Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Ulven

Batterier och laddare

Rekommendera Poster

Är det någon som har tips på bra batteriladdare? Har tre st 55 ah batterier som jag tänkte ladda upp fullt och låta stå i båten över vintern.

Skulle gärna installera landström, tar gärna emot rekommendationer, tips och tricks om det också.

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en massa avhandlingar på detta forum om du söker.

 

Mvh / Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag kan rekommendera boken Elsystem för båtar av Magnus Sterky, finns att köpa på www.batteknik.se . Jag har läst den i höst och lärt mig massor. Passar faktiskt både nybörjare och elvana.

 

Med vänliga hälsningar

Niklas Strandberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En billig o bra pulsladdare har BILTEMA, vill minnas den kostar runt 700:- för 10 A ( har fläkt)

Skogis hälsar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CTEK är laddare som man kan ha påkopplade en hel vinter utan batterierna överladdas, livslängden blir maximal. Deras minsta på typ 3,5 kostar 500 spänn hos Clas O. Jag kör med en sån även på sommaren, har fyra batterier, den är egentligen för liten för en sån batteribank om man kör stereo och lyse i gästhamn. Men för att underhållsladda räcker den nog till större batteripack ändå. Och absolut som vinterladdare. Det finns ett särskilt vinterläge om man vill ladda i minusgrader.

Enligt CTEK ger de ingen galvanisk ström när båten ligger i vattnet en mkt viktig sak. Det finns kraftigare CTEK också. Köper jag en kraftigare laddare nån gång blir det absolut en CTEK. Det är en svensk konstruktion. Helkapslad liten grej man inte kan göra fel med. Inget att fundera på.

 

Här en väldigt bra länk:

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.mcpoolen.se/images/tillbehor/batteriladdare/ctek/ctek-batteriladdare.gif&imgrefurl=http://www.mcpoolen.se/tbh/batterier/laddare/ctek-info.shtml&h=224&w=340&sz=38&hl=sv&start=1&tbnid=q8fRCjRP3H-R_M:&tbnh=78&tbnw=119&prev=/images?q=CTEK&svnum=10&hl=sv&lr=

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


När jag skulle köpa laddare funderade jag på när den skulle användas. I mitt fall skulle den användas i gästhamnar för att ladda upp batterierna tills nästa besök vid en el stolpe. Då vi har en förbrukning på ca 3amp när vi ligger still med lampor och radion igång behövde vi en lite kraftigare laddare. Den minsta ctec laddaren laddar med 3.6amp vilket skulle ge alldeles för lite laddning. När man började leta efter laddare som var lite kraftigare, 10amp och uppåt blev de trevliga ctec laddarna ganska dyra.
Mitt val blev en laddare för 1000kr på Erlandssons den ger 10amp. Nackdelen är att den måste ha en kylfläkt som låter. Detta löstes med en finurlig placering som gjorde att ljudet isolerade bort. Under en natt klarar laddaren att ladda upp de två 75aH batterierna.
Om man bara ska underhålls ladda batterierna fungerar säkert en klenare laddare utmärkt. Men då har man enligt min mening tagit bort ett viktigt användnings område.


 
mvh / Plarsa
http://rival22.plars.org 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det diskuteras mycket om batterier,ström,laddare,landström....Jag har två batterier,solcell,har aldrig nyttjat landström, aldrig använt min laddare, aldrig varit utan ström. Tror att de flesta är onödigt rädda att bli strömlösa......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

 

Köpte en Victron 15 Amp laddare som jag är helnöjd med.

Helt vattentät med 5 års garanti, kan stå på vid brygga hela tiden.

Skall enl uppg ge en helt ren ström, används bl.a på mässor etc för att driva alla demoinstrument.

 

Den behöver ingen fläkt eller så utan känner av när det blir över 60C.

då går den ner lite i effekt en stund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med lite debatt om batteri laddare!

