Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
FredrikB

Bygga om från dubbelmontage till enkelmontage?

Rekommendera Poster

Båten till vänster, en princess 32, har två AQAD41B med Duoprop (200hk?).

problemet är att de är lite tunga. Ca 550kg styck med drev. Båten sitter lite på rumpan. Enligt fabriksuppgifter ska den väga 4100kg. Gissar att det är närmre 5000kg för mig.

Den gör drygt 30knop med denna installation. Lite mer än vad den är konstruerad för. Det är ju trots allt ett halvplanande skrov. Den accar som en sportbåt (tja, nästan)

 

Då ställer man sig några frågor:

- Hur fort skulle den gå 550 kg lättare med en av dessa motorer? Jag vet likadana båtar med enkelmontage AQD40 och liknande (130-160 hk enkelprop) som gör ca 15 knop. Man kan ju uppgradera turbo och lite andra delar för mer effekt också.

- Är det praktiskt/ekonomiskt genomförbart att bygga om båten? Att göra det helt själv tror jag inte på även om jag har många års erfarenhet av både motorer och plastning. Jag är ingen expert på motormontage..

- Hur mycket får man för en AQAD41B från 1991 som bara gått 600 timmar? Det blir ju en motor över.

- Vad händer med bränsleekonomin? Jag måste ju gasa mer med en motor än de två som knappast behöver jobba så hårt idag i lägre farter.

 

/Fredrik

 

 

 

post-8232-1394234825,4149_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att du kan få samma hastighet med enkelmontage genom att stoppa i en motor som har 30% mer HK än den ena motorn har idag i dubbelmontaget? Har för mig att det är något sådant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju rimligt.

Och med tanke på att jag har för mycket effekt idag så kanske en av de motorer jag har idag räcker.

 

/Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sälj bägge motorerna och skaffa en mindre ändå, kanske 100 hk. Sen åker du halvplan typ 9, 10 knop. Då får du råd att åka mycket mer. Det är mkt skönare att åka sakta. Har man autopilot och går i ca sex knop, vilken dröm!

Min segelbåt gör ca 6 knop för motor, jag brukar åka 4. Man vänjer sig att åka sakta. Har man bråttom kan man ta bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, för långsamt. Men tanken är god.

 

Svårt att ta bilen i Stockholms skärgård, fast jag har hört talas om när de åkte bil ut till rödlöga på vintern.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har precis köpt ny båt och ställde mej samma fråga som du trots att jag hade lite andra ingångsvärden.

Båten är en formula 31PC ca 5ton tungmed två bensin V8:or 300hk och Bravo 3 drev. Min tanke var att slänga ur dom och köpa en potent V8 Diesel med kompressor istället.

 

Pratade med lite folk om Ide´ n och några sa att effekten inte skulle räcka för att den skulle gå bra medans andra sa att det var en bra Ide.

 

Pratade sedan med 3 st killar som plast reparerar båtar och alla tre avrådde att göra ingreppet från två maskiner till en motor.

Jag trodde det bara var att plasta igen dom gammla hålen och göra ett nytt i mitten men så enkelt var det inte.

En akterspegel rör sig så pass mycket att det kommer att spricka med tiden så det man måste göra är att såga upp hela akterspegeln för att utjämna påfrestningen .. Prislapp ca 25000 tsk sen tillkommer kostnader för nytt hål motorfästen.

Valet är ju ditt men tänk på plastningen.

 Så det vart två Mercrusier Diesel sexor på 220Hk istället som passar direkt på mina drev.

 

Kan nämna att min far har en Saltö 31 -75 med en Mercrusier 4,2L 220 hk Diesel och Bravo 1 monterat -95 och den väger ca 3800-4000 kg 

March ca 19-22 knop ber på last Toppar ca 28 knop och drar ca 1,6 - 1,7L distans beronde på last.

Saltön borde ju vara jämförbar med din båt.

Med facit i hand så skulle man nog vilja ha ca 40-50hk till då den lyfter lite bättre i vattnet kring 25knop men 1995 var det den motorn som fanns att tillgå.

 

Ska du satsa på singel montage så köp inte för klen eller låg varvig Diesel utan satsa på en ganska potent maskin.

 

Lycka till med funderingarna.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg just en 41:a till salu på eniro, för 85000kr,,jag vet ju inte skick m.m på den.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara bekräfta föregående inlägg om prestanda Saltö 31:

 

Jag har en Saltö 31, KAD43 med DP290 drev. Marschar 20-22 knop oavsett last, topp 28-30 knop. Förbrukning stadigt 1.6 l diesel per distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller pricis på att sätta i en D6a i min 286a,innan satt det 2 st v8,Har plastat igen akterspeglen och tagit upp nytt hål och gjort ny bädd.Har talat med båtbyggare och det är inga problem bara man gör det riktigt.Inget fuskplastande!Akterspeglen är 11cm tjock,trätjärna i mitten och laminera med matta med brett överlapp så håller det .

