Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
larssonson

Rostiga röstjärn M68?!!!!!

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är nybliven båtägare till M68 och har upptäckt lite saker att åtgärda innan våren. Ett av röstjärnen har rostat upp http://pg.photos.yahoo.com/ph/larssonson/album?.dir=/6052re2&.src=ph

Och jag har lossat muttrarna och bankat på bultarna med hammare, men de sitter som berget. 

Har någon tips om hur man får bort det?

Sitter röstjärnet limmat dit?

 

Tacksam för tips även gällande montering och materialval.

 

/Andreas

 

post-22621-1394234825,9553_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag delar tidigar inläggs uppfattning om mateialvalet.

 

För att få låss prylarna så är det nog vettigt att värma med ex. varmluftspistol på metalldelarna. På så sätt får du tätningsmassan att bli lite medgörligare/mjukare och kan sedan försiktigt bända loss järnen. Men du måste var förskitig att plasten inte blir för uppvärmt. För skulle denna bli varm så ger det sig där och du får stora problem med lagning av den. Känner du att plasten under uppvärmingen blivit varmare än att du kan sätta handflatan på den så lugna ner dig och låt allt kylas ner igen innan du försöker på nytt. lycka till/Nitro

 

Ps. detta är på intet sätt lätt, men ta det lugnt. Tankesättet: går det inte med våld så ta till mer våld, gäller inte i ditt fall, utan ta det lugnt så får du loss prylarna med tiden. Du kanskde får hålla på någon eller några veckor innan det har lossnat för dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Det satt bara fastspacklat med glasfiberspackel och det lossnade när jag började slå med skruvmejsel och hammare. Det var svårt att se innan hur det satt men nu är det loss och jag håller på att förse mig med ett nytt.

Det är förresten BB röstjärn som är på den dåliga bilden.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att du löst detta men ville ändå dela med mig av en sak som jag upptäckte för en tid sedan. Normal tar man ju fram svetsen och värmer på prylarna för att det skall släppa när det rostat ihop, någon som kan bli lite svårt med båten..

 

Köpte en flaska kylmedel på Wurth som kan användas och spraya på rostiga saker det handlar ju om att få ämena att röra på sig och det funkar med kylspray oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...