Tyvärr finns det flertalet båtägare som inte förstår vikten av att använda säkra laddare,utan släpar med sig sin lilla 5 amperes billaddare och kopplar till ett bateripack på kanske 2-300 ampere vid gästbryggan,oftast har de mer tur än de förtjänar när bakelitlukten ligger tät kring bryggan.

 

  micke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har iofs NOLLKOLL på det där m det elektriska.. ;)

 

Men, varför kan man inte köra med en liten laddare till stora batterier??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår nog inte heller varför det skulle vara problem med en liten laddare på stora batterier.

Man får inte mycket laddat, men inget går sönder vad jag kan förstå?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp laddare efter behov. Om syftet endast är att fylla batterierna inför vintern kan du ladda med vilken bonnladdare som helst. Koppla ur när det är fullt.

 

Ska du ha en laddare som fyller dina batterier under en natts landström, ja då måste du ha tillräcklig kapacitet, ca 10% av batterikapaciteten (ex 150Ah --> 15 A-laddare). Flerstegsladdning är också fördelaktigt (intelligent laddning).

 

Ska du ha en laddare som står på konstant och som underhåller dina batterier, ja då behöver du en flerstegsladdare och det kan räcka med CTEK:s minsta.

 

Mina råd är följande:

 

Switchad laddare (galvanisk separation mellan hög- och lågspänning)

 

Flerstegsladdare (IUOU, eller varianter därav)

 

Håll dig till ett välkänt märke, tex Victron, Mobitronic, CTEK, mm. De är ganska likvärdiga, vissa är helkapslade, vissa kan konfigureras och utrustas med fjärrstyrning, temperatursensorer osv.

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, men inte f-n börjar d väl brinna/bränna f att man har en klen laddare!?!?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det börjar inte brinna med en liten laddare så länge den är hel. Det går bara långsamt att ladda vilket i och för sig är bra för batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är ju en bra fråga... CTEKs minsta (XS3600) är typad för 1.2 - 120 Ah.

 

Det kan ju vara så att dess skyddskrets slår ifrån ifall man kopplar in den på en större batteribank än så. Brinner gör den inte.

 

Jag har faktiskt en XS3600 till motorcykeln och är jättenöjd. Den har livat upp ett 13 år gammalt batteri (11 Ah).

 

Till båten (150 Ah) har jag en Mobitronic 915-012TB som jag är jättenöjd med. Den ger 15 A och har sleep mode, dvs man kan stänga av kylfläkten ifall den stör på natten. Likaså har den ett 1A-uttag för att koppla in stödladdning till ett startbatteri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle installera landström också?
 

Här vill jag nog inte dra igång den debatten också - det kan bli nog så många åsikter... utan bara tipsa om att det finns färdigkopplade landströmsintag med allt kopplat, med integrerade batteriladdare. Dessa batteriladdare har hög uteffekt, bra om du faktiskt ska använda dina batterier mer och vill få full laddning på en natt.

 

Odelco har en smutt färdig sådan lösning som jag själv använt, men det finns säkert 3-4 till som är lika bra. 

 

Ett annat tips som är MYCKET användbart är att du lägger pengar på en bra batterimätare som mäter förbrukningen. Här finns det många bra märken. Men du får en koll på hur ladddade batterierna är egentligen och hur länge du kan vara ute utan att gå till hamn och ladda med sladd... många vet inte hur många Ah de egentligen kan använda utan att få problem med batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tankmätare för batteri? Är inte det bara dyrt och visar fel?

 

Jag använder Skyllermarks tabell över spänning för att se hur mycket jag har kvar i batteriet fullt, halvt eller lite kvar.

 

Eller har jag fördomar?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankmätaren fungerar om du kalibrerar den efter varje fulladdning av batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankmätare funkar bättre än alternativen voltmätare, tabeller eller att mäta syrakonccentrationen. Även om en batterimätare har sina begränsningar, som säkert kan redas ut av andra mer insatta än jag på detta forum, så ger det ganska bra bild av vad som händer dina batterier...
 