En 41a orkar aldrig få upp din båt.

Jag letade efter 2st 41 innan jag bestämde mig för 1 ny,Du får nog 220000 för bägge med lina och allt,om dom inte är svarta av sot förstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser att jag missat några bra svar på en fråga jag ställde i höstas..

tackar för det, lite klokare har jag blivit.

 

Att det ska vara ett problem att göra om den till dubbelmontage det tror jag inte. Det finns ett antal Princess 32 med enkelmontage. Tvivlar på att det skulle vara någon större skillnad i konstruktion mellan dem. Bara det görs ordentligt.

 

Hittade en Dansk som byggt om från dubbelbensinare till en KAD32.

Vet inte farten, men han gjorde det i alla fall.

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=963

 

Det fanns en Princess 32 till salu på västkusten som var bestyckad med en 40A. Dvs 160 hk istället för 200 (det går ju också att uppgradera 41:an) och den gjorde enligt annonsen ca 14knop.

 

Enligt pentas hemsida ska en D3 190 med duoprop (kostar strax under 300) knuffa upp en båt med vår vikt i ca 24 knop. Då blir ju båten 700 kg lättare jämfört med idag...

 

Ska snacka med lite folk på mässan så får vi se vad planerna blir till nästa vår.

 

Om plånboken tillåter så kanske det kan vara värt att hosta upp en liten slant i mellan för att få en modern och snål spis i lådan.

Vi får väl se hur mycket den drar i sommar. Det lär ju avgöra viljan att öppna plånboken.

 

EDIT: En 41:a KAN vara tillräckligt. Båten har inte speciellt mycket v-botten. Så den borde vara mer lättdriven än de modernare princesserna.

Men inte lika mjuk i sjön...

 

 

 

Senast ändrad av FredrikB | 20 februari 2007 | 16:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!!

 

D går finfint att ersätta 2 maskiner med en genom att plasta igen hålen och ta upp ett nytt.. Förutsagt att det görs riktigt från början och med rätt matrial.. Du är helt inne på rätt linje Jolly  Roger  d kan spricka om d blir minsta fel i något moment eller fel matrial används.. Och påfrästningarna är rätt så stora på akterspegeln. Men en erfaren Båtbyggare kan utan tvekan bygga om akterspegeln så att den håller och dom 2 hålen blir ett.. Men d finns nackdelar d kommer att kosta mycket.. Jag skulle avråda från att försöka plasta själv om man inte är 100 säker på vad man gör och villket Matrial som ska användas...

 

Ang prestandan med enbart en maskin Så handlar d ju om ett halvplanande skrov.. Hade d varit en planande hade den aldrig orkat upp i plan med enbart 200 hk... Men nu har den ju istort samma gångläge på fullgas som på halv.. Att den ena maskinen försvinner ur båten gör ju nytta bara d... Och du kan ju uppgradera turbon lite obs lite krama inte ur förmycket för d kan bli dyrt islutändan.. Jag hade sålt bägge maskinpaketen och köpt ett helt nytt du kan nog få  mellan 80 och 100 000kr styck för maskinpaketen då dom fortfarande stårsig bra i värde.. Dom nya Dieslarna som hittat till Sverige är mycket prisvärda om man gämför med tex Volvo Penta.. En liten länk till en sådan maskin Och några bilder på hur en eventuell ombyggnad kan se ut kommer här..

 

www.peninsular.se

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant 21.gif\

Tyvärr verkar de inte finnas på Stockholmsmässan i år.

 

Men jag har hört gott om Peninsular förut, så det kan vara ett väldigt intressant alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik!

 

Jag Har en 28 fots halvplanare (ca 3500-4000 kg) med två MD32. de ger tillsammans ca 200hk. Det fungerar bra men jag skulle definitivt inte vilja ha färre hk. Idag marchar vi på  -17 och toppar 20 .

Tror att 200hk skulle bli för klent i din båt. Bränsleförbrukningen ökar dessutom kraftigt när man närmar sig max för vad motorn mäktar med. Dessutom är det ganska skönt med dubbla motorer i en gammal båt ur säkerhetssynpunkt. Man kan alltid linka hem på en maskin om något skulle hända.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Morgan! Precis den typen av erfarenheter man vill läsa om när man funderar.

 

Jo, jag börjar nog inse att en av de jag har inte räcker riktigt.

Det går, men inte så fort.

Om vi bygger om så blir det nog att jag säljer båda och köper en ny, eller nästan ny, 220-310hk med någon duoprop.

 

Jag måste nog också räkna med att sätta in en bogpropeller om det blir enkelmontage.

När jag finmanövrerade ut ur hamnen under provkörning vägrade fanskapet att svänga om jag inte körde lite back på ena motorn och fram på andra...

 

/Fredrik

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...