Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Jimsan

livslängd på impeller

Rekommendera Poster

Någon som har en uppfattning om hur länge en impeller normalt håller?

 

Volvo penta har ju haft lite problem att få impellrarna att hålla det senaste året, men efter som jag inte har någon tidigare erfarenhet i ämnet är jag lite nyfiken på vad som kan anses som normal livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är impellern en färskvara och då båten ligger halva året på land, så finns risken att impellern står ihopklämd i ett läge och sedan ska den plötsligt börja arbeta och det innebär att gummit kan få sprickor i bladen som sedan utvidgar sig och bladen faller av.

Man byter varje år för sin och motorns säkerhet.

Med andra ord det är en säkerhetsfråga.

 

Mvh/Orven

 

Ps. Har kört med en och samma impeller under tre år och då efter besiktning av densamme under tiden. Det var i slutet av -90 talet och original penta impeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bryr mej inte om livslängden. Jag byter varje år och har den gamla med som reserv. Jag tycker det är en liten kostnad att ha en frisk impeller i motorn mot att eventuellt få en impellerbit sittandes någon stans i motorn med stora problem som följd. Farsgubben byter var annat år, men fick i år en impellerbit i kylsystemet som blockerade kylvattnet på hans VP2003. Det fick följden att det blev övertryck i impellerhuset vilket resulterade i att packboxarna trycktes ut och vatten trycktes in i motorn utefter axeln med vatten i oljan som följd. Vi lyckades fixa det hela genom att byta oljan(4ggr = 1500kr), ta bort termostaten(flödet i motorn blir större då). Han körde halva sesongen på detta viset och nu efter upptagningen lyckades vi lokalisera en bit impeller som att fast i motorn. Farsgubben byter nog impeller varje år i fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man sammanfatta detta att dom bör hålla en sommar i alla fall?

Som det ser ut nu så talar vi om byte några gånger / sommar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix utan säkerheten kräver att man bör byta varje vår när man sjösätter och sedan så är det upp till var och en att sega med bytet.

Ny impeller är en bra försäkring för både motor och sitt eget välbefinnande.

 

 

Mvh/Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte bytt impeller någon gång, jag köpte båten 1997. Jag vet inte heller om förra ägaren har bytt någon gång. Funkar finfint fortfarande.

Det här snacket om att byta varje år verkar lite överdrivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter varje år. Motorn ville inte suga kylvatten nu vid konserveringen. Upptäckte då att det saknades en vinge på impellern. Bytte naturligtvis, men det funkade inte ändå.

Någon som har tips på var man ska leta efter den lilla gummibiten?

VP MD7B med sötvattenkylning... Har någon annan haft problem med att få en liknande maskin att suga ur hink?

 

Jag har spolat igenom systemet (kopplade förbi impellerhuset). Det gick finfint och borde inte innebära någon fara va?

 

/ Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du gick tillväga. Kopplade du bara på vattnet och spolade utan att ta bort termostaten? Iså fall gick ju vattnet bara igenom bypasen direkt ut i avgaslimpan (Jag snackar om inombordare). Har vingen gått sönder när termostaten varit öppen kan den sitta i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundersam! Sitter termostaten på sjövatten slingan??

På vår (visserligen nya motor) sitter termostaten på det slutna systemet, men det kanske finns olika lösningar.

 

Hittade mina vingar i värmeväxlaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt lokala båtfirman är 3år ett riktmärke (givetvis med regelbungdna kuntroller)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har erfarenheten att impellern håller nästan en sommar på vår MD11C.
 
Tog loss impellern nu och lät vattnet rinna ut. Ett blad satt snyggt parkerat i utloppet från pumpen. Motorn klarar sig med ett blad borta men blir det för många borta tror jag den kan bli överhettad. Speciellt som det sätter igen utloppet.


 
Det är original VP impeller. Någon som vet något bättre fabrikat?
 
Har kört c:a 100 timmar bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satt in en ny impeller i min MD17C våren 2002.

Tog ut den nu i oktober, 2006.

Den såg ut att vara i bra skick, alla vingar kvar, gummiet fortfarande mjukt. Det var av märket Biltema.