Fär många år sedan hade jag en Comfort 30:a som jag seglade med i över 7 år med samma 4 st batterier, ingen batteritankmätare och en liten solpanel.

 

Sedan skaffade jag en större kompressor till kylen ( kylen skulle ju då dra mindre var tanken... ) lite större lampor till kabinen för att kunna läsa bättre och sista förbättringen var en liten tv med video till barnen. Batterierna pajade efter den sommaren. OK, de var ju gamla tänkte jag.

 

Men de helt nya batterierna pajade de också sommaren efter och jag lärde mig då av den firma som lät mig köpa en ny uppsättning för halva priset ( heders åt sådana firmor, jag köper fortfarande grejor där... ) att jag hade låtit batterierna bli för urladdade. Skaffade då en enkel batteritankmätare och hade sdan full koll när det var dags för barnen att släcka lampan och sitta för att mysa i skenet av fotogenlampan...  det funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ,tankmätaren visar hur mycket ström du har tagit ur batterierna. Problemet är att du inte vet hur mycket ström batteriena innehåller. Det visste du bara på ett ungefär när batterierna var nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Nu ska vi kanske inte göra en diskussion om hur en batteritankmätare funkar, det var inte det som frågaren ursprungligen ville veta...
 

Men jag håller med. Man mäter hur mycket som laddats in och hur mycket som tagits ut. Men det räcker väl, om du med stor sannolikhet kan ladda in samma antal ampertimmar som du har förbrukat ( med tex en landkabel till laddare ) så har du ju ett bra mått på vilken kapacitet du har på dina batterier?

 Lite oavsett hur stor kapacitet du borde ha haft så att säga?

 

Det räcker för mig i dagligt bruk. Men det är mycket att säga om batterier så kanske någon som kan detta ämne vill dela med sig? Vad jag ser är att kraven med större båtar och mer elektronik ombord ökat häftigt på senaste 10 åren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en intressant diskussion om batteritankmätare, som jag tror är mycket överreklamerade.

 

Nu är det ju tyvärr så med batterier att det räcker inte med att återladda vad man har förbrukat utan man måste minst återladda 115%.

Hur vet man då det? Talar batterimätaren om de eller skall man gissa?

Sedan är det ju också på det viset att om batterierna skall hålla många laddningscykler så får man inte ta ut mer än 10% av kapaciteten innan återladdning sker, men det bör ju batterimätaren kunna hålla ordning på iallafall när batterierna är nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, nu är väl tankmätare ganska smarta och jobbar med en modell för hur batteriet fungerar, inklusive förluster. Skulle jag gissa så kanske dom tar med åldring också. Men problemet är att det är väldigt svårt att teoretiskt gissa batterikapacitet. Beror på batterityp, temperatur, åldring, djupurladdningar etc...

Vissa saker kan en tankmätare hålla reda på, men jag är tveksam till den tekniska ideén.

 

Är inte en bättre investering en bra digital voltmeter med två decimaler. Med ljudlarm som börjar pipa när batteriet går under en viss spänning, typ 11V?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tankmätaren har svårt att se hur batteribanken självurladdat sig. Då får man ta sig en titt på spänningen. När spänningen i vila är 12,6V kan ändå tankmätaren visa på full kapacitet när batterierna stått ett tag. Den tar inte heller hänsyn till batteriernas åldrande. Jag trodde för mycket på tankmätaren i början och bytte nog batteripaket i onödan då de inte var helt uppladdade och tankmätaren visade att jag bara kunde ta ut halva batterikapaciteten.
 
Kolla alltså spänningen i vila även om du har tankmätare! Den jag har visar med knapptryckning ström, spänning eller urladdade ampertimmar. 
 
Fördelen med tankmätaren är att man snabbt ser ungefärliga läget och kan besluta om avstängning av förbrukare utan att först titta på en tabell. Ska man mäta spänningen ska batterierna vila sig en bra stund innan eller man får göra några egna tabeller vid olika urladdningsström och då får man ju ha en ampermeter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om vi är överens om tankmätarnas funktion eller brist på funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...