Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Gäst Roland

Inombordare el. utombordare

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Kane:

Då är det väl inget konstigt att den visar samma position. Varför tror du att de störde ut den då?

Sa jag att det var något konstigt?

Tror inte det var för att spårsändaren var i viloläge som de störde ut den…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev ChristerN:

Sa jag att det var något konstigt?

Tror inte det var för att spårsändaren var i viloläge som de störde ut den…

Nej, det var jag. Om en spårsändare är inställd på uppdatering 1 gång/vecka så kan det gå ganska lång tid från brott till ny statussändning. Så hur vet ni att de störde ut spårsändarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ökar inte uppdateringarna från spårsändaren när positionen ändras ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev touchwood:

Jo, som jag har förstått det. Fast om man på något sätt slår ut dem så känner de ju inte av att de flyttas - vilket ju är busets avsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Kane:

Nej, det var jag. Om en spårsändare är inställd på uppdatering 1 gång/vecka så kan det gå ganska lång tid från brott till ny statussändning. Så hur vet ni att de störde ut spårsändarna?

Det var ett antagande. Se i övrigt mitt svar till @touchwood vilket också är ett antagande/gissning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo, som jag har förstått det. Fast om man på något sätt slår ut dem så känner de ju inte av att de flyttas - vilket ju är busets avsikt.

Nej då hjälper det inte, och såna grejor har dom säkert, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har alltid tänkt mig att det vanliga var att buset hade med sig störsändare för mobilnätet, så att spåraren helt enkelt inte kan meddela sig med omvärlden (vare sig den känner av att den flyttas eller inte). Har jag fel då? Kanske iofs inte har någon större betydelse i praktiken, effekten blir väl densamma antar jag.

Eller är det förresten så att vissa spårsändare skickar ut en regelbunden "heartbeat" så man märker om de inte kan kommunicera med omvärlden längre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev DanielMalmgren:

Jag har alltid tänkt mig att det vanliga var att buset hade med sig störsändare för mobilnätet, så att spåraren helt enkelt inte kan meddela sig med omvärlden (vare sig den känner av att den flyttas eller inte). Har jag fel då? Kanske iofs inte har någon större betydelse i praktiken, effekten blir väl densamma antar jag.

Eller är det förresten så att vissa spårsändare skickar ut en regelbunden "heartbeat" så man märker om de inte kan kommunicera med omvärlden längre?

Det enklaste är att "döda" eller slita bort spårsändaren innan man gör nåt mer. De är ju lätta att hitta och oskadliggöra för en tjyv som är förberedd, och dessa tjyvar är genomgående väldigt väl förberedda. Så spårsändare har bara en effekt mot slarviga tjyvar. Störsändare behövs inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev touchwood:

Jo, efter att den vet om att den är flyttad. Så om en spårsändare är inställd på uppdatering t.ex. var 24e timme så kan det gå ett antal timmar innan den börjar med tätare uppdateringar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

Det enklaste är att "döda" eller slita bort spårsändaren innan man gör nåt mer. De är ju lätta att hitta och oskadliggöra för en tjyv som är förberedd, och dessa tjyvar är genomgående väldigt väl förberedda. Så spårsändare har bara en effekt mot slarviga tjyvar. Störsändare behövs inte.

Nja, är du säker på det? Jag tänker att i en hyfsat stor båt finns det bra många ställen man kan gömma sin spårsändare på, varav många sitter bakom paneler som måste demonteras på olika sätt. Kan tänka mig att det tar en bra stund att leta igenom alla möjliga ställen. När du sedan har hittat sändarna så vill det ju till att du oskadliggör dem på "rätt" sätt så att de inte hinner skicka en signal till ägaren om att det har fipplats med dem. Hade jag varit en tjyv hade jag definitivt satsat på att istället ha med mig en störsändare.

Å andra sidan kvittar det väl i praktiken, den viktiga kontentan är att en spårsändare är en falsk säkerhet. Jag har en själv då det känns lite bättre, men jag har inga större tankar om att den skulle göra någon nytta om det organiserade buset faktiskt vill åt min båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Nja, är du säker på det? Jag tänker att i en hyfsat stor båt finns det bra många ställen man kan gömma sin spårsändare på, varav många sitter bakom paneler som måste demonteras på olika sätt. Kan tänka mig att det tar en bra stund att leta igenom alla möjliga ställen. När du sedan har hittat sändarna så vill det ju till att du oskadliggör dem på "rätt" sätt så att de inte hinner skicka en signal till ägaren om att det har fipplats med dem. Hade jag varit en tjyv hade jag definitivt satsat på att istället ha med mig en störsändare.

Å andra sidan kvittar det väl i praktiken, den viktiga kontentan är att en spårsändare är en falsk säkerhet. Jag har en själv då det känns lite bättre, men jag har inga större tankar om att den skulle göra någon nytta om det organiserade buset faktiskt vill åt min båt.

Trodde iofs vi pratade om spårsändare i utombordare, men även i en hel båt är det bara en fråga om att söka av med en liten dosa som spårar sändare. Bör inte ta mer än ett par minuter i en normalstor fritidsbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev raol:

Trodde iofs vi pratade om spårsändare i utombordare, men även i en hel båt är det bara en fråga om att söka av med en liten dosa som spårar sändare. Bör inte ta mer än ett par minuter i en normalstor fritidsbåt.

Men de sänder inte kontinuerligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Kane:

Men de sänder inte kontinuerligt.

Nej, men om de inte sänder utgör de inget problem.

I en utombordare behöver man inte nån utrustning för att hitta spårsändare. Bara att snabbt öppna och leta visuellt. Är det en hel båt får man se till att transportera den till en plats där man blockerar mobilsignaler och sen i lugn och ro plocka bort spårsändaren.

