Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
thrh

B&G ekolod/logg

Rekommendera Poster

B&G ekolod/logg Focus. Den fungerar inget vidare i displayen och jag undrar om någon vet var jag kan få tag på mer info. 

Jag har en manual från Sportmanship där jag letat men de verkar inte den. Finns det något som heter B&G - är den någon som vet webadress eller liknande? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna, den är nog ca 15 år gammal, troligen från tidigt -90 tal//TR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Focus speedsounder tillverkades mellan 1988 och 1993. Det finns inga reservdelar kvar.

Om du absolut vill behålla ekolodsgivaren (170kHz) så är det bara B&G Hydra och Hercules som kan hantera denna. Dessa används av många tävlingseglare. Du kan se dom på alla volvo ocean race och Amercas cup båtar. Bland tävlingsbåtar i denna klassen finns det inga allternativ till B&G.

Om du absolut ska behålla ekolodsgivaren så behövs en processormodul och en FFD-display. ca 35000:-.

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till skillnad från moderna, ytmonterade produkter så är Focusens kretskort hålmonterade, och till viss del reparabla. Undantaget det keramiska chippet och displaykortet. Dessvärre är det som Marcus nämner, en allmän brist på displaykort.

Förresten Marcus, var du med till Romsey nyligen? Själv hade jag inte tid.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte bara agenturen! Simrad äger B&G. Sedan äger det svenska investmenbolaget Altor, i sin tur, Simrad. Vem som äger Altor har jag ingen susning om.

/LC 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst var jag i Romsey. Såg bara hotellet och konferansrum, så staden vet jag inte mycket om. På fredagen åkte vi ut och testade Simrads senaste grejer. Utanför Isle of Wight var det blå himmel, en ström på 2 knop men ingen vind.

B&G gör dom vassaste systemen för segelbåtar. Alla båtar i Americas cup kör med B&G. Och Victory Challange har det senaste... När säsongen är slut så överförs erfarenheterna från tävlingseglingarna till oss vanliga konsumenter... Dvs dom som har råd.

/Marcus

www.bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Altor äger Navico.

I Navico-gruppen ingår: Simrad, B&G, Lowrance och Eagle

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkte att det inte var så mycket att se. Senast jag besökte B&G så bodde de i Lymington (och James var alldeles nyanställd).

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en del att se. Fick en förhandstitt på det som ska presenteras på Metz. Det har redan blivit effekter av sammanslagningen inom Navico.

Vänta tills Metz så får du se ;-)

/Marcus

www.bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, konvertering är inte aktuell(för mycket pengar) och delar finns inte... Om jag då vill ersätta grejorna med något annat.

Finns det då någon givar som passar i samma hål? 

Kan jag återanvända kaben som går från fören där givaren sitter upp till sittbrunnen?

Skall jag sätta in ett motsvarande instrument eller kanske koppla den till GPSen garmin 182c?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite beroende på vad du har givare....

Signalmässigt så borde loggivaren fungera till de flesta fabrikat. Den gröna ledaren är loggsignal. Jag har för mej att loggivaren ger 5.4 Hz/knop.

Om dina givare har var sin genomföring så är de tillverkade av amerikanska Airmar och är av standardmått.

Har du en kombinerad givare för logg/lod, en sk. Triducer så är loggivaren av sk. insert-typ och har en ytterdiameter på 31mm. I detta fallet sitter ekolodsgivaren i den genomskrovsmonterade bronsklumpen.

Det finns oxå varianter där ekolodsgivaren har en diameter på 31mm. Ta rätt på vad du har.

/LC  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...