Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Oldenburg

Ännu en amatör - konservering

Rekommendera Poster


Hejsan

 

Sedan 24/7-2006 har jag en 23 fot DC (ca 1985) med VP280-drev och en Cobra 5,8 liters motor (år ?) - sjövattenkyld.


Precis som många andra på Bryggsnack är jag fullständig novis på inombordare. 

I över 20 år har jag haft en Uttern 560HT med 50 Hk Evinrude. Den motorn har jag demonterat i sina beståndsdelar (både block och drev) vid ett par tillfällen - så den kan jag!

 

Alltså - båten ligger på land och i helgen bestämde jag mig för att konservera motorn.

Under badbryggan hängde jag en 25-liters spann med ett inplastat utloppsrör i botten.

Lyfte upp drevet och lossade kylslangen från drevet och anslöt den med en slang till spannen. Nivån på anslutningen blev ungefär som i drevet och nivån på ytan i den fulla spannen strax under badbryggan. Fyllde spannen kontinuerligt från en kran och lät motorn puttra på tomgång i drygt 15 minuter. Det såg bra ut!

Nu slutar jag fylla spannen och i samma sekund som det sista vattnet försvinner ur spannen så dumpar jag i 6 liter glykol 50/50-blandat.

VAD HÄNDER! Motorn slutar suga!

Jag stirrar i ca 20 sekunder och stänger sedan av motorn.

 

Jag vet fortfarande inte vad som hände men när jag nu i efterhand försöker samla information får jag till min förskräckelse veta att det finns en risk att motorn drar i sig vatten från avgaslimporna genom någon slags häverteffekt.

Tydligen väldigt viktigt att man bevakar att man håller sig under nivån på limporna.

 

Jag har läst mängder av inlägg om vinterkonservering här på Bryggsnack men inte stött på den här risken. Jag är inte ens säker på att det finns en risk. Hursomhelst är det ju väldigt viktigt att ni experter här på Bryggsnack tar upp dom tabbar som är möjliga att göra.

Om man är tillräckligt korkad kan man ju ställa till med vadsomhelst.

Inte bra!!!

OBS! detta är ingen kritik!

 

När jag nu i efterhand har tagit mått så har maxnivån i spannen varit exakt i höjd med limporna inne i båten. Oljan ser fin ut såvitt jag kan bedöma så med mer tur än skicklighet har jag väl inte ställt till något.

 

Ett annat varningens ord som jag har stött på är att tipset att ta ur termostaten kan vara lurigt. Alltså bara tillfälligt för att slippa varmköra vid konservering.

I vissa fall fungerar termostaten som en spärr som styr kylvattenströmmen rätt så att ta bort den skulle ge fel effekt. (man får många goda råd!!)

 

Så då återstår egentligen frågan varför motorfanskapet inte ville suga i sig glykol. Blev det en annan ytspänning på vätskan som fick impellern i sjövattenpumpen att slira?

Eller blev det en luftbubbla?

Who knows!

 

Finns det någon som kan tipsa mig om Cobran.

Är det sannolikt att jag har en Ford 351W (Windsor?, shortblock?)?

På www.pentaparts.com finns en massa sprängskisser för en mängd olika motorer

- men vilken är min?

 

Över huvudtaget känns det som man måste börja från scratch och gräva fram allt man kan - det kommer nog att behövas!

 

Jag saknar redan min gamla Evinrude (undrar hur den mår!).    

 

mvh

Sören 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha fått in en hel del luft som bublade upp till impellern, när den inte har något vatten utan bara luft så fläktar den bara på utan att suga särskillt mycke. Lyft spannen så att den kommer i en högre nivå än impellerpumpen.. Har haft liknande sympton vid en sjösättning och var då tvungen att fylla på i slangen till impellerpumpen så den fick vatten så den kunde börja suga.

 

Mvh, Lars

post-21205-1394234825,5529_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Jag lyckades med något liknande när jag joxade med konserveringen nu i höst...

Ha spannen högt! se till så att det finns vatten i slangen från spannen när du ansluter den till insuget. Sen gäller det som du skrev att nivån i spannen hålls gansk hög när själva genomspolingen med glykol sker så borde du lyckas.

/MagN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen bra metod, då du kör in kallt vatten i motorn under varmkörningen på tomgång.

 

Termostaten kommer att vara max 10% öppen, mer behövs inte för att hålla motorn vid rätt temp på tomgång (ingen last och kallt invatten)

 

Alltså kommer 90% av din glykol att fara rakt ut i avgasröret. 

 

Iof så det funka i alla fall för det räcker ju med en glykolblandning på några procent för att isen i motorn ska bli lite plastisk och inte orka spränga block/topp.  

 

Bättre att hälla i 50% blanndning rakt in i motorn/limpor istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bayliner 2655 med en 5,7 l Cheva, sjövattenkyld...Först tömmer jag limporna på sjövatten, sen samma med blocket..Blandar 50/50 glykol/vatten i en hink, sen har jag en slang som passar precis i insuget till kylvattnet, stoppar i slangen i hinken, startar motorn och låter blandningen sugas i..När blandningen kommer sprutandes där avgaserna kommer så är det klart....

Funkar bra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar bra, men du kommer att ha mest luft i blocket/topparna (men det gör ju inget) under vintern.

 

När termostaten är stängd får man nämligen köra en bra stund för att fylla blocket och få all luft att pressas genom det lilla pyshålet i termostaten, en hink räcker inte.

 

Det mesta av din 50/50 blandning tar vägen pump->stängd termostat->limpa->avgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tömma motor och limpor innan är helt rätt.

Då fylls blocket först upp igen innan det går vidare genom limpor och ut via avgasrören eller drevet.

Om det inte töms innan så måste termostaten öppna och inte ens då vet man om blandningen blir rätt, eftersom vattnet späder ut glykolblandningen.

Om jag inte minns helt fel så går det åt 18 liter för att fylla upp min motor som är en 502:a (8,2 liter V8)

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har precis vinterkonserverat en inombordare för första gången och blev lite osäker när jag läste det här. Kan det alltså bli tvärtom mot vad man vill om man tar bort termostaten? Jag gjorde så att jag plockade bort termostaten för att slippa varmköra, sedan körde jag några minuter med sötvatten och därefter körde jag in 20 liter av 50/50 blandningen glykol/vatten. Slutligen tog jag bort flamskyddet och hällde ner lite olja i luftintaget innan jag stängde av motorn. Finns det risk för att det inte är rätt blandning i motorblocket nu?

 

Jag har en sjövattenkyld cheva 350 5.7 liters V8

 

mvh

 

Rickard

post-21315-1394234832,0783_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är termostaten mer än bara en ventil som öppnar och släpper ut vattnet vid rätt temperatur. Den brukar fungera samtidigt blockera den fria passagen ut för vattnet som kommer från pumpen, den kommer alltså att tvinga vattnet genom motorn när den är öppen. Tar du bort den tar vattnet lättaste vägen igenom, dsv rakt via limporna ut med avgaserna

 

Det finns bara 2 idiotsäkra sätt.

 

1, En uppsamlingsbehållare under utblåset så man kan låta samma glykolblandning snurra runt länge till vattnet är varmt och man är 100% på att allt blandant sig.

 

Eller.

 

2. Töm motorn, fyll sedan på manuellt i block och limpor med 50/50. Men du får inte missa någon del osm tex oljekylare eller dylikt.

 

Men övriga metoder brukar också funka för det räcker om du bara lyckats få in några procent glykol i motorn. När vattnet fryser så gör den svaga glykolblandingen att det inte blir hård is utan en plastisk massa som kryper istället för att spränga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...