Som sagt, om spårsändare ska funka måste tjyvarna vara oförberedda och slarviga. Det kan hända, men när det gäller båtstölder handlar det om "proffs" i de flesta fall. De vet hur man löser det hela.

Jag misstänker också att folks fantasi när det gäller placering av spårsändare är lika dålig som när det gäller att gömma reservnycklar utanför bostäder. Jag jobbade en period med sprängsbesiktningar och i fritidshus fick jag ofta veta av ägarna var de hade gömt nycklarna så jag kunde komma in utan att ägarna behövde åka dit för att släppa in mig. I princip handlade det om 4-5 olika varianter av placeringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

Nej, men om de inte sänder utgör de inget problem.

I en utombordare behöver man inte nån utrustning för att hitta spårsändare. Bara att snabbt öppna och leta visuellt. Är det en hel båt får man se till att transportera den till en plats där man blockerar mobilsignaler och sen i lugn och ro plocka bort 

Problemet för dem blir ju dock x antal timmar senare när sändaren skickar aktuell position enligt inställt intervall. Om den positionen inte är inom geofencet då så skickas därefter position med tätare intervall.

Det går att gömma spårsändare på utombordare (i alla fall lite större motorer) som inte är så lätta att hitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev ChristerN:

Här är en beskrivning av Northtracker Scout som har 24h-intervall. Jag har en sådan och den skickar status kl 04:30 typ och eftersom jag oftast bara är ute med båten på dagsturer behöver jag aldrig larma av den.

image.png.47e9ba18fdcd44adeee8c028f7d1d0cb.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2/11/2022 at 12:46 PM, jan_af_lisoe said:

Nynäshamn, fritidshusbryggor, sista anhalten för ligorna från öst att fylla på innan de tar färjan från Nynäshamn. För nya 4 taktare ligger nog denna sannolikhet på 50%.

Och ärligt sagt, du måste leva i en annan och bättre värld (är det Åland ?) om du tror att låsmuttrar, kättingar, vajrar hjälper. 13 mm godkänd stölögla sågas igenom med enkel vinkelslip inom ett par sekunder. Enda som hjälper är bevakning, men funkar inte i fritidshusföreningar, utan man håller sig till enklare och äldre båtar.

Det är Åland. Hittills har vi varit hyfsat befriade från ligorna. Visst försvinner det någon utombordare, men det är rätt sällsynt. Min förhoppning är att jag kan göra stölden betydligt svårare genom diverse lås och elektroniska spärrar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2022-02-13 vid 18:21 skrev Kane:

Här är en beskrivning av Northtracker Scout som har 24h-intervall. Jag har en sådan och den skickar status kl 04:30 typ och eftersom jag oftast bara är ute med båten på dagsturer behöver jag aldrig larma av den.

Det skulle vara bra om det fanns en vibrations sensor i larmet så att den skickar en larmsignal så fort dom börjar mixtra med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Siren saftblandare och strålkastare kan jag tänka mig kan störa en båtmotortjuv, men det får ju aldrig bli falsklarm för då är det ingen som bryr sig när tjuven kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Mackey:

Siren saftblandare och strålkastare kan jag tänka mig kan störa en båtmotortjuv, men det får ju aldrig bli falsklarm för då är det ingen som bryr sig när tjuven kommer.

Jag är en fridsam man, men om nån har ett larm i sin båt som kan dra igång en siren som ljuder i mer än några sekunder, så skulle jag överväga att ta till våld. Oövervakade larm i offentligheten borde totalförbjudas! På egen villa, helt ok. Men inte på bilar och båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Jag är en fridsam man, men om nån har ett larm i sin båt som kan dra igång en siren som ljuder i mer än några sekunder, så skulle jag överväga att ta till våld. Oövervakade larm i offentligheten borde totalförbjudas! På egen villa, helt ok. Men inte på bilar och båtar.

Perfekt!

Just det vill man uppnå.

Då åker tjuvarna dit så det skriker om det.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu menade jag mot det larmade fordonets ägare. 99.9 procent, minst, av alla billarm som tjuter är ju falsklarm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev raol:

Nu menade jag mot det larmade fordonets ägare. 99.9 procent, minst, av alla billarm som tjuter är ju falsklarm.

Jo, det var ju därför jag skrev

...det får ju aldrig bli falsklarm för då är det ingen som bryr sig när tjuven kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Majoriteten av spårsändarna är ju tysta för sin omgivning. Ägarna informeras via SMS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Kane:

Majoriteten av spårsändarna är ju tysta för sin omgivning. Ägarna informeras via SMS.

Men det funkar ju tydligen dåligt när buset slår ut den tekniken på olika vis.

Jag skulle ju tycka det var bättre att slippa få motorn/båten stulen än att behöva följa efter en stulen motor/båt mha. information från en spårsändare.

Jag skulle absolut satsat på båda alternativen och alla andra alternativ också om jag skulle ha haft en stäldbegärlig båt med utombordare, fast jag skulle nog aldrig välja ett stöldbegärligt alternativ.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God kväll alla båt vänner :)

Ledsen att inte kan svara snabbare men... 

Det är imponerande och fascinerande :)hur samtalet utvecklades :)

Från hur många kunde sova över i en Winga 21 Cabin till inom eller utombordare :) till sen att utombordaren blir stulen till....ect... :))) 

Tack Makro och Kane det är sant det var Roland som satte rubriken som jag svarde till. Jag ställde frågan hur man övernattar 6-7 personer i en Winga Cabin 21? Efterom jag har en själv och skulle vilja säga max 3 p. (2v + 1b) om nu man ska ha lite  komfort i alla fall:) Sen man kan njuta av gl. vin

med vännner till 6-7 det kan gå:)) 

Önskar alla trevligt vecka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...