Förresten, jag smörjer alltid in en ny impeller med lite propelleraxelfett före montering. Det minskar risken för skador under monteringsmomentet och gör att pumpen suger bättre vid torrstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer ... i alla fall när det gäller utombordare!
Antingen har jag haft otrolig tur (betvivlar det!) eller också är det en riktigt bra inplanterad myt från servicefirmor att man måste byta impellern i tid och otid!
Ringer man till vilken firma som helst som har vinterförvaring och service så är det ALLTID snack om att impellern MÅSTE bytas VARJE ÅR !!!
På min äldsta utombordare har orginalimpellern fungerat i snart 40 år !!!
Troligen finns det viktigare saker att ägna sig åt vid den årliga servicen!
ps.
Vem byter vattenpump på bilen varje år ... och jag kan garantera att den får jobba betydligt mera varje år än impellern på din båtmotor :-)
ds. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbart finns ju ett visst behov av byte, eller åtminstone kontroll regelbundet då vissa impellrar inte pallar 100h

 

I bilen har man ju inte heller någon impeller utan en pump i metall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På utombordare sitter impellern under vattenytan och är inte konstruerad för att kunna suga luft. Den har då ofta inte den impellerförstörande valk som inombordsmotorn har. På grund av det håller utombordarimpellern i evigheter.

 

Däremot är det nödvändigt att lossa på skruvarna ibland och gärna fetta in eller täta mot saltvatten. Aluminiumoxiden fäster småningom skruven som den vore svetsad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till Jimsan.

Jag gjorde en tanke kullerbytta när jag skrev svaret till dig. Tänkte på farsgubbens motor och han har inte sötvattenkyld motor. Har du sötvattenkyld motor så kan ju impellervingen bara fastna i sjövattendelen. Så har du bra flöde där så borde det vara OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ut impellern varje vår, känn och klämm på den. Känns den fräsch så sätt tillbaka den, känns den torr, stel och gammal - byt!

Varje gång man startar motorn kollar man att det kommer rikligt med kylvatten ur avgasrör eller annan skvallerstråle. Kommer det mindre än det brukar kan det vara läge att kontrollera impellern.

 

Viktigt att impellern aldrig går torr. Då bränns den sönder, smälter, torkar och släpper ifrån sig brända smulor som sätter sig i värmeväxlaren och täpper till.

Kör man för länge utan kylvatten så smälter eventuella avgasbälgar och muffar i gummi och resultatet blir inge roligt alls.

 

Till dej som hade tappat ett impellerblad: Den borde sitta innan eller ii värmeväxlaren. Ta isär värmeväxlaren och peta rent alla kanaler!

 

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gav upp nu efter minst fem år - gissar på minst sju, då förra ägarna inte riktigt brydde sig om att serva grejorna - medan jag konserverade motorn, vilket ju var tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid gjort tvärtom: Tagit ur den när säsongen är över, fettat in den m vaselin om den verkat hel för att sen montera den när säsongen börjar åter. Fast det var ju när jag var båtåkare ENBART för nöjes skull. Nu när jag kombinerar det med det enda intresse som står högre än båtlivet, nämligen fiske, så är säsongen c:a 10 månader lång. Nu får jag väl lägga in det hela som en punkt på servicelistan oavsett tid på året ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att du har båten i värme när du förvarar den under vintern. Annars kan det vara svårt att få i glykolblandning om du plockar ut impellern innan vintern! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde motorn en kvart utan kylvatten av misstag, impellern funkar fortfarande men jag byter ändå varje vår rutinmässigt...kostnaden är försumbar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då hade du en rackarns tur.

Jag har sett impellrar se ut som skit efter betydligt kortare tid än en kvart. Du kanske hade fettat in den väl eller så ja, jag vet inte... =/

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under de 28 år jag haft segelbåtar med inombordare har jag köpt två impellrar, den ena gången i samband med byte av vattenpump.
Varje år efter upptagningen tar jag ur impellern, kollar efter sprickor och smörjer in den med vaselin. Sätter i den dagarna före sjösättning och låter den aldrig gå torr.
Borde alltså enligt sakkunskapen ha 26 oskadda impellrar på hyllan till ett värde av .......
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae... ingen värme. Har bara haft båtar m direktkylning så jag har först kört igenom glykolblandning, se´ n ur med impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört på min impeller i 15år,

har en ny i reserv,problemet är att hålla den i kondition.

Har inte Volvo, köper för övrigt tätningen på samma ställe som dom.

Alltså en pumptillverkare.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla båtmek säger -inge fett eller olja på impeller - bara vaselin.

Fett och olja kan förstöra gummit - vaselin håller gummit fräscht.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att din gamla båtmek fått det hela om bakfoten. Vaselin är liksom vanliga oljor och smörjfetter petroleumprodukter, vaselin är visserligen höggradigt renad. Å andra sidan är säkert impellern av nitrilgummi, som inte är speciellt känsligt för mineraloljor (petroleum). Men för att vara på säkra sidan använd siliconfett i stället, det stannar dessutom kvar betydligt längre. Ta ur impellern på hösten och sätt inte tillbaks den förrän vid vårrustningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...