelt som vi får oss tro att det är? Båten vi letar efter ska vara mellan 35-45 ft. Åter här igen är storleken ett frågetecken. Behöver vi verkligen en båt över 40 ft? Bollplankandet svarar, jo men det är ju tryggt med större båt (jo jag vet, OM man kan manövrera den). Storleken har vi virrat in oss lite på är mycket p.g.a. / bereonde på medresenärer. (nära och kära, samt pay-and-crew/charter.
Jag vill inte börja inbilla mig om saker och ting är, men det blir lätt så utan erfarenheten.
1) Hur vanligt är det med flytande containers på haven? Upptäcks dessa av radar etc?
2) Hur vanligt / och hur klantig måste man vara / beté sig för att segla på koraller med skrovhål som följd? DHur vanligt förekommande är detta?


3) Klarar sig stålbåten så mycket bättre vid en grundstötning än plast/glasfiberbåten?
4) Är en stålbåt så mycket stabilare och komfortabel? Eller är det bara marginellt? Och infinner sig sjösjukan snabbare på en lätt båt?
...för det som ofta bollplankar med mig är
80% (snabbt uppskattad siffra från min sida) av de som seglar sina långseglingar gör det med en plast/glasfiberbåt. Och så många kan ju inte ha fel
 
Vänligen
Andreas 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du läst boken om Northern Light med Rolf Bjelke och Deborah Sha-piro? Dem seglar till Antarktis med en stålbåt. Anledningen till det var väl att båten skulle klara av att frysa inne i packis. Jag tror ju inte att chansen är så stor att du seglar på en flytande container. Jag har seglat i handelfartyg i ca 10 år & aldrig sett en flytande container. jag förmodar att chansen är många ggr större att du isåfall ser isberg & valar som du isåfall kan segla på. Sen vet jag inte om en stållbåt blir säkare än andra material. man skall väl undvika att segla på saker överhuvudtaget. Ni har väl alltid någon som går vakt när Ni seglar?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 1. Jag har läst en heldel resebrev från långseglare och har bara hittat ett brev där man sett en container, vore det vanligt bored man hitta det oftare när man läser. Men alla varnar för dom.

2. Grundstötning av korralrev hittar jag klart oftare i resebreven men bara små skador i mycket låga farter, men inte så illa att man tagit in vatten.

3. En stålbåt tål hårdare grundstötning. En plast båt kan behöva lyftas för att laga en skada om ytskiktet blir skadat, medans stålbåten klara sig bättre.

4. Nja, stabillitet handlar inte om matrial utan vikt och konstruktion, finns nog lika bra stål som plastbåtar.

 Sjösjukan är inte lika för alla så det blir svårt att svara på, men jag har sett folk på finlands färjan som spyr så fort båten kommer utomskärs så storlek hjälper inte alltid.

 Det finns en del bra läsning om båt val på http://www.dromresan.com/ men i dag öppnade inte sidan, hoppars det är något tillfälligt bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra svar du fått ovan. Funderar själv på att köpa en stålbåt så det är väl ett bra material..  En grej bara när det gäller stabilitet. En stålbåt kan bli tungre än motsvarande båt i annat material beroende på hur den är byggd
 

Det innebär att den kan eventuellt kan lasta lite mindre, procentuellt sett, och du bör vara medveten om det. Ty om det är något långsseglare verkar göra så är det att ta med sig mycket grejor... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...