Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Thure

MD32 med övertryck i kylsystemet.

Rekommendera Poster

Hejsan, min far har en MD32 och när han ligger på 3000 varv så trycks kylvattnet ut ur expansionskärlet och kylslangarna blir dubbelt så stora. Han har bytt vattenpump och impel. Han har även tagit avgasprov i expansionskärlet, det visar inga tecken på avgaser där. Trycket håller sig högt i 3-4 dagar när motorn är avstängd. Vad kan det vara för fel?

Fick tips på att det kunde vara sjövatten som trycktes in i det interna systemet, via en trasig värmeväxlare. Vi provtryckte den i vatten och det kom inga bubblor så den läcker inte i värmeväxlaren.

Slangarna går inte tillbaka helt om man inte släpper på trycket själv.

Den kokar inte men vattnet trycks ut ur expantionskärlet när man kört en stund. Då blir motorn självfallet varm men då stänger han av den för att släppa på trycket och slå på nytt vatten.

Motorn är nyinsatt iår, köptes begagnad och har suttit i en annan båt, därför har jag ingen bakgrund på den men den startar lätt och går fint i övrigt.

Slangarna är rättkopplade. Fick tips på att de kunde vara felkopplade. Dessutom kan man inte koppla slangarna fel, det finns ju bara en ut vid oljekylaren och en vid limpan. Företaget som han köpte den av har dessutom kört den men vet inte vad det är för fel.

Någon som har varit med om något liknande eller vet vad det kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar nog bättre om du flyttar frågan till moterbåtsdelen.

Du är på träbitsbiten och det är inte säkert att det är många som tittar in här för motorer.

Mvh/Orven i all välmening

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Jag hade en MD32a i min gamla båt. Precis det fenomen du beskriver uppträdde vid gaspådrag. I övrigt gick motorn fint och startade utan problem. Min gissning är att det är toppen som gått. Riv loss, plana toppen osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...